Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.
:rolleyes:

Så du kör inte Windows då antar jag för det är ju varken hög prestanda eller lågt pris?

Att se ner på "motståndargruppen" är det endast du som gjort och jag ser endast ner på dig för att du inte har några egna åsikter utan endast har tagit åsikter av en datoranalfabet morbror efter två supar.

Det framgår tydligt att du inte provat en mac-dator och faktiskt gett det en chans. I min mac finns inget som är form före funktion och filförvaringssystemet ser nästan identiskt ut med det i Linux av nån anledning (:rolleyes:). Jag gissar att du även föredrar Windows XP framför Windows 7.

Skulle det vara svårt att en enda gång i mac/pc-debatten använda sig av "jag tycker ... för att" istället för att försöka dumförklara alla andra bara för att man har andra preferenser?

//Skrivet från min hembygda PC med Win7, dubbla skärmar och värstinggrafikkort.

Kör en gammal instans av XP eftersom Vista var fullt av buggar på den tiden jag köpte datorn. Tog installations-cd:n som medföljde i ett datorköp för länge sen så det kostade gratis:D

Ser inte ner på någon, folk får gilla precis vad fan du vill. Har endast motivierat mina åsikter med att "Jag tycker att det är dumt att behöva betala för design när det är funktion jag är ute efter":)
Och varför har jag inga egna åsikter för, har ju gett dig massor av skäl till att jag inte gillar mac?:va

Som sagt, jag har aldrigt ägt en. Men jag har tvingats använda mc så pass mycket att jag skyr eländet som pesten. Nu vet jag inte hur linux-systemet ser ut, men på de macar jag testat har det fan varit helt omöjligt att hitta och flytta runt filer. Allt behandlas ju av underprogram som iTunes och liknande, tycker det är bra mycket krångligare än ett enkelt mappsystem som låter en göra precis som man vill...

Som sagt, jag tycker att mac är sämre än Pc eftersom de är krångligare att använda (för mig som är van vid PC och windows) samt för att man får betala extra för något jag inte bryr mig ett jota om, (dvs design). När jag letat datorer på nätet har det allmänt varit så att man kan sortera efter hårdvarupreferenser och jämföra datorer, och varje gång jag kollat har macmotsvarigheten till PC (dvs jämförbar hårdvara och prestanda) varit bra mycket dyrare, och jag är inte beredd att betala mellanskillnaden bara för att macen eventuellt är snyggare än PC:n. Vidare så trivs jag som sagt inte med upplägget och användarsystemet, och dessutom så har det blivit lite av en sekt över macanvänderi...:gnissla Snarare så, till skillnad från vad du hävdar, att macanvändare är de som egentligen inte har någon egen vilja. De vill bara ha en mac för att det är en mac, de vill vara hippa, inne och moderiktiga. De vill ha en accessoar, inte en dator. Omger man sig med appleprodukter så är man inne och lika tuff som alla de andra som gör likadant. Hella applesamhället där folk dunkar varandra i ryggen för att de råkar ha produkter av samma märke är ju lätt absurt... Påminner lite om emokulturen, man vill vara alternativ och gå emot strömmen och ser ner på alla som bara flyter med och är "normala" (dvs använder PC):D

Så, har jag motiverat tydligt nog varför jag inte gillar mac?:)

Mobilmarknaden har påverkats av att Motorola släppte Microtac, av att Ericsson släppte sin hajfena och att Nokia släppte sina Symbianlurar, så självklart har mobilmarknaden påverkats av Apples iPhone.

Däremot har inte mobilmarknaden "revolutionerats" av någon enskild modell, inte ens Apples.

Håller inte med riktigt. Nog har iphone haft ett enormt inflytande på hur smartphone marknaden ser ut idag! Kanske inte så mycket i teckniska framsteg som i hype och marknadsföring. Men utan iphone hade nog utbudet varit sämre idag.

Håller inte med riktigt. Nog har iphone haft ett enormt inflytande på hur smartphone marknaden ser ut idag! Kanske inte så mycket i teckniska framsteg som i hype och marknadsföring. Men utan iphone hade nog utbudet varit sämre idag.
Visst är det så, att säga något annat tyder bara på att man vägrar inse fakta.

@Jens: När du plockat fram snittet av vad HTC tjänar på alla sina telefoner ska jag lyssna. Att de tjänar bra på sina "premiummodeller" säger inte så mycket.

