Ancient Circuit de Charade

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
1958 - 1989. 8,055 km lång.

250px-Circuit_Clermont_Ferrand.png
IMG_4606.jpg

Det hela började med att jag åker ner till Frankrike för ett jobb i närheten av Chateauroux. Iom att jag har familj i närheten av Geneve så bestämmer jag mej för att landa där. Googlar lite ang gamla racerbanor i närheten av min resväg, och 'ancient Circuit de Charade' dyker upp. Gamla Charade-banan.
Min mosters man, som bor i närheten av Geneve, har ett stort bilintresse (och nu även biker, HD1200). Han har renoverat/haft bilar som Rosengart, Lotus mfl. Med just hans Lotus Twincam var han på (nya) banan för ett reportage för tidningen 'Auto retro'.
Det är skillnad på nya och gamla banan, återkommer till det.

IMG_4586.jpg
IMG_4600.jpg
IMG_4598.jpg

Stora namn som Ronnie Peterson, Jackie Stewart mfl har kört där, Ronnie P. körde där 5 juli 1970 och 2 juli 1972. 1970 för Colin Crabbe Racing, 1972 för STP March Racing Team. Vinnare 1970 var Jochen Rindt, vinnare 1972 var Jackie Stewart.

http://www.youtube.com/watch?v=px0SNakQBro
http://www.youtube.com/watch?v=Wi2jG9k1kC8

"Det är en av dem vackraste banorna i världen", sa Stirling Moss, som vann loppet i F2 i sin Cooper 1959.

1959 är också det första året son Frankrikes Grand Prix går av stapeln, ända till 1974. John Surtees på sin MV Agusta vann första loppet. Mike Hailwood och Agostini är 2 av många som sätter sitt namn runt den legendariska banan.

http://www.youtube.com/watch?v=boimxqMK1A8
http://www.youtube.com/watch?v=UvPjLzypKOg

1972 års Grand Prix och 1974 års mc Grand, med mer än 100000 åskådare, blir slutet på en stor era. För lång, för farlig, inte anpassad till den högre hastighet som den ständiga utvecklingen medför gör att banan läggs ner.

P1050501.jpg
P1050502.jpg
P1050503.jpg

Det enda som är kvar från dåtiden; BP-muren. Långa avåkningszoner och sandfållor är nutid, betongmur, stup och bergvägg var dåtiden.
Betongmuren är kurva #3 - Manson.

Fortsätter med inlägget strax, uppladdning av bilder strular.
 
Last edited:
Kurva #5 till #7 är en helt magisk sträcka, där vägen ner mot #7 verkligen öppnar upp sej, fortfarande kurvor. Kan tänka mej hur fruktansvärt fort dem körde här!

Här är mobilbilder.

Ner mot kurva #4 stup till vänster
View attachment 398574
Halvvägs mellan #4 och #5 ner mot #5
View attachment 398575
Snabb vänster efter kurva #5
View attachment 398576
Ner mot kurva #6
View attachment 398577
Ner mot kurva #5
View attachment 398584
Sett nerifrån, upp mot kurva #6
View attachment 398585
View attachment 398586
 
Last edited:
Hej Goffe!

Kul att du uppmärksammar den här banan! Känner inte till banan särskilt väl under namnet Charade men om jag förstår dig rätt så är Clermont-Ferrand samma bana, om än kanske med en annan sträckning?

Själv fick jag upp ögonen för Clermont-Ferrand när jag såg en film om 1974 års VM-säsong för några år sedan. Året då Ago gått över till Yamaha med finske Teppi som andreförare i fabriksteamet i säsongslångt krig med Bonera och Read på MV. Sevärd film! Den banan verkade ha allt det som en riktig racerbana ska ha, kuperad med långa svepande svängar och höga kurvhastigheter. Om jag inte missminner mig så berättade Irene Gunnarsson att det dessutom var den banan som Esso avslutade sin karriär på 1974.

Här är ett klipp från banan som den såg ut 1974:
http://www.youtube.com/watch?v=blLpq6leng8

MVH
/BG
 
Clermont-Ferrand är namnet på en lite stad/by i närheten, banan/tävlingar har fått heta Charade och Clermont-Ferrand.

circuitasphalte-300x199.jpg

Såhär ser banan ut numera. Dem har likt svenska banor problem med ljudnivå - intilliggande hus. Detta trots att banan fanns innan husen.
90 decibel vid 3/4 maxvarv, 50 (eller 55, minns inte) vid närmsta hus.
Banan är inte homologiserad för mc, dem kör truck-race och classic-race samt bandagar för bilar.
Vet inte om det är pga murarna eller ljudet som inte mc får köra där. Nya banan ser väldigt kul ut, kuperad! Blandat snabba och långsamma kurvor.

Här ett varv i en Formel Ford.
http://www.youtube.com/watch?v=HIWtTW7SCgI

längd : 3975m
bredd : 9m
18 kurvor
max nerför : 9%
max uppför : 8%
 
Last edited:
Själv fick jag upp ögonen för Clermont-Ferrand när jag såg en film om 1974 års VM-säsong för några år sedan. Året då Ago gått över till Yamaha med finske Teppi som andreförare i fabriksteamet i säsongslångt krig med Bonera och Read på MV. Sevärd film! Den banan verkade ha allt det som en riktig racerbana ska ha, kuperad med långa svepande svängar och höga kurvhastigheter. Om jag inte missminner mig så berättade Irene Gunnarsson att det dessutom var den banan som Esso avslutade sin karriär på 1974.

Kul med lite mer fakta! Från kurva #3 till #4 är det uppför, sen är det en orgie i kurvor nerför ända till kurva #7, sen bär det av uppför. Sträckningen efter kurva #7 alt #8 är inte kvar i orginalutförandet. Från kurva #7 / #8 går sen vägen uppför, långa svepande kurvor mer rakt mot kurva #3. Innan man kommer fram tillbaka så ser man nuvarande banan ner till vänster. Det som kommer närmast vägen är banans högsta punkt, chikanen. Ca 0:45 i Formel Ford-videon. Det är klart mer upp/nedför än vad videon visar.
 
Last edited:
Vid 1:39 var det vid mitt besök en bil som kört av vägen, istället för lång höger blev det långt stup. Vid ca 2:45 (lite osäker där) slutar gamla banan.
 
ImageUploadedByTapatalk1391287295.247228.jpg

Den del av nya banan som går upp mot chikanen, ligger nära vägen i R2:s video runt 3:50 (där man ser stängsel på vänster sida)
 
Banan var notorisk för punkteringar pga att (som man kan se på filmen ovan) banan i långa sträckor var uthuggen ur bergssidan och då bilarna genade i kurvorna drog man fram vassa stenbitar som punkterade däcken. 1972 års Formel 1 race hade 10 bilar som fick bryta pga punktering, och den lovande Helmut Markos karriär tog stopp när en sten kastad från Emerson Fittipaldis bil gick rakt igenom Helmuts visir och in i ögat.
 

Bifogat

  • Charade-start-copie.jpg
    Charade-start-copie.jpg
    182.8 KB · Visningar: 79
Banan var notorisk för punkteringar pga att (som man kan se på filmen ovan) banan i långa sträckor var uthuggen ur bergssidan och då bilarna genade i kurvorna drog man fram vassa stenbitar som punkterade däcken.

Som Mozz säger, & det syns tydligt här att delar av vägen är uthuggen ur berget.

ImageUploadedByTapatalk1391333663.135315.jpg

Till höger finns ett stup & ett räcke, det stoppade inte senaste bilen som for ner för stupet.
 
ImageUploadedByTapatalk1392195329.400450.jpg
Ronnie Peterson i sin March 1970 på just den banan.

ImageUploadedByTapatalk1392195383.095835.jpg
1972. Samma bana, Ronnie Peterson - March. Bredvid han står Colin Chapman och frågar om han vill köra för Lotus året efter.

Inte mc-historia, hoppas ni står ut med lite F1
 
1962-05-13

Jan Huberts, Tyskland, vinner Frankrikes GP med sin Kreidler 50cc.

kreidler_van_veen.jpgkreidler71.jpg
 
1974.

charad10.jpg
Skaplig trio: Ynglingen som följer Read och Agostini är.. Sheene
Read körde väl MV 500 (eller 350?)
Agostini körde Yamaha 350 (250?)

(rätta mej om jag har fel!)
 
Last edited:
Ljudet från MV-Agustorna, särskilt 350'an, ger mig rysningar av välbehag!
Tvåtaktarna bjuder också på musik.
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top