angåeende olyckstatistik... räkna själva...

Marcus84

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Honda VFR800
år (1)

antal olyckor med dödlig eller svårt skadade (2)

antal registrerade mc i trafiken (3)

1. 85 95 00 04

2. 593 276 326 356

3. 103000 117000 167000 283000

siffrorna är hämtade från SCB och SIKA.
ser man till antalet ökande mc åkare på vägen så är det men än en halvering av mc olyckor. men det e klart man kan ju se det som man vill.
 
år (1)

antal olyckor med dödlig eller svårt skadade (2)

antal registrerade mc i trafiken (3)

1. 85 95 00 04

2. 593 276 326 356

3. 103000 117000 167000 283000

siffrorna är hämtade från SCB och SIKA.
ser man till antalet ökande mc åkare på vägen så är det men än en halvering av mc olyckor. men det e klart man kan ju se det som man vill.

Är ju helt klart intressant statistik. 0,2% av MCs 2000 i olyckor(med dödligt eller svårt skadade) och 0,13% 2004. Men det som det talats om mycket är väl att antalet motorcyklister som dött i trafiken har ökat i absoluta tal på senare år och fastän det är en procentuell minskning även där (om man ser till antalet motorcyklister) så anses det väl fortfarande som ett större problem än tidigare.
 
VV vill ju verkligen se det som en ökning, och om de leder till att de ser över varjerräcken, dåliga lagningar, lösgrus på vägen mm så är det ju jättebra, även om de vinklar statistiken. Omn det leder till förbud och begränsningar så är det ju bara piss, vi får väl se åt vilket håll det barkar...
 
VV vill ju verkligen se det som en ökning, och om de leder till att de ser över varjerräcken, dåliga lagningar, lösgrus på vägen mm så är det ju jättebra, även om de vinklar statistiken.

Naturligtvis strålande om de gör en seriös översyn över alternativ till bl.a dagens befintliga vajerräcken, men det är helt oacceptabelt att vinkla statistiken på detta sätt i media. Det är för mig obegripligt att inte SMC tycks bry sig om detta, eller så har SMC sålt sig iom den senaste "överenskommelsen" med VV måhända?

I McRF senaste nyhetsbrev kan man läsa att de åtminstone har reagerat på Vägverkets tolkning av statistiken..
 
Känns som att deras enda avsikt är att smutskasta motorcyklisterna på olika sätt. Få folk att se oss som självmordsbenägna plastraketer. Därmed reser sig inte många emot när man tokhöjer premien på motorcyklisterna. Just a thought!
 
Lite bilder på de siffrorna men frågan är: Vad tusan var det som hände 1985, mer än hälften av alla mc-ägare åkte av?
 
Last edited:
Naturligtvis strålande om de gör en seriös översyn över alternativ till bl.a dagens befintliga vajerräcken, men det är helt oacceptabelt att vinkla statistiken på detta sätt i media. Det är för mig obegripligt att inte SMC tycks bry sig om detta, eller så har SMC sålt sig iom den senaste "överenskommelsen" med VV måhända?

I McRF senaste nyhetsbrev kan man läsa att de åtminstone har reagerat på Vägverkets tolkning av statistiken..

Håller med att det är oacceptabelt, har redan gnällt av mig i en annan tråd om det, synd att inte Jesper fick vara med i studion och trycka det i nyllet på den där Skogö...
 
Tyvärr är det nog så att man med statistik kan bevisa precis det man önskar.

Jag har försökt sätta mig in lite i siffrorna som publicerats i dag, och historiskt.
Och det som slår mig mest av allt är att det finns ingen konsekvens i resultaten.

Det slängs med procentsatser hit och dit,
Nu kanske det är en felaktigbedömning, men visst är det ett problem med trafik döden.
Men att MC skulle framstå som ett exeptionellt problem har jag faktiskt lite svårt att se.

Att man nu lyfter fram MC som ett stort problem i trafiken beror kanske till stor det på att vi inte stämmer in i trafikmönstret.
D.v.s klagomål, samtal till polisen ökar markant nu under vår och sommar.

Det är dock beklagligt att man "som vanligt" när man vill bevisa någonting inte uttrycker sig klart.

Jag såg inte reportaget i morse på TV4, men jag såg det på nyheterna.
Att man mörkar MC beståndet i Sverige är ju uppebart.

På SVMC´s hemsida säger man att det kommer rulla över 270 000 MC på svenska vägar i sommar.
Men enligt statistiken så ökar MC beståndet med en procentsats som jag in nuläget inte känner till.
Och enligt statistiken ovan så fanns det då: 2004, 283000 MC registrerade i Sverige.
Med lite kreativ matematik så borde siffran för antalet MC ligga över 300 000.
Någon kanske kan svara på den frågan.

