Aluminium-epoxy? (startmotorplugg, cb500 -75)

Bjorntunhult

Medlem
Gick med
23 Sep 2015
Ort
sollentuna
Hoj
1975 Honda cb500, 2000 suzuki gsx 750 inazuma
Tjena!
Har i mitt honda cb500 bygge dumpat startmotorn och kör enbart kick, och behöver därför plugga igen hålet i blocket där startmotorn ska sitta för att det inte ska forsa ut olja.
Har gjort en plugg som passar bra (ej presspassning men nära) i aluminium som jag nu vill sätta på plats med epoxy!

20170506_165535-min.jpg 20170506_165501-min.jpg 20170502_233717-min.jpg
den är onödigt stor, jag vet.. men det är kul att svarva fina saker!

min tanke är att fästa den med epoxy! vilken typ av epoxy är bäst för alu mot alu(blocket är också alu)? nån som har erfarenhet av nått liknade? eller finns det nått bättre sätt? alla tips och tankar välkomnas:)
 
Annars kunde det vara en snygg lösning att bygga om den till en expanderplugg med en snygg försänkt skruv i mitten. Är passformen god bör det vara en enkel match iom att du har tillgång till svarv.
 
Hur varmt blir det ? Läser man här är det för den här epoxyvarianten <100 C vid stadigvarande temperatur.
Så när håller det ? Vid max +40C ? Det vet vi inte. När man skriver <100 C
http://www.loctite.co.uk/loctite-4087.htm?nodeid=8802656387073
Och det finns hur många typer som helst av epoxy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Epoxy

Jag hade alla gånger valt JB-weld som föreslagits av moddlaren, vilken vet ej, har ej använt själv.
Den här tex klarar 400F = 200C kontinuerligt
https://www.jbweld.com/products/highheat-epoxy-putty

Och tänk på att det ska vara rena ytor.
Jag tvättar all ytor med toapapper och aceton. Flera gånger.
Aceton finns på Biltema.
Är du proffsig använd linneduk för det släpper ingen ludd.
 
Last edited:
svarva dit ett spår för en o-ring, borra sedan ett hål på insidan, gänga och dra fast den från insidan tillsammans med en karosseribricka. Eller svarva till en egen bricka. Möjligen med lite loctite.

Så blir det lättare att återställa och mindre risk för att det ska börja läcka eller släppa.
 
Precis, snedkapa insticksdelen och borra/gänga hål. Hålet i den inre biten fräst lite ovalt. När man drar fast den expanderar den liite och spänner fast sidledes.

Och en o-ring i spår på det, mekaniker porr.
 
Hur varmt blir det ? Läser man här är det för den här epoxyvarianten <100 C vid stadigvarande temperatur.
Så när håller det ? Vid max +40C ? Det vet vi inte. När man skriver <100 C
http://www.loctite.co.uk/loctite-4087.htm?nodeid=8802656387073
Och det finns hur många typer som helst av epoxy.
https://en.wikipedia.org/wiki/Epoxy

Jag hade alla gånger valt JB-weld som föreslagits av moddlaren, vilken vet ej, har ej använt själv.
Den här tex klarar 400F = 200C kontinuerligt
https://www.jbweld.com/products/highheat-epoxy-putty

Och tänk på att det ska vara rena ytor.
Jag tvättar all ytor med toapapper och aceton. Flera gånger.
Aceton finns på Biltema.
Är du proffsig använd linneduk för det släpper ingen ludd.

JB Weld är beställt! rengör absolut så mycket jag kan innan applicering. Ett "orosmoment" är dock att jag tror det an ha kommit in färg i hålet från när jag målade, så blir till att slipa bort det försiktigt.
 
Tack för svaren, grymma ni är!
att göra den till en expanderplugg vore ju optimalt, och supercleant! För att inte tala om kul och spännande att tillverka! Och med fördelen att den är betydligt lättare att ta bort om startmotor ska installeras igen. TYVÄRR är verkstan med svarv på universitetet i Lund, och motorcykeln och pluggen i Stockholm.

En tanke (för att göra det utan svarv och fräs) är att borra ett större hål i den utanpåliggande delen och gänga det, sedan borra ett något mindre hål i själva pluggen och på något sätt skapa en minskande diameter på det hålet. Sedan såga ett korsmönster i pluggen för att tillåta expandering när en struv drivs in.
Enda hindret då är att få till ett spår för o-ring.

vore grymt men i ärlighetens namn blir det nog JB weld.

Precis, snedkapa insticksdelen och borra/gänga hål. Hålet i den inre biten fräst lite ovalt. När man drar fast den expanderar den liite och spänner fast sidledes.

Och en o-ring i spår på det, mekaniker porr.

inte heelt med på hur du menar Chronic..vad menar du med snedkapa och var ska gängningen va?
 
Såhär uppfattar jag det åtminstone att han menar :)
 

Bifogat

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    11.8 KB · Visningar: 33
Enklast och säkrast är att använda Biltemas svarta silikonpackning. Det höll iaf minst 8 år på min Saab där den skurna vattenpumpen gnagt hål på kamkedjetunneln. JB-weld passar bättre i korta radien på insuget.
 
Jb weld har en annorlunda värmexpansion och kan lossna trots hållfasthet vid större bitar , det är bättre
att köra en mekanisk med skruv/packning eller en mjukare silicon som föreslagits - den är elastisk.
 
Såhär uppfattar jag det åtminstone att han menar :)

Exakt, tack!

Denna teknik används till bland annat styrstammar ( cykel ) och vi har såna frästa produkter på jobbet, enkelt och genialt.

Nu är jag med! Känner igen tekniken från cykelstyrstammar, supersmart!
Trir ni gångorna i aluminiumet kommer hålla tillräckligt bra?
 
Nu är jag med! Känner igen tekniken från cykelstyrstammar, supersmart!
Trir ni gångorna i aluminiumet kommer hålla tillräckligt bra?

Finns ju hojar med fingängade cylinderbultar rakt ner i alublocket, nu fungerar det ju förvisso inte, men den här ska ju bara sitta kvar med sin egen vikt. Fräs ett spår för en O-ring också.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top