AMA CBR 1000 RR med blokerat insug?

Original bladen har sitt ramair ovanför kylaren :)
 

Bifogat

  • 2004-hon-cbr1-e-13-zoom.jpg
    2004-hon-cbr1-e-13-zoom.jpg
    46.4 KB · Visningar: 110
  • 2004-hon-cbr1-e-11-zoom.jpg
    2004-hon-cbr1-e-11-zoom.jpg
    62.8 KB · Visningar: 83
ja, dem har nog bara ändrat varifrån dem drar in luften för att få mer utrymme runt kåporna.
 
Det är meningen att den ska trycksätta luftboxen med fartvinden.
Ska ge typ 10hk på ex gsxr1000 i 250.
 
sEiKo, nä.. önsketänkande.. i 250? lols...

Det blir en jämnare strömning av luft (pga det blir mer tryck) och därmed arbetar motorn bättre.
 
Jämnare tillströmning?

Swedie skrev:
sEiKo, nä.. önsketänkande.. i 250? lols...

Det blir en jämnare strömning av luft (pga det blir mer tryck) och därmed arbetar motorn bättre.



Jämnare tillströmning?
Du menar nog snarare ökad tillströmning!
Nej det blir det aldrig jämnare tillströmning med RAMAIR, utan
turbolens är alltid ett problem vid övertryck.....
Det som RAMAIR gör är att öka syresättningen till motorn,
både genom övertryck samt att luften är kallare med högre densitet.
Därav så kompenserar man detta genom att öka bränsleblandningen, och tack vare att motorn får mer energi så ökar effekten dessutom!!
Motorer brukar ge mest efffekt vid ca 13:1 i blandningförhållande....

Slutsats:
Ökar du lufttillförselen så måste du öka bränsletillförselen!
Eller
Ökar du bränsletillförselen så måste du öka lufttillförselen!
/Arcon
 
Okej, jag tyckte det jag sa lät relativt korrekt när jag blev sagt av nåra ramair tillverkare i ... califonkien... Dem sa att i med utökad volym och mer luft, så får motorn mer luft att jobba med, och såklart måste man ju då ge den även mer soppa.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top