Alternativa kul vägar till E4, Umeå-Stockholm?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
331)
-Sundsvall E14 - Fanbyn innåt landet, sen väg 305, via Hassela & Friggesund

inte 331 med hoj.. absolut inte om du ska köra via hassela mm sen..
inga inlandsvägar är riktigt bra i dessa trakter. de är bara E4 som e påkostad. allt annat är gupp o tjälskott :huvet för att inte glömma alla lagde hål som står upp 5 cm el likn :D

Tidernasväg heter sträckan mellan Ånge och Uppsala. det är den som går via Sandviken. 272:an.
Rekomederas, kul väg.

Tror jag kommer rulla den, såhär ser nya upplägget ut:

-Umeå-Sundsvall (via E4)
-Sundsvall-Delsbo (via 305)
-Delsbo-Bollnäs (305'an..)
-Bollnäs-Ockelbo (via 272'an)
-Ockelbo-Gysinge via Färnebofjärden (272'an) - Uppsala

:)

Slänger upp lite bilder från vägarna i tråden imorrn kväll...

Gjorde en likadan resa den 21 maj, då jag flög upp till Umeå och köpte min hoj hos two wheels.
Mitt tips är att köra E4an hela vägen, dels för att det finns gott om tankställen hela vägen och att vägen är bra.
Umeå-Sunsvall (högakust sträckan) var den trevligaste biten och
Söderhamn-Gävle var den absolut tråkigaste sträckan på hela resan.

Hoppas det går bra och lycka till.

Jag skulle hade åkt med men åker härifrån på torsdag.. kommer köra hoj ner till sthlm oxå ;)

Blev resan som du tänkt dig?

Nej... Regnmolnen hängde som en gräns över skallen, fjädringen va stenhård. Ont satan i axlar, armar, nacke å röv.. Vägarna är dåliga = 4-5 pungkross.. Och när jag kom neråt Söderhamn så börja det regna, å blev svinkallt.. Frös som ett svin ner¨åt Uppsala, sen fick jag soppatorsk utanför där nånstans.

Trevligare tur hade man kunnat få...

:huvet

Last edited:
Ah .. det var såpass ..

Jag vet precis hur det känns (har gjort den resan rätt många gånger nu) :näsblod

Malcolm

Du tar E4 eller?

Last edited:
Vad säger vi, är det e4:a som gäller upp till Umeå?

Just motorväg är ju inte så jäkla kul och bråttom har jag inte. Ska stanna hos vänner längs vägen och övernatta... resan är målet...

Jag skulle åkt inlandet hela vägen ( fast bor ju efter 45:an, Dorotea)
E4 måste väl köras i runt 200 km/h för att den inte ska bli som ett sömnpiller ..........

Vad ni än gör, undvik e4:an genom S-vall. På grund av brobygget + semestertrafiken har den sträckan blivit en extrem flaskhals. Har man otur får man krypköra 2-3 mil.

Men om man nu skulle komma den vägen och vill därifrån ta en roligare väg, sväng av mot björneborgsgatan när du kommit till den provisoriska rondellen. Fortsätt mot e14 skyltar, sväng av vid nästa rondell (slutet av bergsgatan/e14), då är du inne på 86:an (timmervägen), sväng vänster mot bergsåker i nästa rondell 86:an fortsätter där mot kovland/indal/liden.

Följ 86:an tills du kommer fram till en bro som går över indalsälven, nu är det dags att vakna för efter backen ska du svänga höger in på väg 330 (nyasfalterad men passa för grus i kurvorna), följ den tills du kommer till väg 331. Den följer du tills du kommer fram till 87:an, sväng höger mot Sollefteå. Krångla dig igenom Sollefteå ut på väg 335 som leder till Övik. Därifrån har jag sämre koll så där får någon annan ta över :7peta

Last edited:
Umeå - Stockholm på under 3h 15 min kan väl vara ett mål att sikta på (+15 för diverse tankstopp)?

#Yolo

Vad säger vi, är det e4:a som gäller upp till Umeå?

Just motorväg är ju inte så jäkla kul och bråttom har jag inte. Ska stanna hos vänner längs vägen och övernatta... resan är målet...

