Alternativ till vajerräcken?

Kanske bättre, men jag vill fortfarande ha en skena där nere (mot marken).
Jag är inte så hög när jag glider längst med marken:D
 
Antal MC -> räckes kollisioner vart motorcyklisten hittar upp, förväntas öka grundat ABS (man bronser inte omkull sig som utan ABS, enligt forskningen) - detta betyder att MC-föraren kommer kasa ovan på räcket.

På bilden som Nollvision lagd up - ses tydligt att konstruktören inte har tänkt ett sekund på motorcyklister när han designade "rull-räcket".. (eller oxå har har han inte förstått vad det också handler om).. Topparna på stolparna, kommer riva en motorcyklist upp i flera delar..

Att det sedan finns minsta möjlighet att få en kroppsdel in någonstans - betyder direcKt diskvalifikation!
(fast det plus point att tänka nytt och lite konstruktivt..)


Kolla gärna crashtestet v. ca. 55 sek och sedan v. 1:20, typ..

Toppen och baksidan av räcken - måste ha samma släta yta som man logisk tänker att framsidan skal ha. Inga utstickande delar, får finnas. Sedan är det även viktigt att räcket har ett vist nivå av kontrollerad flex - så inte tyngre fordon, ex. vis bil, studsar kontrollöst v. kollision..
 
Last edited:
Antal MC -> räckes kollisioner vart motorcyklisten hittar upp, förväntas öka grundat ABS (man bronser inte omkull sig som utan ABS, enligt forskningen) - detta betyder att MC-föraren kommer kasa ovan på räcket.

På bilden som Nollvision lagd up - ses tydligt att konstruktören inte har tänkt ett sekund på motorcyklister när han designade "rull-räcket".. (eller oxå har har han inte förstått vad det också handler om)..

Att det sedan finns minsta möjlighet att få en kroppsdel in någonstans - betyder direcKt diskvalifikation!
(fast det plus point att tänka nytt och lite konstruktivt..)
Kan påpeka att det är en digitaliserad bild och att den inte nödvändigtvis speglar hur räcket ser ut i verkligheten.

Vet inte hur stort glapp det är egentligen på räcket, antagligen samma som på varianten i filmen eftersom det vore dumt i min åsikt att göra två olika varianter när att som lagts till är skenan i nederkant.

Men absolut, inte bra om det går att få in en arm eller ben mellan rullarna.
 
Eftersom allting styrs av kostnad kommer vi aldrig att få se räcken anpassade för motorcyklister. Det bästa är om vi dör diReCKT, det blir billigast för staten.:banana
 
Ja, det kan man förmoda kommer fortsätta, kostnader skal styra att motorcyklisterna dödas i bil-räcken!

MC kollektivet´s organisationer, är i ärlighetens namn ganska aktiva i sina metoder att påverka samhället, på..

- SMC, har nästat sig in i United Nations Road safety Council, som en av MC specialisterna. I detta FN forum för trafiksäkerhet är FIM och IMMA enda medlemmen som endast har MC på sin agenda. FIM har i vanlig ordning en anställd jurist som deltar på dessa möten. När han har förhinder tar hans chef mötet ( det är en Galen dansk på en svensk MC organisation). Sedan tog vi ett beslut i SMC och sa´att vi tar kostnaden för att vi altid är två personer från motorcyklisterna själva som deltar. (Det är sådant en medlems avgift går till också).

I FN mäter man bl a anat trafiksäkerhet i medlemsländerna på om man har "säkra vägar" dvs att en bilräckes väg är bra och ger +point!! Det vi har åstadkommit nu är att man har förstått att detta kan vi inte använde längre - Vi måste tänka om. Ett antal av värdens mest befolkade länder har t. ex. 95% av al trafik på MC - och då är bilräcken inte fiffigt..

Att vi lyckas plantera sådant låter enkelt - men, det rör sig om att rockera på forskning (bil trafik), regeringar, handelsavtal och dylikt som söker mellan politiska relationer etc..

Men, om Sverige fortsatt ska vara nummer ett i trafiksäkerhet - måste Sverige också följa och utveckla infra struktur vart vi inte slår ihjäl människor på MC?

MC kollektivets insatser blir noterad även i internationellt perspektiv..
 

Bifogat

  • un.jpg
    un.jpg
    222.7 KB · Visningar: 56
Eftersom allting styrs av kostnad kommer vi aldrig att få se räcken anpassade för motorcyklister. Det bästa är om vi dör diReCKT, det blir billigast för staten.:banana

Du menar försäkringsbolagen....:3freak
 
Eftersom allting styrs av kostnad kommer vi aldrig att få se räcken anpassade för motorcyklister. Det bästa är om vi dör diReCKT, det blir billigast för staten.:banana

Man jobbar på det i Sverige.
1995(?) hade Sverige nästan 400 sjukhusplatser / 100000 invånare.
Numera har Sverige minst sjukhusplatser 235 / 100000 invånare i hela Europa
med undantag för Monaco, Andorra, San Marino som inte har några alls och Lichtenstein som har 164 sjukhusplatser / 1000000 invånare. #
Å andra sidan ligger Liechtenstein mellan Österrike med 575 och Schweiz med 375 sjukhusplatser / 100000 invånare så Liechtensteinerna kanske kan få hjälp i grannländerna.
Allt finns på Eurostat men att hitta det är inte så enkelt! Exempel.
http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Healthcare_resource_statistics_-_beds

# UK har färre sjukvårdsplatser 227p/100000i än Sverige men statistiken är inte jämförbar. För i UK ingår inte privata sjukhus.
I Sverige räknas privata sjukhus med i statistiken.
 
Last edited:
Back
Top