Ampere?

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Hur ser man hur många ampere batteriet är på?
Det står 12N5-3B på mitt batteri.
Snälla hjälp mig fort med detta då jag måste ha rätt motstånd inför besiktningen nästa vecka.
 

Boman

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Ö-VIK
Hoj
Ingen för tillfället
Byter ifrån glödlampor till dioder i instrumenteringen:tuttar

Då behöver du inte veta amperen i batteriet.
Du måste räkna ut motståndet till dioderna för de är väl inte på 12v antar jag.

Vad har du för volt på dioderna?
Och hur tänker du koppla dom? Serie, parallel? Hur många?
 

Hulster

Oh Reeeaally?
Gick med
23 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Crescent
Batteriet är på 5 Ah. Men vad har det med dioder att göra?:confused:

Ja vet kom precis på det när jag började räkna på det hela:) Men tack iaf:tummenupp

Då behöver du inte veta amperen i batteriet.
Du måste räkna ut motståndet till dioderna för de är väl inte på 12v antar jag.

Vad har du för volt på dioderna?
Och hur tänker du koppla dom? Serie, parallel? Hur många?

Ohms lag:R=U²/P
Där:
U =12
P= 0,03A*3,3V=0,099W
Med två dioder så borde det väl bli:
R=12²/(0,099*2)
R=367 Ohm
Hur fel har jag tänkt nu?
 
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Ni som pysslar med dom här grejerna. Finns det någon anledning att man håller på med resisteror istället för att använda sig av en spänningsregulator?

Vad gäller din beräkning så tänker jag såhär.
Om dioden vill ha exempelvis 2,2 volt, 30 mA så betyder det att du vill ha ett motstånd som när det faller 12-2,2 volt över den släpper igenom 30mA.

Alltså R=U/I => R = (12-2,2)/0,03 = 327 Ohm.

Effekten över resistorn kommer att bli P=U*I => (12-2,2)*0,03=294mW

Så ditt motstånd måste palla 300mW och skall vara på 327 Ohm

Men sedan kanske man måste tänka att generatorn oftast ger lite mer än 12V.

Som sagt, jag har aldrig gjort det här någon gång, men det borde blå sådär.
 

Elektronen

laddar fullt!
Gick med
9 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
..har ingen nu, vilken ska jag välja?
Ni som pysslar med dom här grejerna. Finns det någon anledning att man håller på med resisteror istället för att använda sig av en spänningsregulator?
...

ja när det gäller lysdioder så är det strömregulator du ska använda om du vill ha en aktiv reglering.. annars så är resistorer enkla och billiga!
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Motstånden för dioderna är med all säkerhet inbyggda i blinkersen. Motståndet är till för att simulera en glödlampa för att det inte ska blinka för fort, enkelt uttryckt.

Orkar inte räkna på det men 367 Ohm låter alldeles för mycket.
 

Nautilus

Livsnjutare
Gick med
13 May 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS
Begreppen till att börja med:
Ett vanligt MC-batteri har polspänningen/märkspänningen 12 V (volt), det har en kapacitet på kanske 5-20 Ah (amperetimmar), och hur stor ström (som mäts i A, ampere) som ges vid ett givet tillfälle ges av resistansen (ohm) mellan batteriets poler. Dvs genom alla påslagen elektronik som är ansluten till batteriet (förutsatt att motorn är avstängd, alltså att generatorn inte laddar).


Till diodfrågan:
För hög ström dödar en lysdiod, och 30 mA är en vanlig maxgräns. Visst kan man använda en strömregulator (inte spänningsregulator) direkt kopplad till dioden, men som sas ovan så är resistanser mycket enklare och billigare. Men OBS att spänningen inte är exakt 12 V hela tiden, räkna med intervallet 12-15 V när motorn är igång. Så dimensionera efter worst-case.


Beräkningar:
Förenklat (i det här fallet är det inte så noga) gäller:
U_bat = 15 V (worst-case)
R = ? (räkna med 0 ohms resistans i själva dioden, men ta med spänningsfallet)
U_diod = 2,2 V (värde ovan)
I_diod = 25 mA (lite backat från 30 mA)

U = U_bat - U_diod = 12,8 V = R*I => (vilket leder till)
R = U / I = 512 ohm (per diod, om du parallellkopplar, vilket du bör).

Effektförbrukningen i resistansen är drygt 0,3 W, och effektförbrukningen för själva dioden är 0,06 W. Ineffektivt? Javisst. Men jämför det med en sporthojsmotor på i storleksordningen 100 kW så är det ju en fis i rymden.


Edit: Självklart förutsatt en ren lysdiod utan integrerade motstånd, men om den hade haft det så hade ju hela frågan varit helt oväsentlig... Och så finns det större lysdioder som ger mycket ljus, men då får du byta värden i formeln ovan.
 
Last edited:

Sundin

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2006
Ort
Långt borta
Hoj
Ingen
De vanligaste dioderna klarar en maxström på ca. 20-30ma, och dioderna lyser minsta lika bra och håller mycket längre med en ström på ca. 10, 5ma lägre än den angivna maxströmmen.

http://www.elfa.se/se/index1.html Sök på lysdioder och klicka sedan på "Översiktstabeller lysdioder", så hittar du hur mycket spänning de skall ha och If MAX som står för max ström över dioden.

Först så skall du mäta med en multimeter hur hög spänning cykeln ger ut där du skall koppla in dioden, låt oss säga att det är tex 12V. Sedan är det att kolla i tabellen hur mycket spänning dioden skall ha. De "färgade" dioderna så brukar oftast ta ca. 2V, medan de "klara" dioderna tar ungefär 3, 3.5V.

Sedan är det bara att räkna:

Spänningen över dioden : 2V
Spänningen i kretsen : 12V

12V-2V = 10V (detta är vilken spänning som skall vara över resistorn, eftersom den fungerar som en spänningsdelare.

10V/0.015A = 666.66 Ohm

Så där har du det. Eftersom det inte finns ett motstånd som har 666.66 Ohm så skall du väjla snäppet högre motstånd som finns, Och det är 680Ohm

Hoppas du förstod :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top