Alternativa ROLIGA vägar till E4/E20 Gbg - Sthlm?

niklas

Alla som inte dansar är folkdräktsmän
Gick med
23 Aug 2005
Hoj
Mellan hojar
Ska av olika anledningar köra upp leksaken till Sthlm i morgon från Gbg.

Är det nån som har nåt insidertips på lämplig väg om man inte vill pulsa motorväg hela vägen, men ändå inte tappa för mycket i tid?

Finns det några sköna 70-90 vägar som man kan försöka pricka in så det inte blir så enahanda?

Niklas

Omformulerar mig lite: Nån som har koll på vägar man ska UNDVIKA? :)
Vajerräcken, för mycket 70-sträckor, vägarbeten - några tips?

Tar nog Gbg - Skövde - Askersund - Katrineholm - Sthlm som det ser ut.

Jag har åkt med hojen mellan Stockholm & GBG ett flertal gånger jag brukar köra såhär:

Väg 40 GBG - Jönköping, sen E4 till Stockholm
Om jag har bråttom och vill komma upp jävligt snabbt. Dock tråkig väg då 99% är motorväg.

E20 GBG - Stockholm
Mitt vanliga val om jag inte har så hemskans bråttom, men ändå vill komma upp inom en rimlig tid. Vägen är ganska kul i början och det är sköna breda vägar, så man kan i stort sett köra om när som helst.

GBG - Skövde - Askersund - Katrineholm
Är den absolut roligaste vägen att köra. Det är blandat mellan 70 och 90 vägar och inte så hemskans mycket trafik. Blir riktigt skoj när man närmar sig Katrineholmsområdet. Därifrån kör jag sedan så man kommer så högt upp på E4an som möjligt, och sen tar den genom Södertälje och till Stockholm.

Lycka till!

Jag har åkt med hojen mellan Stockholm & GBG ett flertal gånger jag brukar köra såhär:

Om jag har bråttom och vill komma upp jävligt snabbt. Dock tråkig väg då 99% är motorväg.

E20 GBG - Stockholm
Mitt vanliga val om jag inte har så hemskans bråttom, men ändå vill komma upp inom en rimlig tid. Vägen är ganska kul i början och det är sköna breda vägar, så man kan i stort sett köra om när som helst.

Är den absolut roligaste vägen att köra. Det är blandat mellan 70 och 90 vägar och inte så hemskans mycket trafik. Blir riktigt skoj när man närmar sig Katrineholmsområdet. Därifrån kör jag sedan så man kommer så högt upp på E4an som möjligt, och sen tar den genom Södertälje och till Stockholm.

Lycka till!

Grymt, det bekräftar precis mina förhoppningar.
Kör sista alternativet så det blir nåt nöje av det hela. Hur lång tid ska man räkna med förresten?

Missa inte Tivedenvägarna ut mot Askersund, om det nu finns någon väg att ta där man missar dem.

Kommer inte ihåg hur jag kört i detalj, men från Falköping tror jag vi höll lite vid sidan om stora vägen, missade Skövde helt, kom till skyltningen mot Töreboda och sedan sneddade vi via Tiveden ut till Askersund. Fantastiskt fina vägar nästan genomgående.

Med karta i handen är jag rätt säker på att sista sträckan mot Askersund var Åsen - Undenäs - förbi Kvarnsjön och Mullsjön och sedan 205:an.

Vänta tills Lördag så kör vi ihop. Jag skall köra från Varberg-skellefteå via göteborg-stockholm. kunde vara kul att köra 2 =)

Kör sista alternativet så det blir nåt nöje av det hela. Hur lång tid ska man räkna med förresten?

Sorry. Såg ditt inlägg lite försent.
Har ingen koll på hur lång tid det tog för mig.

Men nu när du troligen kört upp så kan jag ju fråga dig hur lång tid det tog för dig?

Och ett tips som jag glömde säga är att om det passar bra så kan man stanna och äta precis norr om Katrineholm. Stället heter nått med Häxor och serverar helt fantastisk lax med pepparrotssås :tummenupp

Sorry. Såg ditt inlägg lite försent.
Har ingen koll på hur lång tid det tog för mig.

Men nu när du troligen kört upp så kan jag ju fråga dig hur lång tid det tog för dig?

Och ett tips som jag glömde säga är att om det passar bra så kan man stanna och äta precis norr om Katrineholm. Stället heter nått med Häxor och serverar helt fantastisk lax med pepparrotssås :tummenupp

Kastrull-Häxorna ligger vid Qstar.
Öppet dygnet runt.

E20 GBG - Stockholm

Lycka till!

Jag hade lätt valt alternativ 3 om jag ville köra en hyffsat skön tur.:tummenupp

Jag väljer personligen alltid bort E20 om jag kan, vare sig jag tar bilen eller bågen. E20 mellan GBG och Örebro, anser jag vara en av de absolut värsta vägstäckorna i Sverige pga av att nästan all långtradrtrafik som går mellan GBG-STKLM tar den vägen. Följden med all långtradar trafik blir att en jävla massa "svenssons" som skall om, till varje pris, och massor med incidenter.

Mina cent.

Från katrineholm åk Rv 57 via flen - gnesta - järna.

Efter järna åker du förbi E4 och tar forfarande RV 57 (skyltat södertälje) sen i södertälje åker du G:a södertälje vägen så kommer du ända till Hallunda innan du behöver åka Motorväg

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph