Amrikanarna å deras verktyg.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Hej !

Alltså nåt jag alltid undrat över när jag kollar på vissa program.
Så verkar det som om personalen har sina egna verktyg , verkar som om dom står för dom själva.
Kan jag ha fel eller.
Är det bara vi i Europa som ordnar verktyg till våran personal.:va

Kompisens bror jobbar inom flyget och har egna verktyg, förekommer även i sverige.
Skatteverket tyckte att det var onödigt att köpa en momentdragare för 100.000kr, men vad ska han göra. Finns bara ett märke och modell som var godkänd.

Åfan. fick han köpa den sj .

Mekaniker som jobbar i usa, har sina egna personliga verktyg och verktygslåda. Verkstan, står för maskiner.

Skillnaden, som jag har märkt, är också pga bla detta en helt annan yrkesstolthet bland meckarna än vi har här.

fanns även bland fabriksmeckare för inte allt för länge sen..
de bruka va så att man har nån % mer i lönen för att kunna köpa det själv...

Åfan. fick han köpa den sj .

Japp, då jobbade han för ett amerikanskt bolag. Dock så har dem livstidsgaranti på dem verktygen, dem kan inte gå sönder och om dem gör det så får dem nytt.

Samma gäller certifikat inom flyget, tar man dem själv och har för alla maskiner så är han guld värd. Men inget är gratis, men å andra sidan så är jobb det sista han behöver tänka på.

Förekommer bland en bråkdel av mina kunder. (Elektriker och annat folk i byggbranschen.) Montörerna har i de fallen då tillägg på månadslönen för handverktyg och maskiner. Hur skatteverket/arbetsgivaren vidare agerar med summor osv. vet jag inte.

Personligen skulle jag låta arbetsgivaren stå för verktyg om jag fick välja.

Skillnaden, som jag har märkt, är också pga bla detta en helt annan yrkesstolthet bland meckarna än vi har här.

Öhh titta, jag äger en skiftnyckel, visst är jag duktig?
Det där med yrkesstoltheten är skitsnack!

Visst, bland mekarna på Boyd's kanske (som till stor del är svenskar och svenskättlingar), men en amerikansk "greasmonkey" har inte mer yrkesstolthet än en svensk.

Framförallt har det inget att göra med vem som har köpt verktygen.

Det är däremot ett bra sätt att förhindra svinn på verktyg och för företaget att spara en slant.
Sedan att personalen ryker ihop om försvunna verktyg fem gånger om dagen det hör ju till underhållningen när man gör tv.

Även där arbetsgivaren står för verktygen, brukar meken vara ansvarig för "sina" verktyg. Amerikansk "yrkesstolthet" och kundhantering är ganska rolig att betrakta på nära håll. Och ett helvete på avstånd. Vilken service man får beror väldigt mycket på personlig relation och avstånd. Japanerna är dock betydligt värre.

Nog har det med yrkesstolthet att göra, till en del. Jag har hellre mina verktyg som jag kan och som jag vet var de är när jag behöver dem, och som jag kan välja och anpassa för att passa mig. Då kan jag göra ett bättre jobb än om någon plockat ut en standarduppsättning som skall passa alla, där nyckelhelvetet jag behöver är borta någonstans när jag skall ha den, där sakerna plötsligt är slitna och trasiga på ett sätt jag inte känner till och där någon helt plötsligt bytt märke och utförande på något som gör att det känns lite annorlunda att jobba med.

Jäkla märklig inställning i det här landet att inget som har med jobbet att göra får kosta något, medan samma personer köper på sig snordyra grejer på fritiden för att det fina märket säkert är bättre än samma grej från Biltema. Kan man tänka sig, när arbetsgivaren får köpa in så blir det ofta i princip Biltemagrejer kvalitetsmässigt.

Man kan jämföra med en viss större statlig verksamhet med enhetlig klädsel och utrustning i största allmänhet, och de frivilliga bitarna av den i synnerhet. En evinnerlig diskussion om huruvida man får skaffa sig egna bättre grejer än de man får ut. Med andra ord, skall man göra ett så bra jobb som möjligt med halvdana grejer skaffade för att vara tillräckligt bra inom budgetramarna, eller skall man skaffa på sig lite kvalitetsprylar själv för att kunna göra ett bättre jobb utan att vara hindrad av "lagom" bra pryttlar?