Coolt om Apple släpper en iPhone-light, då ska ungarna få varsin direckt :)

Att orka uppröra sig över Apples marknadsföring är som att bli förbannad när den Citroen C4 man köpt inte kan förvandla sig till en robot...

[YOUTUBE-ID]P4ckJFNkra8[/YOUTUBE-ID]

Sen har du ju snackat dig varm om att Apples telefoner är galet säkra jämfört med Android..

Hackar din Iphone – på sex minuter
Din Iphone kan hackas – på sex minuter.
Tyska säkerhetsforskare har hittat ett kryphål i Apples mobil som gör det möjligt att komma åt alla lösenord som finns lagrade i telefonen.

Har din Iphone blivit stulen? Då kan tjuvarna utan problem få tillgång till alla dina lösenord på mindre än sex minuter. Det är tyska säkerhetsforskare vid Fraunhofer Institute som uppger att de hittat ett kryphål i Apples mobil. Genom att göra ett ”jailbreak” och installera ett så kallat ssh-program kunde de få tillgång till flera lösenordsskyddade tjänster på mobilen.
– Inom sex minuter lyckades de komma runt krypteringen och komma åt många av lösenorden som lagrats, säger en representant från Fraunhofer Institute, enligt tidningen Herald Sun.

Metoden som de tyska säkerhetsforskarna använde kräver att den som hackar mobilen har fysisk tillgång till telefonen. De uppger också att om din Iphone blir stulen så finns det få sätt att skydda sig. Det enda du kan göra är att själv ändra dina lösenord så fort mobilen blir stulen, skriver Macworld.se.

Det som artikeln glömmer att skriva är att mobilen måste vara jailbreakad och ha OpenSSH installerat för att det ska funka.

För att få tag på "alla lösenord" låtsas 'hackaren' vara ett öppet WiFi och tjuvläser allt som skickas över nätverket och kan då sniffa rätt på mailadresser, lösenord och allt annat sånt trevligt. Det är ju inte unikt för iPhone, det gäller allt som kopplar upp mot WiFi.

EDIT: Vänta nu, den där artikeln handlade ju om 4.0.nånting där man kunde jailbreaka genom att gå in på en websida (använde ett hål i Safari). Det hålet kunde man använda till andra dumheter också men det krävde att man var uppkopplad på samma WiFi-hotspot. Det täpptes till väldigt fort med en patch från Apple.

Last edited:
En relaterad fråga: Många iPhoneanhängare säger att de funkar så smidigt ihop med deras andra Appleprylar. Jag har inget emot någon plattform men kan inte köra Mac då de inte fixar programmen jag använder i yrket. Så det är Win7 som gäller, orkar inte hålla på med olika OS. Är det nån idé att skaffa en iPhone eller är det smidigare att skaffa en Android?

En relaterad fråga: Många iPhoneanhängare säger att de funkar så smidigt ihop med deras andra Appleprylar. Jag har inget emot någon plattform men kan inte köra Mac då de inte fixar programmen jag använder i yrket. Så det är Win7 som gäller, orkar inte hålla på med olika OS. Är det nån idé att skaffa en iPhone eller är det smidigare att skaffa en Android?

Det ska funka lika bra mot Win, men har du inte kört iTunes förr så kan det vara en tröskel att ta sig över (förr var det det)

Dom allra flesta iPhone ägare har nog en Win dator

Jag kombinerar win och iphone. Det är väl som sagt itunes man måste lära sig att gilla..

Vad är det som är dåligt? Går det inte att lägga över musik som vanligt? Måste jag köpa musik som jag redan äger igen?
För mig, som kört Windows i mer än 15 år, kändes inte iTunes så logiskt i början. Det tar ett tag att vänja sig.

Jag drar köpt och fultankad musik från Utforskaren och släpper i iTunes. Sen väljer jag vad som ska synkas med iPhone/iPad och synkar i iTunes. Skillnaden mot Android är som jag förstått det att du kan sköta allt sånt direkt i Utforskaren och telefonen kommer upp som en vanlig disk/USB-minne.

Min morsa som passerat 60 har väldigt svårt för iTunes. Å andra sidan tycker hon att Utforskarn är rätt bökig den också :huvet

:tummenupp

Last edited:
Vad är det som är dåligt? Går det inte att lägga över musik som vanligt? Måste jag köpa musik som jag redan äger igen?

