Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dags att presentera mitt bygge då. Inte mycket till bygge än så länge, men det blir mer och mer efterhand. Har hus och två små barn också så det blir väl två timmar per vecka i garaget. Därför har jag satt som mål att bli klar om 2 år :hihi

Så, hojen kommer att bli ett amatörbygge som ska reggas för gata. Självklart sporthoj. SFRO har gett tummarna upp för mina chassiritningar (men de måste så klart kolla på den färdiga hojen sen innan de kan säga om den går igenom eller inte, men herrn tyckte det såg vettigt ut iallafall så jag sätter igång)

Ram - egenbyggd rörram i 40x2 och 30x2 stålrör i kvalitet S355. Väger 9 kg i datorn. (Rubbet är caddat men sånt visar jag helst inte. Ni får se framöver hur det blir istället)

Motor - Arctic Cat Wildcat 700 cc tvåtakts twin med lite portning, större förgasare och avstämda pipor. För att slippa pipor under hojen som tar plats så kommer motorn att vändas bak och fram så förgasarna pekar framåt och piporna kan hållas nästintill spikraka och peka bakåt. Googla på Tularis så ser ni.

Växellåda - Jag vill så klart inte ha variator så jag bygger en egen separat växellåda med stor hjälp av _johansson_ . Han kommer nog att slänga upp lite bilder han också :) Den består av en kassettlåda från Honda CBR1000RR (dvs. växelaxlar och trumma sitter i en gavel) och ett hus. Jag har caddat upp ett växellådshus som bör fungera och skickat ritningarna till _johansson_ som gjuter huset i aluminium :yoparty Koppling blir också från CBR:en som får gå torr (får se hur det går) med ursvarvat remhjul för HTD 8M-rem monterat i periferin.

Framända - Förhoppningsvis R6 USD-gaffel.

Bakända - R6 -06 sving, dämpare och länkage.

Hjulbas: Computer says 1360 mm.
Bredd över ramen på bredaste stället (över motorn): Computer says 300 mm, dvs. lagom :tummenupp
Effekt: Runt 140-150 tvåtaktshästar :tummenupp
Vikt: Computer says något mindre än 130 kg. Målet är under 130 kg torr.

Vad tror ni om detta? :) Svängigt eller :D
Ramjiggen är klar, rörnotchen är klar och nu väntar jag bara på ramrören som borde dyka upp när som helst. Ramritningarna är redan klara så det är bara att kapa, bocka (en polare har rörbock för mina dimensioner på rör), notcha och punkta ihop. Eftersom ramen ska vara olackad och oslipad på byggbesiktningen så tänker inte jag svetsa :hihi Sådan tur att jag har en polare då som precis tagit sin licens för tunna svarta och rostfria rör med TIG. De e najs.

Lite bilder nedan. Fler kommer framöver, men förvänta er inget rejstempo på bygget.
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    44.9 KB · Visningar: 1,587
  • 2.jpg
    2.jpg
    113.9 KB · Visningar: 1,707
  • 3.jpg
    3.jpg
    114.6 KB · Visningar: 1,659
  • 4.jpg
    4.jpg
    54.6 KB · Visningar: 1,526
  • 5.jpg
    5.jpg
    52.7 KB · Visningar: 8,436
GRYMT! :fakta

Hur är det tänkt med ramen? Är motorn en bärande del eller det blir mer åt Tularis-hållet?
 
Last edited:
Mäktigt och galet skoj idé! Ser fram emot att se det ta form så småning om.
 
Helt klart grunden till ett supercoolt bygge :popcorn

Hoppas bara det inte blir som med alla andra coola stora 2taktare som aldrig blev klara :brinnerupp
 
Ruskigt ballt. Ljudet och karaktären på den motorn i en snöskoter får mig att njuta bara av minnena. Med motorn i en motorcykel föreställer jag mig att intrycken från några rappa gaspådrag i friläge ger en sådan berusning att det det klokaste valet är att ställa ned hojen på stödet igen och försöka igen efter några timmar då ruset lagt sig.
 
Du är grym du lahi! Blir den ens i närheten av ditt förra bygge så har du lyckats väl!
 
Jo som sagt var så har jag tagit på mig att försöka mig på att gjuta växellådshuset till bygget, jag har sett till att betona försöka då det är en ganska avancerad gjutning amatörmässigt sett med tunna väggar som ska fyllas ut helt utan porer och blåsor.

Lahislda1.jpg


Lahis ritning klipptes ut och limmades fast på en tunn aluminiumplåt så jag kunde såga ut mallar för varmtrådsskärningen, sen fästes mallarna på varsin bit styrofoam.

Lahislda26.jpg


Här står det en trave med utskurna bitar och väntar på att bli ihoplimmade.

Lahislda3.jpg


Och nån dag senare då limmet torkat blev det så här, det ska göras en sista minuten-ändring på biten innan jag slipar den och limmar fast kanalerna som ska leda ner aluminiumen till biten. Sen ska hela klabbet täckas med ett lager gips för bästa ytfinish.

Ni ser förresten resultatet efter min senaste gjutning på vänstertassen, ser riktigt fint ut nu jämfört med för en vecka sedan. Strålningsvärme är inte att leka med...:D

Lahislda4.jpg


To be continued....:)
 
Last edited:
Och allt detta ska du göra på sammanlagt 210 tim!?:confused::va

Skit i tiden, se till att få det som DU vill.
 
Fan vad jag älskar att det är höst !!!
 
riktigt nice,, men låter inte dessa nå grönjävligt? vad säger sfro om det ljudnivån?
hoppas o ber att de kommer bli så grymt som den säkert är i ditt huvud.:tummenupp
 
Vilken respons! Kul som fan :) Roligt att bygget gillas :)

GRYMT! :fakta

Hur är det tänkt med ramen? Är motorn en bärande del eller det blir mer åt Tularis-hållet?

Motorn blir inte bärande, utan den och lådan kommer att sitta i en subframe som sedan ska skruvas i huvudramen. De finns två anledningar till det:

1. Motorfästena sitter undertill och i framkantens nederkant på en sådan här motor, och det är svårt att fästa upp motorn på något annat sätt om det ska vara stabilt. Ska förrästen gummiupphänga motorn också (så inte helt stumt. Lite vibrationsdämpning behövs för att jag inte ska dö efter 1 mil. Tularis-hojen vibrerar som fan. Stora tvåtaktare vibrerar som fan...)

2. SFRO gillar inte om jag använder motorn som bärande. Hade det varit en ren banhoj som inte ska reggas (som t.ex. Tularisen) så hade jag nog använt motorn som bärande del, men inte nu när den ska reggas. Anledningen till att SFRO inte gillar det är att det är gaaaanska svårt för dem att bedöma om ett motorblock som inte är konstruerat för att vara bärande verkligen håller när det sitter som bärande. Så de ville att jag skulle bygga en ram som bär allt utan att behöva hjälp av motorn.
 
Helt klart grunden till ett supercoolt bygge :popcorn

Hoppas bara det inte blir som med alla andra coola stora 2taktare som aldrig blev klara :brinnerupp

Hehe, nä, detta ska bli klart. Någongång...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top