Alternativ till KCR box?

Nu är jag ingen expert på sådana här boxar men exakt vad gör en kcr-box tex? Lurar den bilens originalbox att spruta in soppa med ett högre tryck och därav effekthöjning? Höjer den turbotrycket åsså? Finns det ingen risk för att bilen sotar mer med en kcr-box? Funderade ett tag på en sån box till min dieselbuss men många jag pratat med avråder från dessa "bluff"boxar och tycker att det är bättre att optimera direkt genom ECU:n!
 
Nu är jag ingen expert på sådana här boxar men exakt vad gör en kcr-box tex? Lurar den bilens originalbox att spruta in soppa med ett högre tryck och därav effekthöjning? Höjer den turbotrycket åsså? Finns det ingen risk för att bilen sotar mer med en kcr-box? Funderade ett tag på en sån box till min dieselbuss men många jag pratat med avråder från dessa "bluff"boxar och tycker att det är bättre att optimera direkt genom ECU:n!

Jag skrev det tidigare. Den lurar original ecu att tro att drn har rätt (dvs)lägre railtryck än det verkliga.
Ja. De ryker mer.

Så det är därför jag anser att mappning är bättre då motorn fortfarande kan reglera ner och heller inte spöar spridare eller pump som boxar gör.
 
Det gör det definitivt! Vet inte hur mycket det märks på en mindre euroasiatisk motor men på någon av Powerstroke, Duramax, Cummins märks det tydligt.

De nya maskinerna drar förjäkligt med diesel, runt 2 l milen men EGR-delete så kommer man ner mot nästan hälften av det + mer effekt samt gasrespons.

Precis! Min gamle cummins cr hade inga sådana och den var betydligt snålare än senare år.
 
Nu är jag ingen expert på sådana här boxar men exakt vad gör en kcr-box tex? Lurar den bilens originalbox att spruta in soppa med ett högre tryck och därav effekthöjning? Höjer den turbotrycket åsså? Finns det ingen risk för att bilen sotar mer med en kcr-box? Funderade ett tag på en sån box till min dieselbuss men många jag pratat med avråder från dessa "bluff"boxar och tycker att det är bättre att optimera direkt genom ECU:n!

Många klämmer ju på en box/chip bara och då sotar det fasen och som FettSnok säger så sjunker verkningsgraden. Den behöver ju även få ordentligt med luft men många struntar i det. Jag impas föga av dieslar som ryker mycket.
 
Du ser inte den lilla men något otydliga bilden på installationsexemplet?

Och det lilla kretskortet?

Otydlig var ordet, nej jag ser inte var den ska kopplas in.

Och vad bilden på kretskortet skulle säga vet jag inte heller? Vad får du får information från en bild av ett kretskort? Jag ser varken vilka kablar den ska kopplas in på eller hur den är programmerad.
 
Jag skrev det tidigare. Den lurar original ecu att tro att drn har rätt (dvs)lägre railtryck än det verkliga.
Ja. De ryker mer.

Så det är därför jag anser att mappning är bättre då motorn fortfarande kan reglera ner och heller inte spöar spridare eller pump som boxar gör.

Högre bränsletryck ger mindre rök vid en given last. Men tar man ut mer last så visst, då ryker det mer.
 
Otydlig var ordet, nej jag ser inte var den ska kopplas in.

Och vad bilden på kretskortet skulle säga vet jag inte heller? Vad får du får information från en bild av ett kretskort? Jag ser varken vilka kablar den ska kopplas in på eller hur den är programmerad.

Boxen kopplas till två givare.

Kretsarna är inte kapabla att hantera strömmarna.
 
Eftersom den inte påverkar öppningstider så blir det ju just mer bränsle.

Vad menar du? Vi pratar om två olika metoder men bägge ökar ju bränslemängden för att öka effekten. Kör man däremot i konstant fart är skillnaden alltså om det är som du säger att motorn går med högre bränsletryck och kortare duration än före modifiering.
 
Vad menar du? Vi pratar om två olika metoder men bägge ökar ju bränslemängden för att öka effekten. Kör man däremot i konstant fart är skillnaden alltså om det är som du säger att motorn går med högre bränsletryck och kortare duration än före modifiering.

Den går med samma duration men högre tryck. Ecu har ingen aning om att trycket är högre utan ger duration för ett lägre men inte sant tryck. Dock är det troligt att det ökade trycket enbart är vid områden med högre last, dvs trimlådan märker att ecu tillåter högre tryck, då adderas lite till utan att ECU fattar det.
Om det däremot är högre tryck under dellast, då kan ev ecu dra ner på duration inom ramen för adaption om den har closed loop feedback från en o2 sensor.

Härav problemen som inte är ovanliga med tätare regenerering eller igensatt dpf.
 
Last edited:
Jag skrev det tidigare. Den lurar original ecu att tro att drn har rätt (dvs)lägre railtryck än det verkliga.
Ja. De ryker mer.

Så det är därför jag anser att mappning är bättre då motorn fortfarande kan reglera ner och heller inte spöar spridare eller pump som boxar gör.


Läste inte alla inlägg ingående, borde kanske gjort det:) men bra svar från dig som vanligt:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top