Analog eller Digital ?

Vad gillar du bäst ?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
De flesta nya tillverkare av hojar har lämnat de analoga mätarna till fördel för de digitala.

Är det bara jag som tycker att det är trevligare med analog hastighetsmätare.
Jag tycker det är roligare att se nålen sticka iväg istället för digitala siffror som blinkar förbi.

Vad tycker ni ?

Last edited:
Webspy skrev:
Digital känns lite enklare att se när det skakar lite....

Jag tycker precis tvärtom. :)

Ett analogt instrument är lättare att göra en grov avläsning av i alla lägen, till exempel vid ett mycket snabbt ögonkast. Men smaken är ju som baken... :arsele :)

Bra med det digitala är ju att det får plats lite bättre, om man nu inte har kåpor.. har införskaffat mig digital varv + hastighet till denna sommar :banana

Jag tycker att det är enklare att göra en grov avläsning under pressade förhållanden på en analog mätare. Men smaken är olika..

UrbanTiger skrev:
Tycker att dom borde fixa en biodigital koppling via en prob i skallbasen så att det projiseras en virtuell mätartavla ditekt på syncentrat i hjärnan.
Annars är det vanliga visare som gäller...
Det finns ju iofs HUD för visiret, DVS att du får upp digitala mätare på visiret!

Analog varvräknare räcker, vem bryr sig om farten?
Det går fort som fan och det räcker! :yoparty

Allså, blanda inte ihop visningen och drivingen av mätaren. De flesta hastighetsmätare och varjräknare har varit digitala de senaste tio åren.
En "analog" eller mekanisk hastighetsmätare brukar drivas på framhjulet.

Tycker de e okej om hastighets mätare en digital men varvräknaren MÅSTE vara en fin analog med visare enligt mig.

J-a lcdskärmar går ju för f-n inte att se med solbrillor på. Definitivt inte en förbättring, troligen billigare för tillverkarna och då försöker de pusha ut sådana.

Klart att det ska vara analogt! Mycket lättare att se, är ju inte speciellt ofta man behöver se exakt på kilometern hur fort det går. En givare som på cykeldator och sen analog visning vore nåt för mej. Sitter just nu med pajad drivning i navet fram, vore ju mycket enklare om det bara var ett kabelbrott istället för släta drev eller vad som är felet den här gången.

Digital e snyggare, men analog e ju lättare att se i stor sätt. man behöver inte vara nogrann på mätare... enlig mig

burner skrev:
De flesta nya tillverkare av hojar har lämnat de analoga mätarna till fördel för de digitala.

Är det bara jag som tycker att det är trevligare med analog hastighetsmätare.
Jag tycker det är roligare att se nålen sticka iväg istället för digitala siffror som blinkar förbi.

Vad tycker ni ?

Det finns bara två bra skäl till digitalt, billigare för tillverkaren och väger mindre. Varken pengarna eller vikten är väl något som märks för oss. Det är mycket lättare att uppfatta analog visning (jag bryr mig inte om hur infon skickas från givare till display) än digitalt.

KjellF

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...