Svar: JA, om man är sadomasochist ! Att ta E4:an norröver från Stockholm måste ju vara en av de absolut värsta sträckningarna för en motorcyklist som går att uppbringa i Sverige. Man måste köra närmare 35 mil innan man ens har en chans att råka ut för en mötesolycka - och det säger ju även en hel del om hur vägen är beskaffad även när det gäller kurvor och backar...

Nä, mitt förslag är att man som 08:a letar sig upp till Enköping och sen tar Riksväg 70 upp till Heby. Sen tar man 56:an tills den vägen går ihop med 272:an. (- Som tillsammans med 83:an utgör turistvägen Tidernas Väg) Följer 272:an upp genom Sandviken och Ockelbo tills den går ihop med 83:an strax söder om Kilafors. Fortsätt sedan 83:an upp till Bollnäs. Från Bollnäs och norröver så är det valfritt om man vill köra längs västra (83:an) eller östra stranden längs sjöarna upp till Järvsö. 83:an är lite snabbare men vägarna längs östra stranden är helt felfria och mycket trevliga mc-vägar genom mycket fin natur/bondesamhälle.

I Järvsö får man sedan bestämma sig om man ska åka 83:an upp mot Ånge eller om man ska leta sig ut mot kusten/Sundsvall. Båda alternativen ebjuder mycket bra mc-vägar. Om man väljer Sundsvall så är det självklara alternativet att åka den s.k. Kalvstigen (Väg 700) över berget till Delsbo (alltså inte via Ljusdal). Detta måste vara en av Sveriges absolut bästa mc-vägar idag! Drygt 2 mil nyasfalterad och kurvig väg som går upp och ner för ett 200 meter högt berg. :tummenupp. Från Delsbo kör man sedan mot Friggesund och fortsätter sedan 305:an upp mot Hassela. Fortsättningen av 305:an mot Stöde är tyvärr inte asfalterad hela vägen (vilket vissa gps:er påstår...) men Sundsvallsvägen 769 till Matfors är helt ok.

Jag körde denna sträckning i våras och det var en mycket fin sträckning med finfin asfalt. Enda sträckningen där hastigheter över 150 km/h avrådes pga asfaltens beskaffenhet är sträckan Hassela-Matfors, men 120 km/h funkar helt ok... :)

Norröver från Ånge/Sundsvall till Umeå får någon annan guida dig.

Åk INTE E4:an upp till Sundvall om du vill njuta av tillvaron!

Återkom gärna i tråden angående dina erfarenheter av sträckan. Det vore t.ex. väldigt roligt att höra en 08:a jämföra bulten med Kalvstigen. :)

Sträckan Sundsvall - Höga Kusten-bron(Härnösand/Kramfors) är jag osäker på, men jag har för mig att gamla E4 inte är så bra, men någon får gärna rätta mig här.
Vägmässigt är E4 från Sundsvall inte världsklass (men det gäller ju allt norr om Stockholm i princip) men det finns lite att se på vägen, Mittsverigebanan är ett exempel!

Höga Kusten-bron - Örnsköldsvik är fruktansvärt tråkigt och jag skulle svänga av direkt efter bron för att ta Nyadalsvägen till Klockestrand, därefter Gålåvägen till Lugnvik för att sedan ta 334 fram till 335 och ta den fram till Ö-vik.
Höga Kusten-bron (genom Klockestrand och Lugnvik) till Sandslån har blivit lite av min standardsträcka hemma i Kramfors och Nyadalsvägen ska ha varit Sveriges finaste väg en gång i tiden.
Utsikten är fantastisk men passa dig för rullgrus. Har inte kört där iår men ifjol så hade de lagat hål med grus.
Har heller inte kört 335 på två år men då var den bra, kan inte säga hur det är nu.

http://tinyurl.com/q2y5jwj
Langar en Google maps över vägen.

Efter Örnsköldsvik upp till Umeå så är E4 bra men det finns inte mycket mer än skog att se. Kan inte ge dig något annat förslag då jag bara kört E4 dit upp.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT