Alu-bult och fälgbreddning?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Letar erfarenheter av ovanstående.
Anledning?
Har ett "Laverdastyre" som jag häller på och monterar (och modifiera - kapa, svetsa och slipa. Inte ens fullt justerbara grejor kan jag låta bli..) och stör mig på att bultarna är onödigt tunga.
M12 aluminiumbultar borde räcka gott.
Alternativet är att hålborra centrumet på befintliga bultar, men det brukar inte ge så mycket, blir inte lika snyggt och rostar gärna i hålet.
Var köper man 12mm alu-bult?
Blir nog att jag hålborrar dem också, så jag vill ha kvalitet!

Sedan detta med fälgbreddning.
Gott om plats i svingen.
Tänkte gå upp från 130 till 150 eller 160 bredd på däcket.
Hur mycket bör man bredda fälgen då?
Kostnad?
Vem?
Marklund gör sådana jobb, men tar gärna emot alternativ!
Vill inte byta fälg.

Du kan inte använda bult eftersom du behöver något som är gängat!

M12 aluminiumskruv lär du inte hitta så lätt, men väl titanskruv.
När man kommer upp i dimensioner som M12 så vill man ha en viss klämkraft, annars skulle man ju kunna använda M5 eller liknande.
Klämkraften ställer vissa krav på skruvmaterialet och det uppfyller inte aluminium. Aluminium, som bara har 1/3 av stålets elasticitetsmodul, har dessutom dålig utmattningshållfasthet och är därför opålitligt som skruvmaterial.

Hur många gram sparar du genom att byta skruv? M12 titanskruv är dyra.
Varför inte banta 1 kg? Det sparar massor av pengar jämfört med att byta ut skruvmaterial från stål till titan. :tummenupp

När man kommer upp i dimensioner som M12 så vill man ha en viss klämkraft, annars skulle man ju kunna använda M5 eller liknande.
Stämmer det verkligen alltid? :va Det kan väl lika gärna vara fråga om skjuvningskrafter? Som på bromsskivor tex, det är ju ingen större fara att dom lossnar axiellt, men jag vill inte klippa av bultarna när jag pallnitar :hihi

Stämmer det verkligen alltid? :va Det kan väl lika gärna vara fråga om skjuvningskrafter? Som på bromsskivor tex, det är ju ingen större fara att dom lossnar axiellt, men jag vill inte klippa av bultarna när jag pallnitar :hihi

För att få rena skjuvkrafter så måste man undvika böjning i skruven eller (den ogängade) bulten.
För att säkerställa det så bör man ha en klämkraft eller hål med hög precision. Friktionen från klämkraften hjälper dessutom till att motstå skjuvkrafterna, vilket är bra.

Behövs ingen vidare klämkraft.
Bultarna (vet att det inte är korrekt benämning - skiter dock i det) håller endast ihop styrdelarna.
e4.jpg

Alubult är skit till det mesta, dock inte här.
Banta tänker jag inte.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...