Amatörbyggt/Ombyggt fordon

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Efter att ha läst lite på SFRO så har jag inte blivit mycket klokare. Det jag har lärt mig ryktesvägen är att man kan registrera det som ombyggt fordon om man t.ex. byter motor eller ändrar gaffelvinkel. Stämmer detta först och främst?

Sedan så såg jag för ett tag sedan en Yamaha wr 125 -05 eller -06 på blocket för säkert ett halvår sedan. Denna var lv-registrerad och hade i sig en tzr motor från -91 om jag minns rätt. Denna var alltså registrerad på 11kw och fick framföras med A1 kort enligt försäljaren. Det enda jag kunde tänka mig att han registrerat den maskinen genom var just ombyggt fordon eftersom han har bytt ut motorn. Har jag tänkt rätt då? Är det en möjlighet som han kan ha gjort. Allt detta förutsatt att den verkligen var lv-registrerad och inte e-registrerad på något vis.

En annan sak som dyker upp då är just A1 klassningen. Går det genom amatörbyggt fordon eller ombyggt fordon registrera maskinen som A1?

Är det någon som kan reda ut detta?

Om ni tycker den är felplacerad och bättre hör hemma i teknikforumet eller något så får gärna någon moderator flytta tråden. :tummenupp

Last edited:
Ring eller maila din närmaste SFRO kontakt. Tel och mail finns på deras hemsida.
De kan garanterat svaret och så slipper du alla "gissare" och "trosigvetare"

// LInus

2869503 Ring eller maila din närmaste SFRO kontakt. Tel och mail finns på deras hemsida.
De kan garanterat svaret och så slipper du alla "gissare" och "trosigvetare"

// LInus
Jo tack det har jag gjort. :) Inte ringt men mailat iaf. Får ta och ringa efter helgerna nu.

Men har gått en bra tid nu och inte fått något tillbaka så jag tänkte höra här ifall det är någon här som gjort något liknande under tiden som jag väntar på svar. :)

Jo tack det har jag gjort. :) Inte ringt men mailat iaf. Får ta och ringa efter helgerna nu.

Men har gått en bra tid nu och inte fått något tillbaka så jag tänkte höra här ifall det är någon här som gjort något liknande under tiden som jag väntar på svar. :)

om du gjorde de före påsk kanske dom e ledig..
jag maila min närmsta i ons o fick svar i tors iaf :)

2870387 om du gjorde de före påsk kanske dom e ledig..
jag maila min närmsta i ons o fick svar i tors iaf :)
Det låter ju som att det är så som du säger i så fall. Annars får jag la ta och maila en annan även om det inte är den närmsta. :)

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka