Amatörmässig lagning och lackning av sidokåpa gsxr 750

Daviiid

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X
Hej! Då jag har en sidokåpa som är båda skrapad och sprucken så tänkte jag göra något åt det. Kåpan är troligen inte 100% original varför det är svårt att hitta en helt ny sidokåpa utan att behöva ersätta hela kåpsättet, vilket blir för dyrt för mig. Jag har därför valt att försöka fixa till den.

Sidokåpa.jpg

Planen är laga sprickorna med plastsvets, maskera inringad del (då den är i fint skick), slipa ner resterande del, lacka samt smälla på dekaler, vad tror ni? Det största problemet tycks vara den vita lacka, en tri-coat - "White still pearl", verkar vara både dyr och svår att få tag på. Därav denna tråd, då det oundvikligen kommer skilja sig från originallacken samt att den vita lacken till stor del täcks av dekaler så undrar jag om det finns billiga/smidiga lackalternativ?.

SKall klarlacken på innan eller efter påsättning av dekaler?
 
Last edited:
-Slipa ner sprickorna som ett "V" lite försiktigt! Och Lägg glasfiber nät på baksidan,för lite stabilitet.
Celcoat för båtar funkar för lägga igen sprickorna! (Och dessutom vit) :) Vilket underlättar för lack.

Slipa och sen lacka!
Torde inte bli såå attans dyrt
 
Rengöring på baksidan med aceton
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Rengoring/Aceton-2000030019/
vill du få bättre fäste slipning med grov papper på baksidan
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Slippapper/Slippapper-2000019221/
brukar använda K40
sedan pensla på Epoxi, till lagning används epoxi
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Lamineringsepoxi-2000020523/
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Penslar/Elementpensel-2000018332/
25 mm räcker
och sedan glasfiber är det dubbelböjda ytor , typ klot är det enklast med remsor klippta av
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=glasfibermatta
är det enkelböjda typ ett rakt rör eller plana ytor funkar det med remsor av den något starkare väven
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Glas--och-Kolfiber/Glasfibervav-2000023907/
Tre lager och kåpan är starkare är den var innan, brukar själv försöka lägga ut glasfiber/epoxi 10 cm ut från spricka.
Det tar timmar att torka. Så jag snabbar upp med varmluftpistol. När det syns små bubblor i epoxin är det dags avbryta värmningen.
(Men för din del håll koll på framsidan, den kanske inte tål lika mycket värme som epoxin.)
Men värmning klibbfritt 1 timme efter värmning.
En så här lagad kåpa är starkare än originalet (och tyngre) !
PS. Jag har aldrig försökt med plastlim. Enbart limma ihop plast delarna med snabblim
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-2000035422/
och sedan för att kåpdelarna ska sitta ihop i trafiken och på bana, epoxi och glasfiber på baksidan. DS
Anm.: Polyester och glasfiber används vid nytillverkning, Epoxi och glasfiber vid reparation för Polyester fäster sämre än Epoxi på gammalt härdat material.
 
Last edited:
Jag tror på det där som Delboy visade på youtube. Han körde med lödkolv och ett buntband som lod samt tryckte ner ett gem som armering, blir osynligt.

Delboys garage alltså
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top