Man får komma ihåg att skilja på hur stor procentandel som skadas och vilka faktiska kostnader detta leder till.
Även om olyckorna procentuellt sett går ner så är den totala mängden mc-förare som skadas fler eftersom vi är just fler förare på vägarna.
Man får alltså vara se lite längre än de absoluta procentsiffrorna när man diskuterar huruvida det är rätt eller fel att dem tänker höja kostnaderna för oss mc-förare.
Om de faktiska kostnaderna hela tiden ökar jämfört med de intäckter man får så måste det ju få konsekvenser någonstans. Pengarna måste ju tas ur någons ficka, och det verkar ju bli våra fickor, om det blir som regeringen vill.
Det jag suttit och funderat lite på är vilka typer av MC-olyckor som är vanligast och vad som orsakar de olika olyckstyperna.
Man har ju läst en del gånger här på sporthoj att folk har skrotat för att någon idiot inte sett dem och gjort vänstersväng mitt framför dem och liknande. Jag undrar om beslutsfattarna har tänkt på denna typ av olyckor eller om dem bara tror att alla kör som idioter och skrotar pga det.
Nån som har någon statistik över det???
För mig känns det som om ansvaret för denna typ av olyckor, ligger på bilförarna och deras attityd gentemot MC och även moped. Och detta kan ju vi MC förare inte göra så mycket åt utan bara bilförarna.
Alltså bör ju bilförarna också vara med och betala för de ökada kostnaderna och inte bara vi på MC. Vad jag har förstått så kommer inte bilförsäkringar att öka eller har jag fel där kanske? Nån som vet?
Skönaste exemplet på hur man kan bevisa felaktiga saker med statistik är nog ändå som följer.
Enligt statistiken bromsar 100 % av trafikanterna innan en krock. Då borde det enligt statistiken betyda att om man inte bromsar så krockar man inte.
Ska komma ihåg den nästa gång man är nära att skrota. Sannolikheten att klara sig från krasch ökar enligt denna underbara statistik med 100% bara jag skiter i att bromsa. Göttt o veta
