AMD64 som vägrar starta

Fireblejd

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kommer snart
Nu är det såhär att jag anser mig vara hyggligt "skillad" vad gäller datorer och det mesta de företar sig. Men mitt senaste inköp, en AMD64 3000+ 2Ghz på ett Asus K8V Deluxe övergår mitt klena förstånd! Det började fint med att jag fick fulfästa kylflänsen då medföljande skruvar och atteraljer var "out of dimensions".

Med detta kirrat fick jag således äntligen den stora äran att trycka på startknappen, vad händer? Jo, maskinen tuffar igång och man hör ett litet knarrande på disken som brukligt när man startar upp, sedan tar det jättestopp! Den laddar inte BIOS, och skärmen är död. Den piper inte ens! Den står bara där alldeles dum och driver mig till vansinne!

Har bytt kablar till diskarna, slitit ut allt utom gfx-kort och RAM, clearat CMOS x antal ggr, samt kvadrippelkontrollerat att mitt minne (Corsair Value non-parity jadda jadda 512Mb) är kompatibelt med CPU och Moderkaka. (Sweclockers ord är min lag! Och ja, jag har frågat där, men får ingen respons.)

Förslag mottages innerligt tacksamt!

försöka hitta nån annan moderkaka hos en kompis som kan ta din prolle, ett enkelt sätt att kolla om det är prollen som är konstig...

R1 Uffe skrev:
försöka hitta nån annan moderkaka hos en kompis som kan ta din prolle, ett enkelt sätt att kolla om det är prollen som är konstig...

Hmm, naturligtvis ingen jag känner som kör AMD socket 754. Men tror du det kan vara prollen som bråkar om den trots allt går i gång?

ingen aning, men det lutar mot prollen ändå enligt mig, nu finns det säkert andra personer som kan mer än jag.

Du får inge svar på sweclockers, pröva då på nordichardware.se eller på 64bits.se

R1 Uffe skrev:
ingen aning, men det lutar mot prollen ändå enligt mig, nu finns det säkert andra personer som kan mer än jag.

Du får inge svar på sweclockers, pröva då på nordichardware.se eller på 64bits.se

Tack för tipsen! :tummenupp

Testa ett PCI grafikkort

Vad har du för nätagg? Jag har varit med om samma problem flera ggr och då har det varit kass moderkort och kass/klent nätagg som varit boven.

Testa att plocka ut minnet, så ska ju moderkortet antagligen ge ett "no memory installed/memory error -pip". Gör samma sak med grafikkort ocg CPU.

Dez skrev:
Testa ett PCI grafikkort

Vad har du för nätagg? Jag har varit med om samma problem flera ggr och då har det varit kass moderkort och kass/klent nätagg som varit boven.

Testa att plocka ut minnet, så ska ju moderkortet antagligen ge ett "no memory installed/memory error -pip". Gör samma sak med grafikkort ocg CPU.

Jag köpte även ett Tagan 480W nätagg, så det borde ju orka driva grejorna utan problem. Har testat att köra igång utan minne, men kortet piper inte då heller. Jag börjar alltmer tro att det är moderkortet som är kass. Ska ta ur gfx-kortet oxå och se om det ger någon felsignal. Ta ur prollen och starta låter lite farligt. Aldrig testat iofs.

Edit: Har även testat med ett PCI-grafikkort, same shit!

Det är ju mest troligt mobo:t eftersom du inte får någon felsignal (pip) När du fulmeckade dit kylaren fick du redig kontakt mot prollen då?

nickname skrev:
Det är ju mest troligt mobo:t eftersom du inte får någon felsignal (pip) När du fulmeckade dit kylaren fick du redig kontakt mot prollen då?

Hmmm...kom på att jag har ju inte haft i kontakten til speakern det senaste när jag har testat, så jag kan ju ha missat nåt pip där. Eller finns det ytterliggare speakers på kortet? (Känner mig som en newbie) Kylflänsen satt/sitter bra mot prollen. Om den är kass borde väl datorn inte ha startat alls, eller? Känner mig helt villrådig nu. Tack för tipsen iaf!

Backdraft skrev:
Förslag mottages innerligt tacksamt!

Duglömde inte sätta i ram-minnena?! :rolleyes:

Det kan vara att minnena inte sitter i ordentligt, då får man detta fenomen.

Kan även vara att dina minnnen inte stödjer bushastigheten, om du tagit minnena från din gamla dator och minnena är på 333 mhz, och bushastigheten är 400 standard på det nya moderkortet så får man oxå detta fenomen.

Isf prova att låna ett 400 mhz minne från en kompis och peta i.

Backdraft skrev:
Hmmm...kom på att jag har ju inte haft i kontakten til speakern det senaste när jag har testat, så jag kan ju ha missat nåt pip där. Eller finns det ytterliggare speakers på kortet? (Känner mig som en newbie) Kylflänsen satt/sitter bra mot prollen. Om den är kass borde väl datorn inte ha startat alls, eller? Känner mig helt villrådig nu. Tack för tipsen iaf!

Om det blev för varmt borde du iaf kännt en doft av bränd cpu.....jag har själv eldat en o annan under ihärdiga försök till överklockning.

Minnet sitter allt i, och det är på 400Mhz. Men alltså, tangentbordet lyser ju inte till vid uppstart och mobot säger inte ett knyst. Det låter ju onekligen som att mobot är kauk! Får ringa imorron och kolla med leverantören. :(

hoppas att du inte köpte av datorbutiken, det är jävla bara fuckos som jobbar dä

Backdraft skrev:
Nix, komplett.se

Bara så du vet, om kylplattan inte ligger dikt mot "core't" och/eller du ej korrekt applicerad kylpasta så brinner processorn på ett par sekunder. Ej perfekt kylning = omedelbar död.

Fenix skrev:
Bara så du vet, om kylplattan inte ligger dikt mot "core't" och/eller du ej korrekt applicerad kylpasta så brinner processorn på ett par sekunder. Ej perfekt kylning = omedelbar död.
Är det inte överhettningsskydd på alal proppar nuförtiden?
Var väl bara g:a AMD K6 elelr ngt sånt som inte hade tillfredställande termoskydd..

Ananrs så tycker jag du kan ta och kolla så att din processor verkligen sitter i som den ska.. så du inte bändat ngt stift eller så..

Kolla även så enkla saker som var du stoppat i sladdarna för lampor/knappar..

Du har satt i båda strömkontakterna på moderkortet? Själv hade jag samma problem tills jag hittade en liten kontakt till som passade på moderkortet.

Lundbeck skrev:
Du har satt i båda strömkontakterna på moderkortet? Själv hade jag samma problem tills jag hittade en liten kontakt till som passade på moderkortet.

Utveckla! Två strömkontakter på moderkortet? Skall det alltså finnas ytterliggare en kontakt från nätagget som skall sitta i moderkortet? Gäller detta särskilda moderkort och/eller är det beroende på om man har AMD/P4?

Backdraft skrev:
Utveckla! Två strömkontakter på moderkortet? Skall det alltså finnas ytterliggare en kontakt från nätagget som skall sitta i moderkortet? Gäller detta särskilda moderkort och/eller är det beroende på om man har AMD/P4?

Finns väl en 'vanlig', bred kontakt och sedan en 4-polig nånstans mitt på kortet?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back