Alternativ till R6 och liknande....

MadDog

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Aprilia Pegaso
... om man inte har råd med den saftiga försäkringen till ex R6 vad finns det för alternativ?

Vad finns det för modeller som man får samma sportiga känsla (om ni förstår vad jag menar) som typ R6:an.
Såg en Suzuki SV650 som såg ganska sportig ut med halv kåpor men prov åkte den inte, Bilsport & MC ska ha 6700/året för den.

Vill gärna ha kåpor så man kan åka lite touring åsså.

En Z750 skulle jag villja ha om det inte är aktuellt med R-hojar. Prova gärna och säg vad du tycker.

MadDog skrev:
... om man inte har råd med den saftiga försäkringen till ex R6 vad finns det för alternativ?

Vad finns det för modeller som man får samma sportiga känsla (om ni förstår vad jag menar) som typ R6:an.
Såg en Suzuki SV650 som såg ganska sportig ut med halv kåpor men prov åkte den inte, Bilsport & MC ska ha 6700/året för den.

Har ingen gedigen erfarenhet av olika hojar men en tänkbar hoj som inte är svindyr att försäkra är Yamaha Fazer 600. Dom är ockås inreggade med för låg effekt(49 istf 69kw) under några år vilket i sin tur leder till mindre svindyr färsäkring.

Mvh

MadDog skrev:

Köp en äldre (5-10 år) 600a och kör den halvförsäkrad. Går att komma undan med nedåt 3000 spänn per år om man är 30 och inte bor i zoon 1 (Stockholm, Göteborg, Malmö). Exempel cbr600, fzr600, Thundercat, zx-6r etc. Felaktigt reggade ska gå att få ännu billigare (om det är ursprungseffekten som dom reggat fel) men kan ge andra problem. Försäkringen varierar från cykel till cykel så det är bara att testa, ta ett gäng regnummer och ringa till _alla_ bolag och testa... (TH var billigast för mig, behöver inte vara det för dig).

Kör iof zzr600 själv men de zx-6r'or jag kollade upp skulle inte vara dyrare...

Nu vet jag inte hur försäkringen ligger, men jag gissar att VFR750/800 är billigare, den e rätt rolig dessutom :)

Testa en SV650.. Den är inte snabb, och fjädringen är inte alls bra, men annars så är de nheltskön tycker jag. Aif den lilla bit jag körde en sån.
Klockren att slanga med också!! :tummenupp

jag har hoppat upp ett snäpp och provat en Firestorm som jag gillar skarpt har hört att arpilia falco och tl1000 skulle vara bra alternativ men har inte haft möjlighet att provat dem än...

punga upp kosingen, det är det värt. jag är 21 bor i falun kör halv. 14700 / år samt får ställa av / på hur jag vill! Det är mycket pengar men... ja... jag tycker typ det är värt det...

MadDog skrev:

Triumph TT har vettig försäkring genom specialförsäkring. Samma pris varän man bor vilket gör att storstadsbor blir positivt särbehandlade men även om man bor på landet är Trajjor billiga.

37 bast! Bor Sthlm. Hoj ZX9:a 98:a. Försäkring LF summa 2500:- 6 månader för halvförsäkring! Bra va :banana

JB

Provkör! En del skulle nog beskriva SV650 som R6ans raka motsats.
Föredrar själv twinnar.

Sånära R6an som möjligt lär väl vara CBR600? (Lite lägre försäkringspremie på dem) FZR´en har ännu lite lägre.

Trajjas Speed-Triple eller lilla Daytona 600 och TT'n är riktigt roliga maskiner.

Yamaha FZR600 (nya Fazern).

BMW R1100S med GS-stag... Skitkul!! (Tills växellådan rasar...)

MadDog skrev:
jag har hoppat upp ett snäpp och provat en Firestorm som jag gillar skarpt har hört att arpilia falco och tl1000 skulle vara bra alternativ men har inte haft möjlighet att provat dem än...

Betalar 3000/halvåret halvförs på min eldstorm..
v-twin är manligt

Som någon nämnt är äldre hojar rätt ok. Har en CBR600 från -95. Helförsäkring 350kr/mån.

Att de dessutom är billigare att köpa och inte tappar så mycket i värde är bara en trevlig bonus :)

/Y

myspinnen skrev:
punga upp kosingen, det är det värt. jag är 21 bor i falun kör halv. 14700 / år samt får ställa av / på hur jag vill! Det är mycket pengar men... ja... jag tycker typ det är värt det...

nä skit i att köpa 600 köp dig en gixxer 1100 -94 istället jag betalar 800kr månaden påställd (halv) och 79kr månaden avställd (garageförsäkring) och då får jag ställa på och av hur jag vill och det tycker jag är hyffsat och då är jag 21år

ÄH! Skall du ha en riktigt räser så skall du köpa dig en 250 (tvåtakt såklart!).
Då kan du köra åttor runt alla dieslar när kurvorna kommer!

Våga vägra fyrtakt, köp dig en Aprilia RS250, Suzuki RGV250 eller en Honda NSR250 och låt dieslarna lukta på olja!

Min SP ligger i försäkringklass 6, så det är överkomligt...tror att prillorna och de äldre RGV:na ligger i sexan också, möjligtvis femman...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT