Amatörbyggt fordon?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Hur mycket får man ändra på en mc innan amatörregistrering krävs?

Prata med din lokale SFRO-besiktare.
http://www.sfro.com/

Det är han som bestämmer om ditt fordon är amatörbyggt eller inte. Bilprovningen går helt på vad SFRO skrivit i sin rekommendation (som är obligatoriskt - och kostar pengar) ifall den blir klassad som amatörbyggd.

För guds skull, bygg om i etapper så att du lyckas hålla den som ombyggd, annars blir det DYRT! En miljöavgift, ljudmätning mm som gör att det drar iväg i kostnader. Även ombyggt börjar bli dyrt nu, sedan bilprovningen kräver en SFRO besikting (3000:-) på dom oxo, gällde bara amatörbyggt förr.

Wibbe skrev:
För guds skull, bygg om i etapper så att du lyckas hålla den som ombyggd, annars blir det DYRT!

Ok, men funkar det då? På en bil får man väl ändra en del prylar men om man sen ändrar över en viss gräns så blir den amatörbyggd oavsett om den varit godkänd som ombyggt fordon innan. Reglerna kan ju ha ändrats sen jag höll på iof.

en gubbe som jag hjälpte lite med en biljäkel byggde in en vw bubbla motor i en ram från en honda vf1200C, den har alltså 2 hjul bara, den fick han godkänd, trots tat jag åtminstonde tyckte den såg väl klen ut i fjädring och bromsar.
Växellådan tog han från en saab v4.

Last edited:
John Holmes skrev:
Ok, men funkar det då? På en bil får man väl ändra en del prylar men om man sen ändrar över en viss gräns så blir den amatörbyggd oavsett om den varit godkänd som ombyggt fordon innan. Reglerna kan ju ha ändrats sen jag höll på iof.

Det vet man inte forran efterat.. :p Verkar vara mycket upp till besmannen att bestamma. SUCK! tyvarr verkar det sa...har inte byggt om nan hoj sa det behovt ombesiktas som ombyggt/amatorbyggt, men en bil.
Pa bilar brukar besiktningen ha en tumregel, antingen byta kaross eller drivlina sa blir det "bara" ombyggt.

Wibbe skrev:
För guds skull, bygg om i etapper så att du lyckas hålla den som ombyggd, annars blir det DYRT! En miljöavgift, ljudmätning mm som gör att det drar iväg i kostnader. Även ombyggt börjar bli dyrt nu, sedan bilprovningen kräver en SFRO besikting (3000:-) på dom oxo, gällde bara amatörbyggt förr.

Miljöavgiften på 7000:- gäller enbart för bilar utan 3vägs katalysator.
Så det kommer att kosta 3000 till SFRO + en registreringsbesiktning.

Kolla med bilprovningen!
Enligt en stationchef på bilprovningen, så ska det vara ett par turbohojar som har åkt på fullständig registreringsbesiktning. Och då har du problem. Detta gäller på nyare modeller, så kolla det.

När jag besiktigade min turbohoj så nämnde dom att om du åker på ovan nämnda, så tappar hojen allt i datan. Och generalagenterna vägrar att hjälpa. Du står med en hoj som är obrukbar! Denna regel kom i sommras.

//Fredde

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...