Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är en snygg sving men du tror inte att den kommer att se klumpig ut jämfört med resten av bygget? :va

Bara en fundering som du säkert redan tänkt på.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu när barna är lagda ska jag göra ett nytt försök med gjutningen av växelhuset, håll alla tummar ni har för att det funkar för annars är jag nog tvungen att erkänna mig besegrad.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det är en snygg sving men du tror inte att den kommer att se klumpig ut jämfört med resten av bygget? :va

Bara en fundering som du säkert redan tänkt på.

Ja, kanske det ;) Men jag tycker egentligen att den ser klumpigare ut på bild än vad det faktiskt är. Den är ändå hyfsat nätt. Jaja, vi får se. Du har kanske rätt ;) Lätt att byta. En bra grej med RSV-svingen och även R6-svingen från rätt årsmodeller är 260 mm breda vid svingaxeln, och det är det måttet jag byggt ramen efter.

Sen ska ju hojen ha kåpor också som till stor del täcker ramen. Jaja, vi får se! :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu när barna är lagda ska jag göra ett nytt försök med gjutningen av växelhuset, håll alla tummar ni har för att det funkar för annars är jag nog tvungen att erkänna mig besegrad.

Fasen vad kul! Jag håller tummarna! Har även varit ute och gasat en sväng med turbohojen för att lugna nerverna :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jahapp ja, nu var det gjutet och klart. Jag håller er väl på sträckbänken med ett kort på när formen sandfylldes i väntan på att smältdegeln skulle bli varm.



Och resultatet då? Bättre än sist men tyvärr inte bra, det är nog bara att inse att jag inte kan gjuta såpass avancerade på det här viset. Den tjocka galveln blev ok till skillnad från sist då botten fes ihop men bultcirkeln fylls inte ut helt innan aluminiumen hunnit stelnat.:(





Det skulle kanske gå rädda genom att manuellfräsa en bultcirkel och svetsa ihop med bottendelen, ett annat alternativ är att kapa ur den del av bultcirkeln som är bra från den första gjutningen och passa in där det blev skit på denna.



Hur som helst tror jag inte det är lönt att göra några fler försök utan att först bygga en rigg för att förvärma gjutsanden till ett par tre hundra grader, och det är inget jag ger mig på då jag knappt har tid med de projekt jag redan håller på med.



Där har ni förresten en bild på gjutaren innan han hoppade i duschen, pga ljuset syns det inte hur jäkla skitig jag var i plytet trots att jag hade skyddsvisir när jag gjöt. Inte konstigt att gjutare hade en livslängd på 40 år eller nåt sånt på tiden innan friskluftsmaskerna uppfanns...:näsblod

Jag skickar ner båda husen till dig Lars så får du se om du tror det är något att rädda eller inte, annars får du väl gräva ner dom i rabatten eller nåt. Ifall du försöker dig på att använda dom bör du värmebehandla dom i 175°C i köksugnen över natten innan du bearbetar dom.

Sorry att det inte blev bättre.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jahapp ja, nu var det gjutet och klart.

Kul att du gav dig på det, det tackar och bockar jag så mycket för :Bugar Synd att det inte gick, men då vet vi det och jag klurar vidare på hur jag ska lösa detta. Nu har du iallafall testat var gränserna går, och det är ju alltid positivt :hihi
Jag tar mycket gärna emot husen och ser om jag kan göra något med dem! Jag tror faktiskt att det ska gå. Jag hoppas det iallafall :) Det du skrev med att manuellfräsa en bultcirkel och svetsa dit lät bra. Har några aluminiumbitar i lämplig tjocklek för detta tror jag :) Men tackar så hemskt mycket för att du försökte! Jag får väl bjuda på en öl eller trettiosju nästa gång vi ses :fyllisar
Har du skickat än? :D Jag är ju inte otålig :D
 

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
detta är så jävla coolt, en våt dröm dom flesta av oss har men som bara ett fåtal är galna nog att genomföra!:tummenupp
ser lovande ut hittills! jag kommer följa.

lycka till och glad midsommar!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
detta är så jävla coolt, en våt dröm dom flesta av oss har men som bara ett fåtal är galna nog att genomföra!:tummenupp
ser lovande ut hittills! jag kommer följa.

lycka till och glad midsommar!

Tack så mycket, kul att det gillas :) Ja, jag har ju skissat och klurat på detta sedan 2004 så nu var det fan på tiden att jag började bygga... :D
Glad midsommar till dig också! Och även till alla andra som tittar in här lite då och då :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
intressant gjutningsprojekt, ge mig en ritning kan jag försöka... :O)

Ska se vad jag kan göra med gjutningarna från herr Johansson när de dyker upp :) Tror nog att jag kan få ihop något fungerande, men om inte kanske jag hojtar till.
Sysslar du med gjutning? Professionellt eller hobby? Antar att det kostar en slant för att få detta gjutet eftersom det är ganska mycket jobb...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Svingen hemma! Ser ut att kunna funka hyfsat, eller vad tror ni? Nu ska den en halv decimeter längre fram, men ramjiggen var ivägen.

CAM01460.jpg
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är bitarna skickade med Bussgods, fraktsedelnr 8040283627. Jag hade fel mobil på mig så jag kunde inte ge dom ditt telefonnummer så du får hålla koll på vart pallen håller hus själv.:tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nu är bitarna skickade med Bussgods, fraktsedelnr 8040283627. Jag hade fel mobil på mig så jag kunde inte ge dom ditt telefonnummer så du får hålla koll på vart pallen håller hus själv.:tummenupp

Fan vad gött! Tackar för det. Jag kollar lite då och då var den finns. Ser fram emot att klämma på bitarna :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så jävla snyggt!

Tackar :) Förhoppningsvis blir fortsättningen lika snygg :) Börjar redan fundera på vilka kåpor den ska ha :D Har några favoriter som antagligen måste byggas om en del (t.ex. NSR500, Suter MMX och några till. Många är för breda men det går ju att fixa) men man skulle kanske gå all in när jag ändå bygger från grunden och göra egna :rolleyes: Det är ju inte dags riiiiiktigt ännu men jag gillar att planera så jag slipper vela när det är dags. Och så får tankarna mogna något år så det blir rätt med en gång. Handla och sen efter några månader komma på att en annan lösning hade varit bättre är inte riktigt min grej.

Förresten, någon som känner till någon tank som skulle kunna passa? Ramen är 340 mm på bredaste stället (eller om det var 330...) och bredare än så får inte tanken vara. Sen sluttar övre ramrören en del. Rören till bakramen kommer att börja ganska tidigt och "fånga upp" tanken undertill. Tankens framkant får gärna vara låg och sidorna greppvänliga. Bakkant ganska smal. Eller kanske knacka egen :D
 
Last edited:

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
Ska se vad jag kan göra med gjutningarna från herr Johansson när de dyker upp :) Tror nog att jag kan få ihop något fungerande, men om inte kanske jag hojtar till.
Sysslar du med gjutning? Professionellt eller hobby? Antar att det kostar en slant för att få detta gjutet eftersom det är ganska mycket jobb...


enbart som hobby, men det vore kul om det blev ngt mer än så :O)
för att kunna ta betalt behöver jag mer erfarenhet och referenser så jag kan tänka mig att göra detta
mycket billigt, typ vad förbruktningsmaterialet kostar, + ngn hundring, vet bättre när jag sett en ritning.

enklare blir det ju om du/ngn tillverkar en mall i trä/mdf/hård frigolit e.t.c. det är ju där det blir en del jobb..
beroende på hur komplex formen är?.

vad gäller en mall så måste det finnas 2% krympmån, antingen tillverkar man i detta fall huset så att krympningen inte spelar roll eller så gör men det 2% större.

hör av dig hur det blir...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top