Andy Ibbott testar Suzukis 990

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jalle skrev:
Pisstid. Att man efter 5 varv inte klarar att köra snabbare än så jämfört med världens bästa motorcykelförare är skandal. Oavsett alla parametrar ska han ligga max 3 sek efter, karln är ju för bövelen MC-journalist!!?? Och en av världens mest meriterade också, icke att förglömma!
Antar att du försöker vara rolig, utan att lyckas, men 25 sekunder är inte lite tid, det är en mindre evighet.
 
Bingo skrev:
2657390 Det där reagerade jag också på. Gillar det inte riktigt. Det är lite som F1, där den förare vinner som sitter i den för året bästa bilen. Fan, jag vill se män kriga, inte maskiner. Edit: jag tycker inte att man skall skriva om reglementet eller så. Jag tycker bara att det är roligare närlopp avgörs av förarna snarare än de maskiner de kör.
Men nu är det ju inte bara förarna som tävlar utan även tillverkarna, vem kan göra den snabbaste hojen. Motsatsen är ju standardserier där alla kör exakt samma material och jag känner inte till någon sån serie på rak arm, varken inom bil eller mc, som är speciellt spännande att titta på.
 
Nyteknik skrev:
2657571 Saxat från en site om F1:

"1986 kan sägas vara det år då formel 1 hade de starkaste motorerna. De små turboladdade 1,5 liters motorerna kunde på vissa banor leverera över 1000 hästkrafter! Problemet för FIA var att hastigheterna var extrema och de tvingades därför införa begränsningar för laddtryck och bensinmängd. Men även med dessa begränsningar var bilarna för snabba. Så FIA fick helt enkelt förbjuda turboladdade motorer. I Adelaide den 13 november 1988 gick det sista turboloppet i formel 1. Vinnare blev Alain Prost i sin McLaren MP4/4-Honda."

Tillåt turbo i MotoGP och förbjud tractioncontrol! :tummenupp

400cc och turbo vore grymt kul att se och totalt förbud för elektronisk laddtryckstyrning, helt hysteriskt men tyvärr orealistiskt då gatharry inte kan "identefiera sig med produkten":mad: .........
 
Om inte jag missförstått infon från i år så var Butter en av dem som körde med mest elektroniska hjälpmedel. Frågan är hur han skulle stå sig helt utan dem?
 
Jalle skrev:
2657335 Pisstid. Att man efter 5 varv inte klarar att köra snabbare än så jämfört med världens bästa motorcykelförare är skandal. Oavsett alla parametrar ska han ligga max 3 sek efter, karln är ju för bövelen MC-journalist!!?? Och en av världens mest meriterade också, icke att förglömma!
Inte bara mc-journalist utan bankörnings California Superbike School guru med rätt att kritisera och dömma ut tex Bayliss körteknik....

sandstream skrev:
2657670 Om inte jag missförstått infon från i år så var Butter en av dem som körde med mest elektroniska hjälpmedel. Frågan är hur han skulle stå sig helt utan dem?
Vad är det för info? Vad skulle Pedrosa haft för elektronik som de andra inte hade? Han skulle för övrigt antagligen stå sig ännu bättre än nu när fler "medelmåttor" kan köra fort.
 
Last edited:
Gustav O skrev:
2657684 Inte bara mc-journalist utan bankörnings California Superbike School guru med rätt att kritisera och dömma ut tex Bayliss körteknik....
Vad man kunde se på eurosport var det inga större fel på Bayliss teknik i Valencia iallafall.Och tydligen inte i superbike heller....
 
Busaberg skrev:
2657690 Vad man kunde se på eurosport var det inga större fel på Bayliss teknik i Valencia iallafall.Och tydligen inte i superbike heller....
iofs är få saker så bra att de inte kan förbättras men lite roligt är det ju.
 
Gustav O skrev:
2657684 Inte bara mc-journalist utan bankörnings California Superbike School guru med rätt att kritisera och dömma ut tex Bayliss körteknik....

Ironi på hög nivå.:tummenupp


Om man nu tar de där 25 sekunderna och sätter i perspektiv. Anderstorp är ungefär lika lång som Valencia. Lindström o co kör ca 1,36 som bäst på Anderstorp. 25 sekunder efter innebär ca 2min. Det är väl i nivå med legenden Mike the Bike som körde 2.01 på sin gamla surkawa 2004. Thi.
 
Strider skrev:
2657729 Ironi på hög nivå.:tummenupp


Om man nu tar de där 25 sekunderna och sätter i perspektiv. Anderstorp är ungefär lika lång som Valencia. Lindström o co kör ca 1,36 som bäst på Anderstorp. 25 sekunder efter innebär ca 2min. Det är väl i nivå med legenden Mike the Bike som körde 2.01 på sin gamla surkawa 2004. Thi.
Classic stuff helt enkelt.
 
Med tanke på Andy Ibbots varvtider under provkörningen.Vad håller exempelvis Alan Stjärtkart för tempo?Han har ju fått provköra varenda hoj i GP-sammanhang dom senaste 30 åren.
 
Strider skrev:
2657729 Ironi på hög nivå.:tummenupp


Om man nu tar de där 25 sekunderna och sätter i perspektiv. Anderstorp är ungefär lika lång som Valencia. Lindström o co kör ca 1,36 som bäst på Anderstorp. 25 sekunder efter innebär ca 2min. Det är väl i nivå med legenden Mike the Bike som körde 2.01 på sin gamla surkawa 2004. Thi.
Haha, fast han kom faktiskt ned på 1.58.

Var skulle ett varvrekord i MotoGP kunna ligga på på Anderstorp? Låt säga 1.27. 25 sek på det är 1.52. Det är faktiskt ingen vidare tid ens om man är skraj att kvadda hojen och trots att man bara har fem varv på sig. Säg gärna att jag babblar skit, men jag undrar om inte tom jag hade klarat av det. Men jag har iofs kört mer än fem varv där.
 
Busaberg skrev:
2657752 Med tanke på Andy Ibbots varvtider under provkörningen.Vad håller exempelvis Alan Stjärtkart för tempo?Han har ju fått provköra varenda hoj i GP-sammanhang dom senaste 30 åren.
Sir Alan refererar ibalnd till att hans tider skulle räcka till att tex kvala in till det SS600 race som gick samma säsong på den banan han kör den SS-600 som testas. Kan inte påminna mig några tider eller antydningar gällande de senaste årens MotoGP-hojar dock. Några exakta varvtider har jag dock aldrig sett.

Bingo skrev:
2657761 Haha, fast han kom faktiskt ned på 1.58.

Var skulle ett varvrekord i MotoGP kunna ligga på på Anderstorp? Låt säga 1.27. 25 sek på det är 1.52. Det är faktiskt ingen vidare tid ens om man är skraj att kvadda hojen och trots att man bara har fem varv på sig. Säg gärna att jag babblar skit, men jag undrar om inte tom jag hade klarat av det. Men jag har iofs kört mer än fem varv där.
Tror iofs MotoGP skulle köra betydligt snabbare än 1.25 med tanke på Raineys tid på ca 1.30 från 1990...
 
Last edited:
Gustav O skrev:
2657763 Sir Alan refererar ibalnd till att hans tider skulle räcka till att tex kvala in till det SS600 race som gick samma säsong på den banan han kör den SS-600 som testas. Kan inte påminna mig några tider eller antydningar gällande de senaste årens MotoGP-hojar dock. Några exakta varvtider har jag dock aldrig sett.


Tror iofs MotoGP skulle köra betydligt snabbare än 1.25 med tanke på Raineys tid på ca 1.30 från 1990...
Illavarslande när de uttrycker sig så där om sina tider utan att täcka upp det med varvtider...

Hur mycket fortare kör de idag då på banor med likartade varvtider?
 
Donington 1993: Schwantz 1.33.514 kval (1 sekund snabbare än tvåan....)
Donington 2006: Pedrodsa 1.27.676 kval
 
Gustav O skrev:
Vad är det för info? Vad skulle Pedrosa haft för elektronik som de andra inte hade? Han skulle för övrigt antagligen stå sig ännu bättre än nu när fler "medelmåttor" kan köra fort.
Kan inte minnas vem som sagt/skrivit det eller vart eller ens när. Har bara ett minne av att någon i "branschen" sagt att Butters RC211V hade mer elektroniska hjälpmedel än Haydens. Sen om de menade att han hade något extra hjälpmedel eller att de var inställda så att de hjälpte till mer kan jag inte svara på.
Vi glömmer det så länge eftersom jag som sagt inte är helt säker.
Gustav O skrev:
Tror iofs MotoGP skulle köra betydligt snabbare än 1.25 med tanke på Raineys tid på ca 1.30 från 1990...
Okej, men säg då att de bästa skulle köra på 1.20 för att ta i lite. Då borde de sämre i startfältet köra på ca 1.25 vilket skulle ge en tid för Ibbott på ca 1.50.
Det skulle jag greja utan problem på en Suzuki 990 med tanke på att jag klarar det med min vanliga gathoj.
(Ibbott var ju 25 sekunder efter de långsammaste, inte de snabbaste)

Gustav O skrev:
2657684 Inte bara mc-journalist utan bankörnings California Superbike School guru med rätt att kritisera och dömma ut tex Bayliss körteknik....
I sin senaste bok tar han Bayliss som ett exempel på en förare som jobbar mycket med kroppen för att kontrollera hojen. Andy menar att han jobbar för mycket men lägger även till att det går väldigt fort för Bayliss.
 
Last edited:
Gustav O skrev:
2657684 Inte bara mc-journalist utan bankörnings California Superbike School guru med rätt att kritisera och dömma ut tex Bayliss körteknik....


Fast iofs, tex en duktig sprintertränare kan ju vara rullstolsbunden utan att det för den skull fråntar honom hans kunnande om hur man ska springa så fort som möjligt....
 
Chris Ash skrev:
2658084 Fast iofs, tex en duktig sprintertränare kan ju vara rullstolsbunden utan att det för den skull fråntar honom hans kunnande om hur man ska springa så fort som möjligt....
Fast... 1.50 på Anderstorp med en GP-hoj, det borde man faktiskt klara. Det är typ nybörjartempo. Man bör ju som tränare veta vad det innebär att köra något sånär fort. Ivf för trovärdighetens skull.
 
Bingo skrev:
2658099 Fast... 1.50 på Anderstorp med en GP-hoj, det borde man faktiskt klara. Det är typ nybörjartempo. Man bör ju som tränare veta vad det innebär att köra något sånär fort. Ivf för trovärdighetens skull.

Kanske, men en tränares främsta uppgift är att se till så att hans adept blir så bra som möjligt, krasst sett så spelar hans egna körskicklighet inte någon roll alls i det sammanhanget.
 
När började Ibbott coacha Luthi, var det före han vann 125 VM 2005 eller var det efter?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top