Ja!
Det är några av mina tankar..

Edit:
Lite mer intressanta siffror..

Detta nedan är saxat från SVMC:s hemsida.
Det är populärt att köra motorcykel och beståndet har mer än fördubblats på tio år. Mer än 270 000 motorcyklar kommer att köra på vägarna i vår och sommar. Samtidigt är utvecklingen av motorcykelolyckor oroväckande. Under 2006 ökade antalet döda på motorcykel samtidigt som de flesta andra trafikantgrupper visar sjunkande siffror. 55 personer (13 % av de trafikdödade) omkom i motorcykelolyckor under 2006 mot 46 personer året innan.

Detta är saxat ur Vägverkets "djupstudie om MC olyckor.

Mc-åkandet i Sverige har under de senaste
tio åren ökat kraftigt. Efter att under senare
år ha legat relativt konstant på cirka 40
dödade motorcyklister per år ökade antalet
till nästan 60 personer år 2004.

Det intressanta här är just antalen som publiceras..
Desa två stycken mot varandra innebär i min värld att mellan 2004 - 2006 så har antalet olyckor med dödsfall minskat.. eller?
 
Last edited:
[/QUOTE]


Någon som räknat på antalet glidarhojjar vs sporthojjar, och procentuellt hur många av resp grupp som klotar?

Även ifall de vinklar statistiken på olika sätt, så är det ju mer el mindre ett faktum att unga män på effektstark cykel, löper större risk än att gå av vägen med glidarhoj t ex.. And so on.

Det är väl helt enkelt "vårat" egna fel, att media framställer oss som självmordsbenägna dårar utan respekt för andra trafikanter, då det till stor del stämmer. Kanske inte självmordsbenägna, men hur många ser man inte göra idiotiska omkörningar, på insida / väggren. Jag vart omkörd av en plastraket när jag körde bil idag, det "bara smäller till". Ser helt galet ut, man fick sig nästan en liten chock då man satt å sippa kaffe å lyssna på 107,5 *pang* slog nästan lock över ena örat, och r-hojjen va lika snabbt borta som den dök upp.

Jag fick mer gåshud å sug efter att köra själv. Men jag kan tänka mig hur övriga befolkningen reagerar...
 
Skönaste exemplet på hur man kan bevisa felaktiga saker med statistik är nog ändå som följer.

Enligt statistiken bromsar 100 % av trafikanterna innan en krock. Då borde det enligt statistiken betyda att om man inte bromsar så krockar man inte. :-)
 
Man får komma ihåg att skilja på hur stor procentandel som skadas och vilka faktiska kostnader detta leder till.

Även om olyckorna procentuellt sett går ner så är den totala mängden mc-förare som skadas fler eftersom vi är just fler förare på vägarna.

Man får alltså vara se lite längre än de absoluta procentsiffrorna när man diskuterar huruvida det är rätt eller fel att dem tänker höja kostnaderna för oss mc-förare.


Om de faktiska kostnaderna hela tiden ökar jämfört med de intäckter man får så måste det ju få konsekvenser någonstans. Pengarna måste ju tas ur någons ficka, och det verkar ju bli våra fickor, om det blir som regeringen vill.

Det jag suttit och funderat lite på är vilka typer av MC-olyckor som är vanligast och vad som orsakar de olika olyckstyperna.

Man har ju läst en del gånger här på sporthoj att folk har skrotat för att någon idiot inte sett dem och gjort vänstersväng mitt framför dem och liknande. Jag undrar om beslutsfattarna har tänkt på denna typ av olyckor eller om dem bara tror att alla kör som idioter och skrotar pga det.

Nån som har någon statistik över det???

För mig känns det som om ansvaret för denna typ av olyckor, ligger på bilförarna och deras attityd gentemot MC och även moped. Och detta kan ju vi MC förare inte göra så mycket åt utan bara bilförarna.
Alltså bör ju bilförarna också vara med och betala för de ökada kostnaderna och inte bara vi på MC. Vad jag har förstått så kommer inte bilförsäkringar att öka eller har jag fel där kanske? Nån som vet?

Skönaste exemplet på hur man kan bevisa felaktiga saker med statistik är nog ändå som följer.

Enligt statistiken bromsar 100 % av trafikanterna innan en krock. Då borde det enligt statistiken betyda att om man inte bromsar så krockar man inte. :-)

Ska komma ihåg den nästa gång man är nära att skrota. Sannolikheten att klara sig från krasch ökar enligt denna underbara statistik med 100% bara jag skiter i att bromsa. Göttt o veta:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top