Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

sen kan man ju fundra lite på om en pipa verkligen behövs- det borde ju vara rätt jävla fett med effekt redan i en dylik motor, ett vrid som är som ett ånglok och när varvet väl stämmer med portningen så kommer effekten.
visst, en pipa är kul, men att kanske vinna 10-15 hästar på det och kanske rent av få en lite taskig backlash av att pipan kommer in lite väl häftigt kanske är lite brunt. en gyllene medelväg till att börja med och prova ut hur moppen fungerar (flex/fjädring/kylning/ sittställning/ etc etc).
intressant detta med olika placering av stingern, kan nån slänga upp nån bild på "icke normal" placering?
sen för övrigt så är Lahis bygge rätt jädra fett!!! sneglat och beundrat tularis, och detta bygge är ju helt i rätt stil- Me gusta!!

//jj

- - - Updated - - -
 
Last edited:
sen kan man ju fundra lite på om en pipa verkligen behövs- det borde ju vara rätt jävla fett med effekt redan i en dylik motor, ett vrid som är som ett ånglok och när varvet väl stämmer med portningen så kommer effekten.
visst, en pipa är kul, men att kanske vinna 10-15 hästar på det och kanske rent av få en lite taskig backlash av att pipan kommer in lite väl häftigt kanske är lite brunt. en gyllene medelväg till att börja med och prova ut hur moppen fungerar (flex/fjädring/kylning/ sittställning/ etc etc).
intressant detta med olika placering av stingern, kan nån slänga upp nån bild på "icke normal" placering?
sen för övrigt så är Lahis bygge rätt jädra fett!!! sneglat och beundrat tularis, och detta bygge är ju helt i rätt stil- Me gusta!!

//jj

Njao, pipor behövs :rolleyes: Jag har fått för mig att det gör mer än 10-15 hästar med pipor. Helt original motor med original pipor ger den 118 hk. Jag har svårt att tro att den ger mer än 70 någonting utan pipor. Så där är en stor skillnad. Folk som har mer koll på tvåtakt än jag får gärna kommentera detta effektantagande?

Att den kommer in häftigt är bara kul. Då händer det ju något. Linjär effektkurva är inget för mig :hihi Jag kör ju turbohoj av en anledning :hihi

Den gyllene medelvägen för mig är att gå all in. Bygger jag inte pipor nu och färdigställer hojen så, så är det svårt att bygga om hela bakänden sen för att få plats med pipor när jag ångrat mig och vill ha pipor. För det vill jag. 1:1 är effekt/viktförhållandet som gäller. Minst. Men tack för synpunkten ändå :)
 
Väldigt dålig koll på pipor, men är rätt säker att utan pipa lär motorn gå skit. Har svårt å se att man får nån vidare trevlig effektkurva av det heller.
Då får man ju inget mottryck så man lär ju spola ut galet mkt soppa också.

På en Puch Dakota från -68 spelar det nog ingen roll om man har nån pipa, men nu är det ju inte en :hojsmilie Lahi tillverkar utan en :hojraket
 
Utan pipor på denna motor tappar man ca 40hk för porttiderna är anpassade för pipor. Skulle man porta den oldshol för utan pipa så tappar man ca 25-.

Pipmåtten du tidigare fick a mig sa jag mycket riktigt 32mm stinger men det är lite överdrivet safe mått på en hoj och så få hk. Nu med hela sommaren erfarenheter av två 800or jag byggt o bromsat så kan jag säkrare uppge tigtare mått.
Ex den rotax 800 jag byggde 170-175hk har jag portat till 200+gr utblås och dubbla pipor a 13,5-1 kompf 98 okt. Den drar bra från 5000v men den drar hutlöst mellan 7500-9000v. Den har fabrikspipor crankcshop med org 27mm stinger som jag bytt ut mot 29mm.N u körs den med singelburk och 29mm stingrar,,dämparen har ca 55mm perfo genom sig och den ger mer motstånd än tvinn dämparna,, det i sin tur gav några hk extra.

Din motor som har ca 120hk med dubbla köpes trimpipor kan köras med lätthet köras på 29mm stinger.
Du kan stoppa in stingerrören i pipan men bygg då en dränering som dränerar ut slemmet ur pipan. Du kan som ex bara borra några 1,5mm hål just där stingerrören går ut ur slutet på pipans revcona så det dregglar in i stingerröret . Alt magdränagerör på ca 2-3mm som får rinna ut från lägsta punkt på magen,, du kan ansluta bromsör för att leda det vart du vill typ in i utblås ljuddämpare.

Tightaste mått på stingerröret sätter du i början av stingern och det blir då i detta fall längst in i magen på piporna om du vill ha insticksstinger. Gör dem 29mm och 30-50mm och kör 32mm rör resten av bygget baköver o rakt igenom dämpare.
 
hahaha!!, kul att den gyllene medel vägen är all in!!- jodå, tycker oxo om när det händer saker när man drar i rullen (min lilla kawa trippel är på det viset- dock är där ju inte sjuuukt mycket pulver!!)
på just min trippel har jag pipor i bästa hemma snickrade varianten (uträknade, ja) men under resans gång och försöka knöka in dom på bästa sätt och fulkapa här och klämma där- så är dom nog en bra bit från "optimala" och troligen väldigt långt från "lika"- men kicken dom ändå ger är grymm när dom går in och gör sitt tämligen o-optimala arbete. stinger/ ljuddämpare på din- ta ut stingern som föreslagits på midjan, blir inte det lite knas på din då midjan kommer där den gör (trångt?), det andra alternativet med indragen stinger är nog bästa sättet då ljuddämparen kommer "på" revers konan?
vet inte hur det ser ut exakt på tularisen (iof en ren ban hoj) men så enormt långt utstick har han inte, snyggt integrerat i kutsen.

//jj

(gillar 2-takt....)
 
Grymt bygge!

Du ska inte tjakka trimpipor till arctic katt'n (sukin) då bara och låta dom åla ut längs sidan på hoyen så de sveder bort håren på innanlåret när du tjör?
 
Utan pipor på denna motor tappar man ca 40hk för porttiderna är anpassade för pipor. Skulle man porta den oldshol för utan pipa så tappar man ca 25-.

Pipmåtten du tidigare fick a mig sa jag mycket riktigt 32mm stinger men det är lite överdrivet safe mått på en hoj och så få hk. Nu med hela sommaren erfarenheter av två 800or jag byggt o bromsat så kan jag säkrare uppge tigtare mått.
Ex den rotax 800 jag byggde 170-175hk har jag portat till 200+gr utblås och dubbla pipor a 13,5-1 kompf 98 okt. Den drar bra från 5000v men den drar hutlöst mellan 7500-9000v. Den har fabrikspipor crankcshop med org 27mm stinger som jag bytt ut mot 29mm.N u körs den med singelburk och 29mm stingrar,,dämparen har ca 55mm perfo genom sig och den ger mer motstånd än tvinn dämparna,, det i sin tur gav några hk extra.

Din motor som har ca 120hk med dubbla köpes trimpipor kan köras med lätthet köras på 29mm stinger.
Du kan stoppa in stingerrören i pipan men bygg då en dränering som dränerar ut slemmet ur pipan. Du kan som ex bara borra några 1,5mm hål just där stingerrören går ut ur slutet på pipans revcona så det dregglar in i stingerröret . Alt magdränagerör på ca 2-3mm som får rinna ut från lägsta punkt på magen,, du kan ansluta bromsör för att leda det vart du vill typ in i utblås ljuddämpare.

Tightaste mått på stingerröret sätter du i början av stingern och det blir då i detta fall längst in i magen på piporna om du vill ha insticksstinger. Gör dem 29mm och 30-50mm och kör 32mm rör resten av bygget baköver o rakt igenom dämpare.

Tackar för svaren! Jag kommer att köra med indragen stinger, så då gör jag stingern 29 mm inne i magen och 32 mm i andra änden.

Den där Rotax 800:an du skrev om, går båda stingerserna in i en gemensam ljuddämpare? Och ett rör ut? Det där 55 mm perforerade röret?


hahaha!!, kul att den gyllene medel vägen är all in!!- jodå, tycker oxo om när det händer saker när man drar i rullen (min lilla kawa trippel är på det viset- dock är där ju inte sjuuukt mycket pulver!!)
på just min trippel har jag pipor i bästa hemma snickrade varianten (uträknade, ja) men under resans gång och försöka knöka in dom på bästa sätt och fulkapa här och klämma där- så är dom nog en bra bit från "optimala" och troligen väldigt långt från "lika"- men kicken dom ändå ger är grymm när dom går in och gör sitt tämligen o-optimala arbete. stinger/ ljuddämpare på din- ta ut stingern som föreslagits på midjan, blir inte det lite knas på din då midjan kommer där den gör (trångt?), det andra alternativet med indragen stinger är nog bästa sättet då ljuddämparen kommer "på" revers konan?
vet inte hur det ser ut exakt på tularisen (iof en ren ban hoj) men så enormt långt utstick har han inte, snyggt integrerat i kutsen.

//jj

(gillar 2-takt....)


Kawatripplar är alltid rätt :tummenupp

Jo, det blir nog ganska trångt om jag skulle dra ut stingrarna ur magarna på piporna. Det blir nog svårt att få till och få plats med om jag inte bygger stelbent, och det gör jag inte :crash



Den där är så snygg. Grymt bygge :tummenupp

Grymt bygge!

Du ska inte tjakka trimpipor till arctic katt'n (sukin) då bara och låta dom åla ut längs sidan på hoyen så de sveder bort håren på innanlåret när du tjör?

Tackar :) Haha, näää, det blir nog lite skumt. Mina avgasportar pekar ju bakåt, så med skoterpipor på så hade rykrören mynnat framåt. De hade nog ålat sig förbi gaffeln då :D
 
Den där Rotax 800:an du skrev om, går båda stingerserna in i en gemensam ljuddämpare? Och ett rör ut? Det där 55 mm perforerade röret?
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja bägge stingerrörerna in i en dämpare och 55mm ut men just denna dämpare och vissa andra köpes trimburkar till skoter är lite speciell inv. Först går stingerrörerna in i ett stort tomrum som är lika stort som dämparens ytterväggar och ca 150mm långt därefter kommer en rak mellanvägg med ca 55mm perforör genom och detta rör går även genom resten av dämparen.
Denna typ av dämpare är endast byggda så för att dämpa en aning bättre men jag kan intyga att den extra dämpningen är ohörbar. Jag tror snarare att denna typ av dämpare som har förkammare kan ställa till med returpulser som sabbar registret för 8 av 10 trimburkar som säljs sänker effekten med 2-7hk!!

Skillnaden på denna 800 skidoomotor mellan singeldämpare och när vi kör dubbla 32mm perforör-dämpare är att den är rappare från start med dubbla dämpare. Den har bättre bottensvar innan piporna kommer in i laddtryck kan man säga. Förmodligen ger singelburken lite mer motstånd och ev stör förkammaren därav sämre botten men den ger lika eller strax mer pulver såfort man är inne i piptryck.
Det är alltid enklare att bygga med separata dämpare för då vet man motståndet,,typ man bygger dämparrören någ mm större än stingrarnas mått.
 
Såja, nu har jag rullat sista pipan :) Blev ganska fett, eller vad tycker ni?

20140918_205252_20140918_221334.jpg

20140918_215757_20140918_221345.jpg

20140918_220732_20140918_221530.jpg

20140918_220603_20140918_221427.jpg

20140918_220640_20140918_221447.jpg

20140918_220818_20140918_221502.jpg
 
Riktigt snyggt! Kommer att bli en dräpare! :tummenupp
 
Såja, nu har jag rullat sista pipan :) Blev ganska fett, eller vad tycker ni?

Skitsnyggt! Har glömt helt vad du har för material, men om det är svartstål så skadar det inte alls med rotskyddsgas när du svetsar, det kommer göra det mycket enklare att få en väldigt jämn insida på fogen! Kanske du redan visste iofs :)
 
Ser nästan ut som du har byggt en hoj med en pulsjet-motor. Skitfett! :D

Haha, i med ventilpaket, tändstift och soppatillförsel så har jag lite extra tryck ut ur böjarna :hihi


Yes, det enda rätta :tuttar


Tackar så mycket! :) Inte riktigt i nivå med dina grejor, men en bit på väg iallafall :)


Skitsnyggt! Har glömt helt vad du har för material, men om det är svartstål så skadar det inte alls med rotskyddsgas när du svetsar, det kommer göra det mycket enklare att få en väldigt jämn insida på fogen! Kanske du redan visste iofs :)

Tackartackar :) Japp, det är 0,7 mm svart plåt. Får se hur det blir med rotgas. Jag punktar bara ihop det och en polare som är en ninja med tig-svetsen ska sömma ihop det sen när jag känner att jag kan "låsa" designen. Han kanske kommer att använda rotgas. Jag vet faktiskt inte. Det får han bestämma :hihi Men jag ska helt klart framföra det till honom. Han har säkert koll på sådant, men en liten påminnelse skadar ju aldrig. Tack för tipset :tummenupp
 
Dags att leta förgasare. Haft lite svårt att hitta vad som sitter på denna motorn original. Tror det är vm40? Mikuni. Dessa är nog rundtrottelfuggar. Någon som har lite koll på sådant? Har kanske hittat TM40 flatslidefuggar istället. Kan det vara en bra idé? Från Rave 800. Eller det är kanske inte tm40 som min googling sa? Hur långt räcker de? Om jag nu ändå bygger pipor och ska porta lite så är det synd om jag köper förgasare som stryper, men för stora kan bli fel det också. Är tm40 lagom eller för litet eller stort?
 
Coolt. Fråga, skall du inte ha ljudämpare?
Tänkte mest att utsticket blir långt

Jodå, ljuddämpare blir det. Det kommer antagligen att se skumt ut pga utsticket, men jag måste ha dämpare eftersom den ska reggas. Ska försöka hålla ner längden så mycket jag kan. Får se hur det går :hihi Jaja, det är ett senare bekymmer.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top