Alternativ till Tri(kloretylen)?

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Hoj
XB12S
Tänkte göra rent några förgasare och hade ställt in mig på att fylla ultraljudstvätten med lite go' Tri. Nu visade det sig att det inte längre går att få tag på, eftersom det helt enkelt var för bra (och kanske orsakade lite cancer också).

Vad finns det för alternativ egentligen? Funderade på Bräkleen/Quickleen, som är en personlig favvoprodukt, men det är ju så lättflyktigt så jag vet inte hur det funkar i en ultraljudstvätt.

Nå'n därute som känner till några bra rengöringsvätskor som man som privatperson kan köpa? Finns det kanske någon specialvätska för just ultraljudstvättar som funkar bra på förgasare?

T-röd är inget alternativ? I min värld fungerar det bra, har dock inte kört det i ultraljudstvätt...

Kalkosan tipsade dr bike i en tidigare tråd om. Visserligen pratades det inte om ultraljudstvätt men ser inte varför det skulle bli sämre.

Diesel e gött som sagt annars ;)

Kalkosan verkar ju innehålla fosforsyra och det är ju tufft och manligt! Får ta och testa det. :tummenupp

Om nå'n annan har nå't tips om specialmedel utprovat av vitamininstitutet i Schweiz speciellt för ultraljudstvättar så hojta till för böfvelen.

Kalkosan verkar ju innehålla fosforsyra och det är ju tufft och manligt! Får ta och testa det. :tummenupp

Om nå'n annan har nå't tips om specialmedel utprovat av vitamininstitutet i Schweiz speciellt för ultraljudstvättar så hojta till för böfvelen.

Ombord har jag alltid använt vanligt tvättmedel med mycket gott resultat på all möjlig skit på maskindelar. Ariel eller Via torde ju ha testats tillräckligt i Schweiz tycker jag.

Var lite försiktig med kalkosan i ultraljudstvätten. En ultraljudstvätt kan göra fysisk åverkan på godset. Sätter man det i kombination med fosforsyra så kan det göra ännu större åverkan. Jag skulle nog testa med diesel i första hand.

Ultraljudstvätten fungerar genom kavitation, Det bildas små bubblor runt godset och dessa imploderar och ger upphov till små chockvågor som skall slå loss smutsen. Det kan också påskynda kemiska reaktioner. Typ fosforsyrans frätning på metall. Du kan med andra ord råka ut för korrosion om du har otur. Det ska väl iofs inte vara någon större fara så länge som du begränsar tiden. Problemet är att du inte vet vilken tid som är lämplig. Det brukar annars vara utprovat hur länge man skall köra för att få fullgod rengöring.

För att vara på den säkra sidan skulle jag köra med avfettning eller diesel. Diesel är ju den billigare av dom två och är relativt bra på att lösa upp den typ av smuts som man kan få i bränslesystem.

Annars så finns ju även maskindiskmedel som är överjävligt starkt! Och då slipper du få fula kalkavlagringar på dina fuggar :D

Hmmm... kanske ska ompröva Kalkosan-planen då. Det vore ju trist om allt som återstår är lite aluminumpulver i botten på tvätten. :D

Får prova med diesel.

Diesel funkar bra.
Lacknafta ännu bättre.
Är man rädd om hälsan, så tror jag att Inustrirent extra (måste vara "extra") är trevligare.
Eller coccos avfettning.
Avfettningsmedlen måste blandas med vatten för att vara effektiva.
Äter dessutom lite på aluminimumset.

Mina förgasare brukar jag plocka sönder och köra i diskmaskinen.
När inte hustrun är hemma..

Kolla Mickes CB985-byggartråd tror han kör med någon form av vanligt diskmedel med läskigt fint resultat.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back