Anfall av konstig sort?

Swish

Djävulens avkomma
Gick med
4 Apr 2005
Hoj
Lilla Grön -zx6r
Fick inte till nån vettig rubrik, men, det ligger till så som följer:

Jag har under ca 10 år nu, lite då och då, fått konstiga anfall mitt i natten. Jag vaknar och mår jätteilla, och måste gå upp. Så jag reser mig och börjar gå mot toan. Känner ingen yrsel när jag reser mig eller så, men innan jag kommit halvvägs ens svartnar det för ögonen på mig, och jag faller ihop på golvet. Kallsvettas så att det blir en pöl under mig, och ligger och skakar helt okontrollerat, ungefär som ett epileptiskt anfall. Har dålig koll på hur länge jag ligger så, men max ett par minuter. Under hela tiden är det helt svart för ögonen på mig, men jag är i allra högsta grad vid medvetande. Detta har hänt kanske 5-6 ggr under dessa åren, och aldrig nära inpå varann. Nu hände detta natten till igår igen, och det brukar gå över så fort anfallet släppt, men nu var jag tokyr och kunde inte röra mig på nästan hela dagen igår, utan att det svartnade för ögonen på mig och jag mådde illa. Gick över framåt kvällen, och har sedan inte känt något mer av det.

Förra gången detta hände tog jag kontakt med läkare, och det togs en massa prover på mig, EKG, EEG och gud vet allt. Ingenting visade något alls, och läkarna sa att det inte var något fel på mig. Men nu hände det ju igen, och det är ju inte normalt.. Så något måste vara fel.

Detta har kommit efter en cykelolycka när jag var 15, då jag fick en massa kotor och diskar hoptryckta. Slog även i huvudet väldigt hårt i marken. Detta har jag nämnt för läkarna, men de tror absolut inte det kan ha något samband alls.

Så, SH brukar kunna ha svar på det mesta. Någon här som har någon idé överhuvudtaget? Detta är sjukt obehagligt, och inget jag vill vara med om någonsin igen...

Blodtrycksfall?

De har varit inne på det också, men vid alla tillfällen det tagits prover ser allt "så himla bra ut, ojojoj, vad bra".

Jag kan ingenting om sånt här. Kan man se blodtrycksfall efteråt?

Jag har ganska lätt för att få lågt blodsocker, och måste äta med jämna mellanrum. Men jag hade ätit normalt dagen innan detta hände.

De har varit inne på det också, men vid alla tillfällen det tagits prover ser allt "så himla bra ut, ojojoj, vad bra".

Jag kan ingenting om sånt här. Kan man se blodtrycksfall efteråt?

Jag har ganska lätt för att få lågt blodsocker, och måste äta med jämna mellanrum. Men jag hade ätit normalt dagen innan detta hände.

Nope, det syns bara i ögonblicket så att säga.Jag kan få det ibland när jag reser mig hastigt från liggande.

Köp dig en billig blodtrycksmätare på närmsta SIBA eller liknande, kostar runt en trehunka för dom billigaste. Lägg den vid sängen och kolla trycket när du vaknar och känner symptomen.

Nope, det syns bara i ögonblicket så att säga.Jag kan få det ibland när jag reser mig hastigt från liggande.

Köp dig en billig blodtrycksmätare på närmsta SIBA eller liknande, kostar runt en trehunka för dom billigaste. Lägg den vid sängen och kolla trycket när du vaknar och känner symptomen.

Men det händer ju typ en gång vartannat år? Jag reste mig inte hastigt heller, tvärtom. :gnissla

Att bli skakig, svag och kallsvettas är alla typiska symptom på lågt blodsocker. Får man för lågt blodsocker kan man svimma, eller gå in i koma. Som diabetiker korrigeras ju detta med t.ex. Dextrosol, godis, saft eller dylikt sött.

Har du gjort något speciellt under dagen före du somnade och detta sedan hände? T.ex. hård träning i kombination med lätt mat? Detta kan bidra till att kroppen bränner mer vilket då kan sänka ditt blodsocker under natten.

Normalt vaknar man då och känner sig ganska exakt som du beskriver, vilket jag själv som diabetiker har fått erfara vid ett fåtal tillfällen.

Om du tror att detta kan vara en orsak skulle jag tipsa om att ha dextrosol vid sängen. Om det inträffar igen, sug i dig några dextrosol och ligg lugnt kvar (spring inte upp ur sängen!).

// Dr. Phil :)

Att bli skakig, svag och kallsvettas är alla typiska symptom på lågt blodsocker. Får man för lågt blodsocker kan man svimma, eller gå in i koma. Som diabetiker korrigeras ju detta med t.ex. Dextrosol, godis, saft eller dylikt sött.

Har du gjort något speciellt under dagen före du somnade och detta sedan hände? T.ex. hård träning i kombination med lätt mat? Detta kan bidra till att kroppen bränner mer vilket då kan sänka ditt blodsocker under natten.

Normalt vaknar man då och känner sig ganska exakt som du beskriver, vilket jag själv som diabetiker har fått erfara vid ett fåtal tillfällen.

Om du tror att detta kan vara en orsak skulle jag tipsa om att ha dextrosol vid sängen. Om det inträffar igen, sug i dig några dextrosol och ligg lugnt kvar (spring inte upp ur sängen!).

// Dr. Phil :)

Det enda jag hade gjort utöver jobb och stallet var att gå en runda i skogen, men det var bara 3 km, så det var ju inte ens ansträngande. Åt normalt tyckte jag, men kanske lite för lite ändå.

Men det låter ju vettigt det du säger! Ska ha såna äckelpäckelgodisar vid sängen i fortsättningen!

Jag har något liknande (om än mycket mer lindrigt).
För min del så händer det också alltid när jag ligger i sängen. Det känns som att jag slappnar av sådär skönt som man gör innan man ska somna, men jag fortsätter bara att slappna av mer och mer tills jag liksom domnar bort helt. Jag kan röra mig, men det kräver en rejäl ansträngning psykiskt för att "komma loss" och så fort jag slappnar av så kommer det igen. När det varit som värst så blir jag illamående också. Jag har rest mig upp, men precis som du, inte riktigt känt att benen håller och satt mig i soffan eller en fotölj tills anfallet går över. Det kan ta ganska lång tid innan man känner sig redo att våga lägga sig igen. Kraftiga svettningar ingår också när det är som värst.

Jag är 100% säker på att mitt har med ryggen att göra. Jag har en hel del krångel med ryggen. Krypningar i benen tex som gör det omöjligt att sova, men slutar när jag stretchar ryggmusklerna ordentligt.
Min egen teori är att det är nerver i ryggen som krånglar på något vis och ger dessa skumma symptom. Nu var det några år sedan jag fick ett "anfall", så jag tänker inte på det normalt. Att stärka ryggen med olika former av träning tror jag är det bästa botemedlet. Det verkar funka för mig beträffande anfallen. Krypningarna har jag haft sedan jag var 12, så det verkar jag få leva med... Jag har fått diagnosen skolios (sned ryggrad).

Last edited:
För min del så händer det också alltid när jag ligger i sängen. Det känns som att jag slappnar av sådär skönt som man gör innan man ska somna, men jag fortsätter bara att slappna av mer och mer tills jag liksom domnar bort helt. Jag kan röra mig, men det kräver en rejäl ansträngning psykiskt för att "komma loss" och så fort jag slappnar av så kommer det igen. När det varit som värst så blir jag illamående också. Jag har rest mig upp, men precis som du, inte riktigt känt att benen håller och satt mig i soffan eller en fotölj tills anfallet går över. Det kan ta ganska lång tid innan man känner sig redo att våga lägga sig igen. Kraftiga svettningar ingår också när det är som värst.

Jag är 100% säker på att mitt har med ryggen att göra. Jag har en hel del krångel med ryggen. Krypningar i benen tex som gör det omöjligt att sova, men slutar när jag stretchar ryggmusklerna ordentligt.
Min egen teori är att det är nerver i ryggen som krånglar på något vis och ger dessa skumma symptom. Nu var det några år sedan jag fick ett "anfall", så jag tänker inte på det normalt. Att stärka ryggen med olika former av träning tror jag är det bästa botemedlet. Det verkar funka för mig beträffande anfallen. Krypningarna har jag haft sedan jag var 12, så det verkar jag få leva med... Jag har fått diagnosen skolios (sned ryggrad).

Det är ju lite det här med nerver i ryggen som min mamma är inne på, eftersom det ju kommit först efter den olyckan. Jag har ju fortfarande väldiga problem med rygg och nacke, och har alltid ont.

Men hur tar man reda på om det är något sånt då?

Låter mer som : http://sv.wikipedia.org/wiki/Sömnparalys

Har liknande, är några nerver bakom skulderbladen som strejkar, ibland domnar armar, axlar bort i sängen, spännande när man ska stänga av väckarklockan på morgonen :banana

Ja, vissa likheter finns det ju. Men jag känner mer likheter med TS symptom just med avseende på illamåendet och yrseln samt svettningarna. Jag kan få detta innan jag har somnat också.
För min del så har jag en känsla av att det liksom brusar mellan ryggraden och i nederdelen av skuldrorna.

Till TS. Om det är samma junk som jag har så tror jag inte att man kan se några fel och enkelt koppla dem samman. Men det låter ju som att även din rygg spökar och att det därför kan vara troligt att det har med nerverna i ryggen att göra.

Hur har du det rent allmänt?
Ångest?

Njae, ångest kan jag inte påstå, men är väl allmänt missnöjd med livet just nu. Saker och ting går inte riktigt som jag hade önskat, om man säger så.

Steffo K: Ja, ryggen är ju katastrofal. Är med nöd och näppe jag tar mig ur sängen/in och ut ur bilen osv vissa dagar, och har konstant ont, i, i princip hela ryggen, men mest mellan skulderbladen och upp i nacken.

Då tror jag att du kan skippa godis vid sängkanten.
Problemet ligger säkert i ryggen. Du kanske får mer problem nu om det är lite jobbigt i livet och du spänner dig omedvetet.

Som likalidande (ryggpaj) så vet jag att det påverkar sömnen i en utsträckning jag helst inte ens vill tillkännage.
Troligtvis påverkar det dig i större grad än du tror, men eftersom du även nämner stress och saker som gått lite mindre bra än du hoppas kan det nog vara aktuellt att även tillskriva dessa ditt problem.
Jag vet hur det var när jag höll på att jobba ihjäl mig och inte såg en direkt utväg. Jag sov inte bra på säkert ett par år och höll på att svettas ihjäl mig när jag låg i sängen.
Stress kan fucka en på många sätt.
Men naturligtvis ska du gå till en läkare så du får veta hur det står till med kroppen.
Såså. Off you go!

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...