Amerikanska väljares IQ, inte konstigt att USA är som det är

Kaitzor skrev:
IQtest är inte språkbaserade. Eller ska inte vara det iaf.. :va

De kan väl visst vara språkbaserade. Mattedelen i högskoleprovet är inget annat än ett iq test där man skall avgöra om man har tillräckligt information för att lösa problemet.

Om man tittar på momenten där uppgiften är att hitta ett mönster i en serie bilder och se vad den sista skall bli så står det faktiskt något i stil med: Med ledninga av bild a-j, vilket alternativ blir k. Så ja du måste kunna språket för att ha en ärlig chans. Men dessa är bara delmoment i det totala testet. Sen så var det i mitt exempel naturligtvis så att man ville styra resultatet.

Last edited:
Starstriker skrev:
Göteborg ligger faktiskt på Sveriges _baksida_, precis som M.
Well. M. ligger iofs på undersidan.......

Är det ingen som kan luska fram liknande tabeller för Sverige ? Vi kan tex kolla
IQ i Sundsvall !
Så.. sveriges framsida är den som ligger mot estland, lettland, litauen, ryssland etc. och baksidan är den som ligger mot europa och USA...

Götet e framsidan!

- Johan

Diversion skrev:
De kan väl visst vara språkbaserade. Mattedelen i högskoleprovet är inget annat än ett iq test där man skall avgöra om man har tillräckligt information för att lösa problemet.

Om man tittar på momenten där uppgiften är att hitta ett mönster i en serie bilder och se vad den sista skall bli så står det faktiskt något i stil med: Med ledninga av bild a-j, vilket alternativ blir k. Så ja du måste kunna språket för att ha en ärlig chans. Men dessa är bara delmoment i det totala testet. Sen så var det i mitt exempel naturligtvis så att man ville styra resultatet.
Jag har inte gjort högskoleprovet, så det kan jag inte uttala mig om. Men jag har gjort ett rent IQtest och den var inte språkbaserad (precis sånna uppgifter du förklarade ovan). Men det stod ingen text alls i testet. Man fick ett exempel, sen skulle man fatta hur resten av testet skulle gå till.

Kaitzor skrev:
Jag har inte gjort högskoleprovet, så det kan jag inte uttala mig om. Men jag har gjort ett rent IQtest och den var inte språkbaserad (precis sånna uppgifter du förklarade ovan). Men det stod ingen text alls i testet. Man fick ett exempel, sen skulle man fatta hur resten av testet skulle gå till.

Du har helt rätt.
högskoleprovet är inte als samma sak utan där fins många delar med och givetvis är det på svenska.

Starstriker skrev:
Snyggt där. Ironisk ironi ;)

Mississippi.... Ligger inte det vid kusten (vid deltat) eller är jag ute och cyklar ? Mississippi kanske kan jämföras med Göteborg ? Dom har ju också nån liten kanal.

hehe, göteborg har en kanal, och stockhom e inte uppbyggt mitt i/på ett delta, lr? :lol

mb skrev:
Gore borde ha vunnit. .. Bush är en skam för hela världen.
Word.

I och med att U.S. of A.s president tar sig rätten att tycka, tänka, avgöra och bestämma i fler länder än sin eget borde dom länder som berörs av hans världshäraväldesönskan också få vara med och rösta i presidentvalet.
Eller? :confused:

Testet är uppenbarligen gjort med Ravens APM (Advanced Progressive Matrices). Detta används på personer som är högre utbildade en genomsnittet, till skillnad från Ravens SPM (Standard Progressive Matrices) som används på personer med mer genomsnittlig förmåga.

Om man använder Ravens APM för att jämföra två stora populationer kommer troligtvis utbildningsskillnader att bli mycket tydliga i resultatet.

Silwer skrev:
Du har helt rätt.
högskoleprovet är inte als samma sak utan där fins många delar med och givetvis är det på svenska.

Jag har hört talas om IQ test som varit uppdelade på olika moment. Har svårt att tro att ett test som endast tar upp matematisk förmåga i form av rums/geometriuppfattning samt förmåga att urskilja mönster i serier skulle säga så värst mycket utom att personen har talang och eller tidigare erfarnhet av sådan problemlösning.

Jag menade förresten inte att hela högskoleprovet var ett IQ test men mattemomentet mäter förmågan att resonera, tyvärr suger det också eftersom även det premierar folk med tidigare erfarenhet av liknande problem. Mäter inte vad jag kallar "grund IQ"

*/ ?>
Nyheter
Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

Back