Alternativ till YTX14H (Batteri till XRV750 2001)

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Hej,
Behöver nytt batteri till min MC och hittat att det heter YTX14H från någon tillverkare.
Dessa är dyra och undrar om någon vet uhr man hittar billigare alternativ?
Tacksam för tips :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kan stoppa i precis vad som helst som har max samma storlek, ungefär samma maximala strömstyrka (CCA) och polerna ska sitta på samma sätt. Är det lite glapp är det inte hela världen, men är det tex alldeles för lågt får man fylla ut höjden.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hej,
Behöver nytt batteri till min MC och hittat att det heter YTX14H från någon tillverkare.
Dessa är dyra och undrar om någon vet uhr man hittar billigare alternativ?
Tacksam för tips :)
Jag tror jag har ett oanvänt batteri av rätt modell i garaget. Har du vägarna förbi Örebro kan du få köpa det för halva nypriset.
 

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
Biltema har ett gel batteri art.nr.80-821 som är rätt storlek.
Jag har ett sådant i en annan storlek i fruns hornet, har funkat bra i 6-7 år nu.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vill du slippa biltemas övervoltade batterier, kika efter om du har batterilagret i närheten.
 

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Karlskrona
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Vill du slippa biltemas övervoltade batterier, kika efter om du har batterilagret i närheten.
Spelar lite övervolt någon roll på en gammal XRV750?
Biltemas verkar ju funka bra och är billigt..

Tack för tips Boofer
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gissar Biltema 80-269 passar. Köp det som har högst spänning i butiken ( ha med egen Voltmeter).
För det är minst oladdat.....
Ladda det med "smart" laddare innan du sätter det i hojen.
Min erfarenhet är att det håller i varje fall den här sommaren. Kan vara slut till våren 2022.
Också 80-821 kan passa.

(Avverkade kanske 4 st i Sprint RS tills jag lessnade och köpte ett Yuasa YTX14H. Ett krux är att det har högre spänning än Yuasa ofta 13,0 till 13,2 Volt vilospänning. Det betyder att för många batteriladdare typ Ctek efter 1a laddningen till 14,3 Volt så slår Underhållsladdnimng till först vid ca 12,85 Volt. Vilket innebär att Underhållsladdning inte slår till utan låter det ladda ur sig. Inga problem för Ctek med Yuasa som har vilospänning ca 12,7 till 12,8 Volt. Då slår Cteken till Underhållsladdning efter behov.)

Anm.: Biltema har haft Batteriladdare som efter laddning till ca 14,3 Volt övergått till underhållsladdning med Konstantspänning ca 13,7 Volt. Detta, konstantspänningsunderhållsladdning ca 13,7 Volt, funkar utmärkt som underhållsladdning även på batterier med högre spänning än Yuasa. Utseendet tyder på att Biltema 37-767 skulle kunna vara en sådan laddare.

Voltmeter:
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Biltema 37-767
Köpte en för test.
Laddar i MC-läge ett oladdat batteri (11 volt spänning) med ca 0,9 A som minskar till ca 0,5 A när batterispänningen går över 14 Volt. Vid ca 14,3 Volt avbryts laddningen.
Därefter får spänningen sjunka till ca 13,4 Volt när den slår till på nytt och laddar med ca 0,3 A till ca 13,65 Volt där den bryter och låter spänningen sjunka till ca 13,4 Volt när den slår till på nytt osv.

Det här betyder att Biltema 37-767 utan vidare klarar att underhållsladda batterier med hög vilospänning i området 13,0 till 13,2 Volt som "biltemas övervoltade batterier".
Och för övrigt är i närheten av Yuasa och Tudors rekommendation av underhållsladdning med konstantspänning ca 13,7 Volt.
Citat: "Denna typ av laddning brukar kallas underhållsladdning och innebär att man genom att lägga en spänning på cirka 13,7V över ett 12V batteri tvingar en mycket liten laddningsström att flyta genom batteriet och som då kompenserar för den självurladdning som alltid pågår. slut citat från sida 6
Biltema 37-767 Rekommenderas.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Jag skulle satsa på "originalbatteriet".
Biltemas kan fungera...eller kanske inte, det är ett lotteri, och utan förvarning så står man där.
Det var jäkligt tråkigt att stå på en regnig parkering i Estland, med ett för säsongen nytt Biltemabatteri som inte orkade dra runt startmotorn.
Fick ett nytt på garantin, som nästan höll hela säsongen, därefter blev det Yuasa, och jag tror inte att det bara var tillfälligheter att det funkade i tre år, och fortfarande när jag sålde hojen.
Det är en liten kostnad i förhållande till den mentala hälsan, och att spara tiden till upplevelser av andra sorter.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top