Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Det är kul när pipan börjar ta form men aj va man får träningsvärk i händerna av allt klippande :näsblod

När jag gjorde egna rör till moppen så brände jag in linolja med gasolbrännare. Färgen blir lite blågrå, kanske inte den snyggaste men det höll rosten borta :tummenupp
 
Men tänk va sexiga underarmar du lär få ;) olja in piporna o kör hårt så får du rå finish!
 
Det är kul när pipan börjar ta form men aj va man får träningsvärk i händerna av allt klippande :näsblod

När jag gjorde egna rör till moppen så brände jag in linolja med gasolbrännare. Färgen blir lite blågrå, kanske inte den snyggaste men det höll rosten borta :tummenupp

Ja, det var fan vad det tar på krafterna. Skulle köpt en sån där tryckluftsdriven plåtsax eller nibbler, men det är jag för snål för :rodnar

Penslade du på linolja och brände sen? Har läst om att vissa hettar upp metallen först och sen drar på linolja. Går kanske vilket som?
 
Men tänk va sexiga underarmar du lär få ;) olja in piporna o kör hårt så får du rå finish!

Det har jag redan :brynad Bara olja och köra? Ryker inte det hemskt? Men iofs är det skit samma eftersom det inte lär märkas i all tvåtaktarök :rock
 
Det har jag redan :brynad Bara olja och köra? Ryker inte det hemskt? Men iofs är det skit samma eftersom det inte lär märkas i all tvåtaktarök :rock
Bästa vore ju om du blandar ricinolja i soppan och linolja på piporna, den starten måste luktas för att upplevas! :)
 
Bästa vore ju om du blandar ricinolja i soppan och linolja på piporna, den starten måste luktas för att upplevas! :)

Är det ricinolja de där tvåtaktsnissarna kör med i roadracing? Den som luktar så gott? Någon Castrol-historia?
 
En bazooka rullad och punktad! Då är det bara en kvar... ska dit en indragen stinger på denna pipan också. Ser heeeeelt ok ut tycker jag :brynad

CAM03713_20140816_224745.jpgCAM03715_20140816_224856.jpgCAM03719_20140816_224917.jpgCAM03720_20140816_224950.jpgCAM03721_20140816_225002.jpgCAM03722_20140816_225015.jpg
 
Men satan i gatan vilket ljud den kommer bli i den där hojen!:Bugar

Hehe, ja, jag tror den har potential att låta ganska gött :yoparty

Hur var det nu... var det inte max 84 dB vid förbifart vid SFRO:s ljudmätning :D Jaja, det löser sig. Bygga hybridhoj av den och köra på elmotor förbi mikrofonen :näsblod
 
Ja, det var fan vad det tar på krafterna. Skulle köpt en sån där tryckluftsdriven plåtsax eller nibbler, men det är jag för snål för :rodnar

Penslade du på linolja och brände sen? Har läst om att vissa hettar upp metallen först och sen drar på linolja. Går kanske vilket som?

Tänk som så att musklerna du bildar säkert kommer till nytta på annat håll :brynad

Tror jag penslade först och sen brände, men det var 5 år sen så jag minns inte riktigt. Testa på en bit annars och se om det blir någon skillnad :)
 
Dra åt helvete va duktig du är :Bugar

Medan en annan sitter o metar drar du ihop ett monsterbygge....nu jävlar blir jag taggad ! :yoparty
Piporna blir grymma !! Rock on kompis.
 
oj vad det har hänt grejjer! Jag har missat massor, kul o se det fortskrida så väl!
Har du gjort beräkningar som utgångspunkt för expansionskammrarna? (ursäktar om jag missade inlägg om just det)
 
Är det ricinolja de där tvåtaktsnissarna kör med i roadracing? Den som luktar så gott? Någon Castrol-historia?

Maxima 927 är en sådan olja, alla castor(ricin) oljor kräver dock mycket underhåll och skiktar sig jättemycket med etanolen i soppan.
Är inte jättefantastiska i smörjning heller och fungerar inte under 7 grader alls.
Motul 800 luktar bra vasst och gott, kolvarna ser nya ut på byte och förbränns bra på lågvarv oxå. Du kan ju spetsa till den med några matskedar 927
 
Tänk som så att musklerna du bildar säkert kommer till nytta på annat håll :brynad

Tror jag penslade först och sen brände, men det var 5 år sen så jag minns inte riktigt. Testa på en bit annars och se om det blir någon skillnad :)

Ahaaa, du tänker så. Har fru, hon får fixa :D Hon läser inte här. Bra.

Ja, testa är ju faktiskt en bra idé. Linolja är inte dyrt. Jag har brännare. Ska på det när jag hinner :-) Alltid kul att elda.


Åfan. Funkar den färgen bra? Verkar ju tåla väldigt höga temperaturer om man läser vad säljaren skrivit. Ska googla lite på den efter recensioner. Funkar det så är det ju kanon :)


Dra åt helvete va duktig du är :Bugar

Medan en annan sitter o metar drar du ihop ett monsterbygge....nu jävlar blir jag taggad ! :yoparty
Piporna blir grymma !! Rock on kompis.

Äsch, det finns folk som kan mer än så :rodnar :D

Klart du ska börja bygga nu! Nu börjar ju vintern. Nästan iallafall.


oj vad det har hänt grejjer! Jag har missat massor, kul o se det fortskrida så väl!
Har du gjort beräkningar som utgångspunkt för expansionskammrarna? (ursäktar om jag missade inlägg om just det)

Nja, beräkningar och beräkningar :D Fick tag på måtten på SPI pipor (trimpipor) för en sådan här motor från Boost 3. Snabbt och smidigt :tummenupp Jag fick olika mått på piporna beroende på vilket program jag räknade i... och då kom Boost 3 till min räddning :)

Maxima 927 är en sådan olja, alla castor(ricin) oljor kräver dock mycket underhåll och skiktar sig jättemycket med etanolen i soppan.
Är inte jättefantastiska i smörjning heller och fungerar inte under 7 grader alls.
Motul 800 luktar bra vasst och gott, kolvarna ser nya ut på byte och förbränns bra på lågvarv oxå. Du kan ju spetsa till den med några matskedar 927

Ahaaa, skiktar det sig lätt så är det ju mindre bra för en gathoj. Jag kommer att blanda oljan i bensinen och eftersom det är en gathoj så kanske det blir omständigt att ha den kollen på soppan och oljan. Jag tömmer inte tanken när jag ställer hojen i garaget. Kommer med all sannolikhet köra när det är under 7 grader också. Det är inte så viktigt att det luktar rätt, bara det funkar. Men luktar det gott så är det ju en bonus :) Men är Motul 800 vettigt på en gathoj om jag vill att soppan ska kunna stå några dagar utan att oljan skiktas ut?


Hur går det här till? :va Har du monterat motorn bak och fram? Eller vänt cylindrarna? Eller...?

Japp, motorn bak och fram! Förgasare framåt, avgasportar bakåt. Inga vända cylindrar. Eftersom transmissionen mellan vev och låda är en rem istället för kugghjul som på en vanlig hoj så blir det rätt rotationsriktning på lådan.
 
Motorn helt rättvänd enligt min mening! Jag har aldrig fattat varför man vill skicka ut avgaser framåt för att sedan vara tvungen att vända dem 180 grader och ha utblåset bakåt, likaså varför man vill hämta uppvärmd luft från baksidan av motorn, när den finns kall och fräsch luft framför den. Det kommer man visserligen ifrån numera genom att ha luftintag uppe runt lyset på sporthojar, men ändå.
 
flera saker kanske...
man ville ha varma avgasröret så långt bort från föraren som möjligt och inget skitstänk in i insuget.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top