Och som alltid så blir det ett jävla gnäll på de som kör med de prylar arbetsgivaren tillhandahåller... där deras lösning är att försöka förbjuda att andra investerar egna pengar för att kunna jobba lite bättre.

Jag tror det skulle resultera i att folk köpte skit för att dom inte hade råd med nånting bättre. Gå in på en bilverkstad och räkna ihop vad alla verktygen kostar och sen räknar ni ut hur många månader mekanikern skulle få jobba gratis för att kunna köpa allt.

...när arbetsgivaren får köpa in så blir det ofta i princip Biltemagrejer kvalitetsmässigt...

...som alltid så blir det ett jävla gnäll på de som kör med de prylar arbetsgivaren tillhandahåller...

Som arbetsgivare väljer man inte Biltema pga deras kvalitet utan pga av att personal ändå slarvar bort verktyg och dessutom är Biltemas verktyg inte lika attraktiva att sno med sig hem.

Som arbetsgivare väljer man inte Biltema pga deras kvalitet utan pga av att personal ändå slarvar bort verktyg och dessutom är Biltemas verktyg inte lika attraktiva att sno med sig hem.

Omskrivet: Arbetsgivaren väljer Biltemakvalitet för att det är billigt och oattraktivt, och jobbar man med de tillhandahållna verktygen får man jobba med billiga och oattraktiva verktyg.

När jag jobbade på verkstad tillhandahöll arbetsgivaren dom verktyg som behövdes, alla fick en egen vagn att förvara verktygen i och alla ansvarade således för sina egna verktyg.

Som arbetsgivaren hade betalat.

Skillnaden blir då vem som har betalat basverktygen.

Jag hade även egna privata verktyg i min vagn, verktyg som jag gillade av en eller annan anledning, samt verktyg som var specialtillverkade av mig för att underlätta speciella arbetsuppgifter.

När jag slutade på verkstan tog jag med mig dom verktyg som var mina egna, några av verktygen som jag hade specialtillverkat och lämmnade dom som var arbetsgivarens och dom som var specialtillverkade för jobb som jag aldrig skulle utföra själv efter att jag hade slutat.
(EDIT: När jag lämmnade igen vagnen, komplett + lite till så frågade arbetsgivaren om det var något ur vagnen jag vill ta hem, varpå jag sa "dom ledbara förlängarna är väldigt praktiska" varpå han hämtade ut tre nya och gav åt mig för att ta hem. Dom som lämmnade igen okompletta vagnar fick inte den möjligheten men slapp betala för det som saknades)

Skillnaden är... Ingen!

När jag jobbade med flygplan (i det militära) fick man inte använda andra verktyg än dom som tillhandahölls av arbetsgivaren.
Verktygen satt då på tavlor för varje specifikt jobb, några "basverktyg" samt alla specialverktyg man behövde.
När verktygen sedan lämmnades tillbaka inventerades tavlan, samt antalet avklippta låstrådar mot en lista för att se att ingenting låg kvar och skräpade.

Last edited:
Öhh titta, jag äger en skiftnyckel, visst är jag duktig?
Det där med yrkesstoltheten är skitsnack!

Visst, bland mekarna på Boyd's kanske (som till stor del är svenskar och svenskättlingar), men en amerikansk "greasmonkey" har inte mer yrkesstolthet än en svensk.

Framförallt har det inget att göra med vem som har köpt verktygen.

Det är däremot ett bra sätt att förhindra svinn på verktyg och för företaget att spara en slant.
Sedan att personalen ryker ihop om försvunna verktyg fem gånger om dagen det hör ju till underhållningen när man gör tv.

....nu råkar det vara så, att jag har bott over there och träffat flertalet verktstäder pga jobbet jag hade. Så mitt uttalande baserades på denna erfarenhet. Men slötittande på discovery är kanske bättre uppgiftskälla, vad vet jag..:brinnerup

Last edited:
När verktygen sedan lämmnades tillbaka inventerades tavlan

En bekant provade att stoppa en mejsel i benfickan som han givetvis glömde när han sedan drog in på pizzerian. Av någon anledning visste de inte vilka maskiner som hade varit inne där, så det blev tydligen totalt flygstopp. Han sade att han inte var så populär när han kom tillbaka... :)

Där farsan jobbar (byggbranchen) ska dom också köpa egna verktyg, har dock tillägg på lönen för det. Är nog ett rätt utbrett system verkar det som.

Nå nå! Bästa verktygen jag äger är från biltema! :tummenupp

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...