Alu undertail bevara ytan?

Snigel

juckar å snurrar å bär mig åt
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
ZX10R
Tjipp jag har snickrat en undertail i aluminiumplåt funderade ett tag på att polera men kom fram till att slipa med 600 papper för att få den lite råa finishen.
Till min fråga hur bevarar jag denna fininsh bäst? kommer ju att bli skitet samt fullt med Stenskott kanske klarlacka med sprayburk?

Eller så har jag en gång tidigare lackat alu med zaponlack som man penslar på
men jag undrar hur zaponlack klarar utomhus klimat nån som vet?

Har försökt med alla möjliga typer av klarlack...o inget funkar, flagnar förr eller senare, speciellt på ett så utsatt ställe.

Har själv fixat till en ersättning till orginal stänkskydd under sadeln o bestämmde mig för att grunda ordentligt och lacka mattsvart. Håller förhopningsvis betydligt bättre samt är lättare att hålla rent.

Kanske inte lacka alls då utan ta fram autosolen efter varje tvätt istället?

Snigel skrev:
2050619 Kanske inte lacka alls då utan ta fram autosolen efter varje tvätt istället?

Ett sätt är ju att gnugga fram en yta med en scoch bright svamp...sen bara göra rent med den samma. Inget polerande med jämna mellanrum, tro mig, man tröttnar jäkligt snabbt på att polera om och om igen.

Om du pillar dit en hugger så blästrar du ju inte ytan lika snabbt iallafall.

Å varför inte lite hederlig gammeldags eloxering

Tokpolera först och sen eloxering

Ett alternativ är ju att göra en ny i rostfritt istället för aluminium..... Lite jobbigt att börja om förstås.... :näsblod
Men det tål så mycket mer...

Snigel skrev:
2050599 Tjipp jag har snickrat en undertail i aluminiumplåt funderade ett tag på att polera men kom fram till att slipa med 600 papper för att få den lite råa finishen.
Till min fråga hur bevarar jag denna fininsh bäst? kommer ju att bli skitet samt fullt med Stenskott kanske klarlacka med sprayburk?

Eller så har jag en gång tidigare lackat alu med zaponlack som man penslar på
men jag undrar hur zaponlack klarar utomhus klimat nån som vet?

Zaponlack är inte speciellt bra.
Använd en 2K klarlack avsedd för alu.
så ska det funka.
Men det håller nog inte för stenskott i längden.

Peter

Liljequist skrev:
2057747 Finns en rad nackdelar med att bygga i rostfritt jämfört med aluminium.. T ex bråkigt att jobba med eftersom det är stenhårt, vikten är betydligt högre än aluminium, sen tycker rostfritt väldigt mycket om att slå sig när man svetsar i det..
Jag menar vad finns det för anledning att bygga en undertail som ska hålla för att kärnvapenkrig ? Eftersom det är en landsvägshoj så förmodar jag att du inte kommer att piska alltför mycket grusväg med den och således kommer aluminium hålla hur bra som helst.. Ett eller annat stenskott räknar du säkert med men den rostfria blir garanterat också repig av det..

Byggde min av 0,8 mm rostfri plåt. Åkt med den i 4 säsonger utan att göra mer än att tvätta den.... Inga skador ännu.

Stenhårt material? Javisst, det är ju det som är vitsen i detta fall!

Vikten? Marginell skillnad på färdig produkt då en i aluminium måste göras i betydligt tjockare material än 0,8 mm....

Svetsbarheten är ju ett problem OM man nu behöver svetsa ihop sin undertail....

Men smaken är som baken och man gör som man vill! :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back