Nä all musik funkar. Jag tycker det är för krävande av datorn och inte så logiskt att använda men det är nog en smak sak :tummenupp

Dåså, inte värre än så. Ska åka å klämma på några varianter då och se vad man fastnar för. Ska till Thailand och Kina om nån månad, kan det vara idé att vänta tills dess?

Dåså, inte värre än så. Ska åka å klämma på några varianter då och se vad man fastnar för. Ska till Thailand och Kina om nån månad, kan det vara idé att vänta tills dess?

I Kina kan du köpa iPhonekopior som är iPhone i allt utom det viktiga: operativsystemet. De har Apple-loggan, serienummer som vid första anblick ser helt korrekt ut och Apples förpackning. Man märker inget förrän man startar dem. Ska du köpa i Thailand eller Kina så köp i riktiga Apple Stores, annars vet man aldrig vad man får. Detsamma gäller f.ö. andra märken också.

http://www.prisjakt.nu/pryl/dator/358_pinsamma_siffror_foer_samsung

"Studien genomfördes av ITG Investment Research som undersökte försäljningen av surfplattor i 6 000 butiker i USA. Och resultatet blev minst sagt ett bakslag för Samsung. Hela 16 procent av de som köpte Galaxy Tab under november 2010 lämnade tillbaka den. En av anledningarna uppges vara att apparna fungerat dåligt eftersom de är utformade för en mindre bildskärm. Bättre gick det för Apple. Bara två procent av de som köpte Ipad lämnade tillbaka surfplattan. "

http://www.engadget.com/2010/11/01/samsung-galaxy-tab-review/

"After spending the last couple of days with the Galaxy Tab, we can confidently say it's the best Android tablet on the market. Now, that's not saying much given the state of the Android competition, but we can also assuredly say that the Tab is the first true competitor to Apple's iPad. Its crisp display, compact form factor, touch-friendly software and dual cameras undoubtedly have what it takes to win over the average tablet seeker. However, we still have some reservations right now. Google hasn't yet provided any direction on Android as a tablet platform, which means that the Tab is held back by lagging application support and software that doesn't fully take advantage of the extra screen real estate. Remember, that when the iPad launched many developers were already working on tablet specific apps and Apple had an iPad app store in place. Put simply, without that ecosystem and support from Google, Samsung is left to its own devices -- literally. Just today Samsung rolled out an emulator for the Tab that uses the Android SDK and the company says it's working with Google and plans to use future iterations of Android, so we'll have to see what happens -- but for now it looks like the saga of the Samsung Galaxy Tab still has several chapters to go."

Var nog inget smart drag att lansera en ofärdig produkt.
Ni som kan Android, när kommer det komma produkter som stöder större skärmar samt en webbläsare värd namnet?

Om den får riktigt dåligt betyg så är det nog köpläge när stödet kommer på riktigt.

Last edited:
Nej, dock måste man ha iTunes installerat då programmet kommunicerar med dess protokoll.
Okidoki, då ska jag testa det vid tillfälle :tummenupp

Verkligen inte men jag tycker det är rätt typiskt för Apples konkurrenter. De skapar något som på pappret är mycket bättre men som visar sig fungera sämre. Apple däremot ger ut produkter de kan stå för, som fungerar men som ofta saknar det absolut senaste. Se bara på iPhone och hur mycket skit den fick för att man inte kunde skicka MMS. Den funktionaliteten kom så småningom och att döma av försäljningssiffrorna och vinsterna gjorde Apple helt rätt.

Ni som kan Android, när kommer det komma produkter som stöder större skärmar samt en webbläsare värd namnet?
Kan inte så mycket om Android, iaf inte lika mycket som fanboysen Zeb och GuW, men Motorola Xoom är väl den som hajpats mest de senaste veckorna. Den har Android 3.0 (Honeycomb) som är anpassad för större skärmar. Har inte sett någon test ännu.

Last edited:

Om den får riktigt dåligt betyg så är det nog köpläge när stödet kommer på riktigt.

Iockmed Honeycomb (som kommer nu i vår/sommar). Det är anpassat till stora skärmar.

Sök på Motorola Xoom så får du se hur det ser ut.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026