Amatör rallyn/tävling/events

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. KTM 890 Adv
Vad finns det för olika offroad rallyn och liknande som körs i Sverige?. Jag är väldigt nyfiken på att prova köra nå liknande. Och finns det något event kvar detta år?.
 
OffRoad rallyn är inte möjliga att arrangera i Sverige ( och norra Europa) pga lagstiftning och ägandeförhållandena. Grekland och Albanien är nog närmast Sverige där OffRoad rallyn arrangeras.
Träffar med roadbook navigering på allmänna vägar är det närmaste som erbjuds i Sverige. SOE.se är en av webplatserna för dessa träffar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
OffRoad rallyn är inte möjliga att arrangera i Sverige ( och norra Europa) pga lagstiftning och ägandeförhållandena. Grekland och Albanien är nog närmast Sverige där OffRoad rallyn arrangeras.
Träffar med roadbook navigering på allmänna vägar är det närmaste som erbjuds i Sverige. SOE.se är en av webplatserna för dessa träffar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Ja men det är ungefär dethär jag menar. Enduro är jag för vek för att klara av i nuläget:P
 
Visserligen enduro igen men GGN 28-30 Okt, där kör man i sin egen takt i motionsklass om man vill. det finns fortfarande platser kvar att boka.
 
OffRoad rallyn är inte möjliga att arrangera i Sverige ( och norra Europa) pga lagstiftning och ägandeförhållandena. Grekland och Albanien är nog närmast Sverige där OffRoad rallyn arrangeras.
Träffar med roadbook navigering på allmänna vägar är det närmaste som erbjuds i Sverige. SOE.se är en av webplatserna för dessa träffar.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Vad är det som gör att det inte går att arrangera jämfört med rally i bil eller enduro?
 
Vad är det som gör att det inte går att arrangera jämfört med rally i bil eller enduro?
En stor del av Offroad rally (Rally Raid) är navigeringen med hjälp av roadbook. Om banan är avstängd och snitslad likt bil rally eller enduro så blir det ingen navigering längre. Att få tillstånd från markägare och länsstyrelsen att stänga av ett massivt område för navigering är nog omöjligt i praktiken.
Är osäker på hur lagstiftningen ser ut i länder där de lyckas arrangera rally raid men de har nog slappare terrängkörningslagar iallafall.
 
En stor del av Offroad rally (Rally Raid) är navigeringen med hjälp av roadbook. Om banan är avstängd och snitslad likt bil rally eller enduro så blir det ingen navigering längre. Att få tillstånd från markägare och länsstyrelsen att stänga av ett massivt område för navigering är nog omöjligt i praktiken.
Är osäker på hur lagstiftningen ser ut i länder där de lyckas arrangera rally raid men de har nog slappare terrängkörningslagar iallafall.
De stänger inte av någonting. De kör på allmänna "vägar" där det plötsligt kan komma en bonde med sina djur.. Förmodligen är de flesta medvetna om rallyn'a i dessa länder...?
 
Last edited:
Om man inte vill köra fullvärdig enduro så brukar det arrangeras en del "stubbrace" då och då, dvs körning på stubbåker. Göta MS i Enköping har roat sig med sånt vet jag.
 
Rally förekommer givetvis i Sverige. Det finns en liten skara, men det sker på allmänna vägar och legaliteten kan diskuteras. Så länge det är liten skala är det inget problem en skulle det växa snabbt skulle också punktmarkeras. Lite som att lägga en bombrepa. Det är sällan problem, men om det skulle annonseras publikt som gatrejs på Bulten så lär nog polisen vara på plats.
 
Ja så är det och kommer nog förbli då det körs på egen risk/omdöme och inte publikt så går det ”bra” och ska/bör inte annonseras ut för brett .
terrängkörningslagen överskrids ju en del och då vill man inte ha stora deltagarantal av naturliga skäl -likväl som man inte delar alla GPS-spår man har då folk har överseende med mindre körningar men inte vill ha invasioner på sin mark
 
Ja så är det och kommer nog förbli då det körs på egen risk/omdöme och inte publikt så går det ”bra” och ska/bör inte annonseras ut för brett .
terrängkörningslagen överskrids ju en del och då vill man inte ha stora deltagarantal av naturliga skäl -likväl som man inte delar alla GPS-spår man har då folk har överseende med mindre körningar men inte vill ha invasioner på sin mark


Många som ledsnat på att arrangera körningar tack vare all efterkörning.

Trots att man ber folk att inte dela spår och att låta vägarna ligga i träda minst 3 månader efter körningen så ligger det fantasilösa jävlar och nöter sträckorna redan helgen efter.

Dålig uppskattning för det arbete det innebär att sätta ihop en tur och resultatet blir färre körningar, och bara för slutna sällskap.

Den som inte är med i loopen blir för evigt utanför.
 
Jo så är det , även lederna med rött kryss blir sönderkörda när spår sprids efter körningar/roadbooks
 
Rally förekommer givetvis i Sverige. Det finns en liten skara, men det sker på allmänna vägar och legaliteten kan diskuteras. Så länge det är liten skala är det inget problem en skulle det växa snabbt skulle också punktmarkeras. Lite som att lägga en bombrepa. Det är sällan problem, men om det skulle annonseras publikt som gatrejs på Bulten så lär nog polisen vara på plats.

Ja så är det och kommer nog förbli då det körs på egen risk/omdöme och inte publikt så går det ”bra” och ska/bör inte annonseras ut för brett .
terrängkörningslagen överskrids ju en del och då vill man inte ha stora deltagarantal av naturliga skäl -likväl som man inte delar alla GPS-spår man har då folk har överseende med mindre körningar men inte vill ha invasioner på sin mark

Men sånt hära får ni juh inte berätta! :7peta

Det är juh motorcykeltypen SportHoj som är farlig har man kommit fram till här på SportHoj! :fakta

Tänk om det är föraren som är farlig och flera upptäcker njutningen i tvåhjulssladd. Då kommer den vanligaste motorcykeltypen här på SportHoj bli den farligaste, så kan vi inte ha det... :hihi
 
Men sånt hära får ni juh inte berätta! :7peta

Det är juh motorcykeltypen SportHoj som är farlig har man kommit fram till här på SportHoj! :fakta

Tänk om det är föraren som är farlig och flera upptäcker njutningen i tvåhjulssladd. Då kommer den vanligaste motorcykeltypen här på SportHoj bli den farligaste, så kan vi inte ha det... :hihi
De flesta av oss har gjort samma misstag. Köpt en för dyr hoj så att vi inte vågar köra skiten ur den. Därav Husa 650 istället för 1098S för min del. Snart är jag dock gammal nog för att mysköra på en Panigale eller RSV4 RF.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top