Amd Vs Intel

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
Nada at the moment
Man hör många saker om vilka processorer som egentligen är bäst.
Någon som verkligen är insatt i detta och vet vad som är för och nackdelarna med båda rivalerna?

Joshi skrev:
Man hör många saker om vilka processorer som egentligen är bäst.
Någon som verkligen är insatt i detta och vet vad som är för och nackdelarna med båda rivalerna?

Anledningen att vissa väljer AMD före Intel är för att de är lite billigare och lättare att klocka än Intels processorer, ska du överklocka så välj AMD, är du inte så insatt, köp Intel

Intel processorerna (prescott) drar mycket ström (=varma)
Intels Budgetprocessorer (celeron) suger getpung.

AMD:s 64 bitars processorer klarar självklart A64, men är även snabba på vanlig x86-32 kod.
AMD.s budgetprocessorer (duron, XP, Barton) är mycket snabbare än celeron.

Prestandamässigt skiljer det inte så mycket (P4 vs A64 performancerating), så köp vad du vill, bara det känns bra :banana

Jag skulle inte tveka på en AMD vid nyköp (har just nu 4 amd burkar och 1 Intel)

Skulle jag köpa en kontorsdator eller liknande skulle det vara intell.

Skulle jag köpa en dator att klocka, modda osv skulle jag köpa AMD.

Vet inte varför, men jag brukar säga att intell är som en 4-taktare, och AMD som en 2-taktare ;)

Jag är ett "die hard Intel fan" men det är bara för jag hållt på så länge förr i tiden var det stora kvalité skillnader men dom finns inte längre och frågan är om AMD inte är på väg om Intel. Intel P4 är fortfarnade snäppet bättre på det mesta men det ska bli kul att se när Intel släpper sin 64 bitars(Kommer praktiskt taget vara en klon av AMD64) hur den är. Är du bred att lägga lite mer pengar köp AMD64FX. Själv köpte jag Intel P4 3,4ghz prescott och att den skulle vara extremt värm har jag aldrig märkt.

Det är som med så mycket annat - dom (inklusive en själv) som är riktigt insatta och/alternativt ordentligt intresserad "känner" mer för den ena eller den andra. Vad gäller processorer så är den debatten för de flesta "vanliga" användare helt meningslös. Både intel och AMD har kalasbra produkter.
Jag tycker själv att alla de senaste processorerna är intressanta att studera och se hur Intel/AMD har konstruerat men jag måste säga att jag faktiskt knappt bryr mig längre vad som sitter i min dator.

Dez skrev:
Intel processorerna (prescott) drar mycket ström (=varma)
Intels Budgetprocessorer (celeron) suger getpung.

precis och därför ska man inte köpa någon av dem, utan köp en Northwood om du ska ha Intel

Prisskillnaden är väl en bra anledning nog för att ta AMD?

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz, 333MHz, 512KB, Barton = 1190 kr

Intel Pentium 4, 3.0 GHz, PC800, 1MB cache, Prescott = 2295 kr

:fakta

Och jag kan säga att det inte skiljer särskillt mycket mellan dessa processorerna, kanske 5 % i prestanda, men AMD kickar Intel i spel, och det är väla den största anledningen till att man köper snabba processorer :va

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo