Alu tillverkning

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag söker någon som kan svarva/frästa till en alu bit till mig. Det som ska göras är en höjningssats till min NSR för bakdämparen. Tanken är att den ska monteras i fästet under svingen och på så sätt höja hojen lite bak. Är det någon här som e haj på sånt här?

Med specefika mått m.m. kan jag kolla upp när någon åtagit sig jobbet. Men det handlar om en alubit på ca: 5x3x3 cm skulle jag gissa. Det som jag vill veta i nuläget är i första hand pris. Hoppas ni kan förstå nått av min något spartanska ritning.

Tack på förhand..
Emil

Bifogat

• ritning-höjning.jpg
    ritning-höjning.jpg
    28.1 KB · Visningar: 421
åååh ska du höja hojen. Vad fjompigt. Var det inte sånt man gjorde på mopparna? :rofl

EDIT: Skämmta jue :p

Last edited:
Kan rekomendera Tomas Svets och Mekaniska i Enköping.
0171 29220

Han hjälpte mig med ombyggnad av min ram så jag fick i lite mer kubik....

Jäkligt duktig och tar inte hela plånboken å skjortan av dig när det är klat!

Annars så kan du ju köpa en längre dämp...
Har en Black bird dämp liggandes...
Justerbar....Den pallar i allafall för trycket!!! :D

Limstift skrev:
Jag kan fixa det åt dig inom typ 1 vecka. Priset blir väl typ 300 spänn, men det nog diskuteras...

Låter hur bra som helst... :tummenupp

Måste bara kolla med er här så jag inte gjort nån massiv tankevurpa. Om jag monterar höjningsatsen vid den vita ringen så bör cykeln höjas bak va? eller har jag tänkt helt åt helvete å den sänks istället?

Bifogat

• länkage.jpg
    länkage.jpg
    39 KB · Visningar: 310
Svårt att se på din bild MEN sänkning brukar ske genom att man monterar kortare/längre "dogbones" (plåtbitar med hål i vardera änden och som ser ut som ett hundben)

Det ser nog ut att stämma ja. Däremot så tycker jag att din ritning ser lite mysko ut, var noga med skymda konturer och så, osså måtten förstås :tummenupp

Limstift skrev:
Det ser nog ut att stämma ja. Däremot så tycker jag att din ritning ser lite mysko ut, var noga med skymda konturer och så, osså måtten förstås :tummenupp

Hehe.. jorå du ska få en bra ritning.. :) den där slarvade jag ihop i paint på 5 min. jag ska ut å mäta å så och så ritar jag en ny. :tummenupp

Är det inte smidigare att göra en adapter uppe vid stötdämparens övre fäste?

Kollade lite på bilden och om jag har förstått rätt så tänkte du alltså flytta ner vridpunkten som du ringat in. Det är väl infästningen i svingen va? Då kommer du att höja svingen i förhållande till länkaget och då blir ju hojen lägre...

Snicke skrev:
Kollade lite på bilden och om jag har förstått rätt så tänkte du alltså flytta ner vridpunkten som du ringat in. Det är väl infästningen i svingen va? Då kommer du att höja svingen i förhållande till länkaget och då blir ju hojen lägre...

Jag förstår vad du menar, men om länken vid den vita ringen är fast i svingen så innebär ju det att om den punkten rör sig upp mot kutsen (vid belastning i t.ex. kurvexit) så skulle dämparen dras isär, dvs. att det vore en j*vla dum idé :)

Men jag vet inte, jag flummar kanske bara, det är ju fredagkväll, så det har blivit ett par :öl

Man ser ju inte så bra hur det egentligen ser ut på bilden men jag förmodar att den "gaffel" som stötdämparen går igenom är ledad framme vid motorn så denna följer svingens rörelse upp och ner.

Om den övre länken skall röra sig uppåt (se bild, den översta röda pilen) så leder ju det rimligen till att dämparen dras isär istället för att komprimeras som den skall (se bild).

Bifogat

• länkage.jpg
    länkage.jpg
    40.6 KB · Visningar: 200
Det troliga är väl att den översta länken är fäst i bakramen, och att länken som sitter mellan den och dämparen är fäst i svingen, då skulle det ju kunna gå ihop.
Då skulle det också innebära att man höjer bakramen i förhållande till svingen, och det är väl det han är ute efter?

Det där är ett progressivt länkage. Då sitter finns det två ledade punkter i motorcykeln. Det jag menar är att det vid den gula pilen finns en ledpunkt till som gör att alltihop följer med upp tillsammans. Alltså även del del som den vita pilen är ritad över.

Bifogat

• länkage.jpg
    länkage.jpg
    50.3 KB · Visningar: 184
Har tagit 2 st bilder till för att se om ni blir nå klokare. Jag har tänkt så att dom 2 armarna som går ut ifrån ramen. Dom är ju bara en viss längd. Om jag då förlänger ena fästpunkten i länkaget så bör ju den vinklade delen vrida sig och på så sätt blir cykeln högre. Eller?

Bild från vänster sida.

PS. Den första bilden är tagen underifrån. DS

Bifogat

• vänstersida.jpg
    vänstersida.jpg
    42.3 KB · Visningar: 176
Nästa bild. Rakt underifrån.

Bifogat

• underifrån.jpg
    underifrån.jpg
    49.9 KB · Visningar: 166
Kom på det också. Kommer den inte att höjas om man bara vänder på den vinklade delen? Efter som det som eftersträvas är ju att den nedre fästet på dämparen kommer högre upp. Så om man vänder på den vinklade delen så att den korta biten sitter i svingen och den långa i dämparen istället så bör väl baken komma upp?

Där ser man hur det ser ut. Geometrin i det där länkaget är väl uträknat av tillverkaren och ändrar du det förstör du den tänkta funktionen hos bakfjädringen. I enklaste fallet av fjädring sitter ju dämparen fast direkt i svingen och sedan uppe i ramen. Då följer dämparen direkt med svingen och trycks ihop i samma fart som bakhjulet rör sig uppåt(eller det stämmer väl inte riktigt då geometrin förändras även där). Vitsen med ett progressivt länkage är att man kan få dämparen att komprimeras enligt en speciell kurva i förhållande till svingens rörelse.
I ditt fall måste det ju helt klart vara enklast att lämna länkaget i fred och montera en höjning vid övre stötdämparfästet. T.ex zx7:an har ju justerbar "ride height" och det är helt enkelt ett gängat övre stötdämparfäste som man kan skruva upp och ner.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph