Alternativ till att polera upp och renovera bromspump

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som har tips på ett alternativ till att polera upp och renovera upp bromspumpen på min CB250N? Pumpen ser lite ut skabbig men fungerar så jag har tagit isär den så gott det går, behållaren, bromsgreppet, bromsljuskontakten och har nu smetat på färgborttagare på den i förhoppningen att den skall blir ren från den svarta färgen och för fram aluminiumen som sen skall gå att polera upp.

Dock känns det ut som att man vill renovera upp pumpen efter denna behandling även om man är väldigt försiktig med färgborttagaren så är man ju lite nojig med vad den kan ställa till med om den skulle komma in på fel ställe.

Finns det nåt alternativ på en "blank" bromspump som man skulle kunna köpa istället för originalet då även behållaren också ser ut "lite så där" och skulle behöva bytas om den skall bli riktigt snygg? Vill inte ha nån pump från Kina som kostar 200 kr för det vågar jag inte ha till frambromsen, känns inte ut som att man vill riskera att frambromsen skulle lägga av.

Ska jag köpa delarna, behållaren och repsats från England så går det på 100 pund så kan man hitta nåt i den prisklassen vore jag nöjd. Har testat googla lite men får mest fram Kina grejer.
 
Last edited:
Roade mig lite ikväll, prövade att testa ta bort färgen och färgen satt dåligt vilket var bra för mig :) Två omgångar med färgborttagare och lite borstande gjorde att den ser ut så här nu. Nu är den ju nästan helt fri från färg så det får nog bli original bromscylinder i alla fall.

Frågan är om plastkoppen får duga som den är eller om man skall köpa en ny? Hittade repsats och även koppen på xlmoto https://www.xlmoto.se/reparationskit-bromscylinder-tourmax-fram/honda-cb-250-1981#?p https://www.xlmoto.se/bromsvatskebehallare-tourmax-fram-1/honda-cb-250-1981#?p Köper man detta så slutar det ju på samma pengar från England och då för man även skruvar och lock, dock vill jag ju även ha aluminium lock till behållaren så det gamla locket kommer nog att användas.

Om man inte byter koppen men vill byta o-ringen till den är det nåt speciellt gummi som gäller för o-ringar som ska klara bromsvätska?

Så här såg den ut då jag började


Nu ser den ut så här, då färgborttagaren är bortsköljd
 
Den blev ju riktigt fin.
 
Japp det blir inte "kn---puts" men det är ju en cafe racer så då duger det, går säkert att få den riktigt blank men då skall man ju slipa bort alla gjutningar.

Ny behållare är beställd på ebay från England då den var lite deformerad och ful i finish så den bör komma på nån vecka. Beställde även repsats till pumpen och oket då jag ändå var på gång.

Vad säger ni om att repa pumpen och oket bara för att då man har dom lösa? Är det bara onödigt då allt verkar funka och inte läcker? Köpte repsatserna för att ha på lager utifall att nåt ger upp.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top