aluminiumfråga

Gringo_83

Räksmugglare
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
-00 Ducati 900ssie
Kan man få samma finish på ramen som på t.ex styrkronan bara genom att slipa bort färgen? Som jag har förstått så är ramen eloxerad under lacken och därmed skyddad från korrision. Jag är alltså inte ute efter högglanspolering utan bara att få fram själva aluminium "looken".

MVH André

Gringo_83 skrev:
Kan man få samma finish på ramen som på t.ex styrkronan bara genom att slipa bort färgen? Som jag har förstått så är ramen eloxerad under lacken och därmed skyddad från korrision. Jag är alltså inte ute efter högglanspolering utan bara att få fram själva aluminium "looken".

MVH André

Jag tror att du skulle kunna få ett sjysst resultat med ett 300-400 våtslippapper tills färgen är borta. Om du orkar göra det vill säga, det är antagligen ännu jobbigare än att polera :tungan ...

Speedsoda skrev:
Jag tror att du skulle kunna få ett sjysst resultat med ett 300-400 våtslippapper tills färgen är borta. Om du orkar göra det vill säga, det är antagligen ännu jobbigare än att polera :tungan ...

Det vore inte så smart. Blir redigt repigt då :rofl

Speedsoda skrev:

Orken är inga problem, har jobbat som lackerare i två år :tummenupp Men varför skulle det vara jobbigare än att högglanspolera? Man behöver ju inte gå igenom eloxeringen. Det jag undrar är egentligen hur ytan under lacken ser ut, alltså själva eloxeringen.

Men är det verkligen elox under färgen. Antingen lackar man eller exloxerar väl?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT