lepracon
Guest
nån som har aluminiumplåt i tjocklek 4-5mm eller vet var man kan köpa det i sthlm? slulle behöva en bit på 70x30cm....
J
J
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
lepracon skrev:nån som har aluminiumplåt i tjocklek 4-5mm eller vet var man kan köpa det i sthlm? slulle behöva en bit på 70x30cm....
J
Jag försöker köpa allt råmaterial på närmaste (metall)skrot. Billigt, betalar endast ett lågt kilopris, ivf jämfört med vad metallsäljarna vill ha, ett högt kg-pris + kapningsavgift..lepracon skrev:nån som har aluminiumplåt i tjocklek 4-5mm eller vet var man kan köpa det i sthlm? slulle behöva en bit på 70x30cm....
J

lepracon skrev:har nu varit på
Söderströms Järn & Metall AB och köpt det jag letade efter......aluminiumplåtar 2 st 5mm å 3mm.....20 spänn!!! som hittat![]()
lepracon skrev:ja det var ju "aluminiumskrot" men de ser ut som nya plåtar.....den ena e ca80x20cm och den andra ca 80x30cm och 3 resp 5mm tjocka....
...det var ett bra ställe....man fick gå och titta själv på det man ville ha och sen betala för det i kilo, mitt blev 20 spänn...
J

andersson turbo skrev:Det kann va läge att veta vad för legering man får tag på
allt för många som tror att "aluminium " som aluminium
Ska man bocka nåt och ändå ha hygglig hållfasthet så är 4120 det man vill ha
Annars så är 4212 det man ska använda för tillverkning av diverse detaljer och fästen
( finns ju även dural kvaliteér) men lite overkill
Men men det beror ju väldigt mycke på vad man vill göra som sagt
andersson turbo skrev:Det kann va läge att veta vad för legering man får tag på
allt för många som tror att "aluminium " som aluminium
Ska man bocka nåt och ändå ha hygglig hållfasthet så är 4120 det man vill ha
Annars så är 4212 det man ska använda för tillverkning av diverse detaljer och fästen
( finns ju även dural kvaliteér) men lite overkill
Men men det beror ju väldigt mycke på vad man vill göra som sagt
Hoztic skrev:Är jag ute och cyklar, eller ska man hålla koll på hur det är tillverkat också, gjutet resp valsat?
andersson turbo skrev:Nja är det plåt så är den ju mest sannolikt valsad
stång och profiler är strängpressade eller som en komentar i en engelsk mc tidning för många år sedan som hadde ett utförligt kapittel om aluminium
" tillverkningen av profiler kan närmast liknas med den mänskliga avföringstilverkningen" ( långa korvar)![]()
![]()
andersson turbo skrev:Ps Metallvaruhuset brukar jag handla på dom har mycke stuvbitar i hyllan
( lunda industriområde ) spånga
Hoztic skrev:Dvs man kan böja en gång, men inte en gång till utan att det går av?
Nämen, det är ju gångavstånd från mig!
Å andra sidan tycker jag att 2-3 mil är en perfekt prommenad också, till min sambos stora "glädje"...![]()
Hört talas om www.eniro.se ??? aka Gula sidorna?? Finns t o m på nätet!FreddaAbborre skrev:Finns det någon metallskrot i närheten av stockholm/dess norra delar
Kahobe skrev:Hört talas om www.eniro.se ??? aka Gula sidorna?? Finns t o m på nätet!![]()
...och mindre för oss...FreddaAbborre skrev:Men det innebär ju mer jobb för mig.
|
|
MC-mässan startar idag
Med start idag, den 23 janu... |
|
|
Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!
Bikes monter full till bred... |
|
|
Nya Indian Chief Vintage
I kölvattnet av att ha spar... |
|
|
MotoGP 2026: kalender och förare
MotoGP-kalendern och förarn... |
|
|
Benavides till dramatisk Dakar-seger
Luciano Benavides, som gick... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!
Alldeles nyss fick vi klart... |
|
|
Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!
Michelin breddar sitt adven... |
|
|
Svensk auktion med tävlingshojar
Det svenska företaget Antiq... |
|
Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter
Efter att Cruiser-programme... |
|
|
|
WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem