Amatörlicens?

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Vad innefattar denna licens? Ska mest hålla mig på hemmaplan. Men vill till anderstorp å falken nångång. Då jag ej får tag på svemo-folket. Provar jag här nån som haft amatörlicens i RR. Eller vet?

Kan man lösa en engångslicens vid träning? tex helgen innan a-torp tävlingen nu i april...`?

Amatörlicens

Ring till Kennet Lodnert,o hör om denna licens.......kan säga som så,stt du tjänar mer på att ta en vanlig licens....

//Lillan

MostWanted skrev:
AMATÖRLICENS
Amatörlicensen är avsedd för den som endast deltar i träning och enklare tävlingar och dessutom accepterar ett mycket begränsat försäkringsskydd. Licensen kan lösas från 12-års ålder.

Amatör (Enklare tävling fr.o.m 17 år) 1000:-

Engångslicenser:
Ungdom (12-16 år) nationell tävling 100:-

Enklare tävling 200:-

Nationell tävling 300:-

urklipp från www.svemo.se

Det är lite luddigt på sidan , men när man ringer får man ju olika svar.
Jag fick som svar att den går att träna på inom Sverige.
För tävling kompleterar man med engångslicens.
Skillnaden är annars att tävlingslicens gäller utomlands och även försäkringsdelen täcker sjukhus och hemresa vid utlandsvistelse.
Annars är det ju basbeloppen som skiljer de har jag skrivit om i en annan tråd :)
Ring annars Kennet Lodnert, som sas ovan.

Jag som bara kommer att träna i år och kanske köra någon B-tävling.
Så borde det väl amatörlicensen vara ett billigare alternativ för mig än att lösa en B-licens?

Alicia skrev:
2063635 Jag som bara kommer att träna i år och kanske köra någon B-tävling.
Så borde det väl amatörlicensen vara ett billigare alternativ för mig än att lösa en B-licens?

På B-tävling måste du B-licens, men du kan lösa engångslicens för en B-tävling. Tror det bara är Knutstorp det körs Amatör klass.

Får man verkligen träna med AB förare med Amatörlicens? Det görs inte så på Knutstorp iaf (vi har indelat körningarna AB & Amatör). Har ngt med försäkringar att göra har jag för mig.

Zilversurfer skrev:
Får man verkligen träna med AB förare med Amatörlicens? Det görs inte så på Knutstorp iaf (vi har indelat körningarna AB & Amatör). Har ngt med försäkringar att göra har jag för mig.
Hos LMS behöver man inte licens alls utan kursintyget räcker. Borde inte vara försäkringen i alla fall då det bara skiljer en del i maxbeloppet, inte alls så dramatiskt som SVEMO brukar utmåla det.

Neutral skrev:
2063786 Hos LMS behöver man inte licens alls utan kursintyget räcker. Borde inte vara försäkringen i alla fall då det bara skiljer en del i maxbeloppet, inte alls så dramatiskt som SVEMO brukar utmåla det.

Kan du även köra med gatreggade? Med kursintyg finns det ingen försäkring öht :va Hur gammalt får detta kursintyg vara? Kan det verkligen stämma?

Ja, ja det finns så många klubbar som har olika regler.

Mvh//Zs

Zilversurfer skrev:
2063808 Kan du även köra med gatreggade? Med kursintyg finns det ingen försäkring öht :va Hur gammalt får detta kursintyg vara? Kan det verkligen stämma?

Ja, ja det finns så många klubbar som har olika regler.

Mvh//Zs
Ett giltigt intyg räcker hos oss, alltså max 5 år gammalt.
Cykeln ska vara "banlaglig", alltså klara en besiktning.
Nej någon försäkring har du inte då utan det gäller att man har någon egen försäkring som gäller då istället.

Tilläggas kan också att hos LMS ska man ha gått kursen hos LMS så det fungerar inte att komma utan licens med intyg från någon annan kurs.

Det är för extra försäkringsskydd jag vill ha amatörlicensen. Vore bra om man kunde få reda på om man blir nekad att träna på någon bana med den. Känns onödigt att lösa ut b-licens för 2500 när man ändå inte planerar några tävlingar. Skulle jag köra ett race blir det 1000+300 då så fortfarande stor vinst med amatörlicensen.

Kom ihåg på att skilja på "oförsäkrad grupp" och amatörlicens. Amatörlicensen har enligt min mening samma rättigheter som B-licens förutom tävlingen å försäkringsskyddet.

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!