angåeende enkelsving??

Marcus84

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2005
Hoj
Honda VFR800
har en fråga jag gått och funderat på ett tag nu... när man byter hjul på hojen så ska man ju se till att hjulen spårar och det gör man ju genom att justera "muttrarna" på sidan av svingen.. men om man nu har enkelsving? då kan man ju bara fästa hjulet på ett sätt? nån som har lust att förklara? tack på förhand...

Jag tror inte att det finns någon möjligthet att vrida hjulet om man har enkelsving. Det ska inte kunna bli snett helt enkelt, vilket ju förutsätter att axelns sitter fast på nåt bra sätt och att kedjejusteringsmojängen är tillräckligt "stabil".

PacMan skrev:
2059342 Jag tror inte att det finns någon möjligthet att vrida hjulet om man har enkelsving. Det ska inte kunna bli snett helt enkelt, vilket ju förutsätter att axelns sitter fast på nåt bra sätt och att kedjejusteringsmojängen är tillräckligt "stabil".

så har jag funderat också... bara hoppas att svingen inte sitter snett då.. :gnissla

Givetvis en helt annan typ av bakaxelinfästning, har bara sett excentrisk men finns kanske fler sätt? Svårt att förklara utan bild..

NAvet är bultat på svingen och lagrat i 3 punkter.
Du justerar kedjan med en sk haknyckel som vrider hela navet i en excentrisk konstruktion man låser och öppnar navet med bulten man ser på bilden mitt i navet i smb med kedje justering.

Konceptet patenterades av ELF honda .

vfr800_hugger.jpg

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey