Alternativ sökes till VFR800

Bryr man sig verkligen om soppaförbrukning när man köper en hoj?

Okej om man ALLTID pendlar till jobbet med hoj, men annars neeeej....

PS! Jag hade en VTR 1000 F ifjol, och jag tyckte inte den drog mer soppa än någon annan sporthoj jag haft.

Exakt :tummenupp
Vem fan bryr sej va den drar:va

Exakt :tummenupp
Vem fan bryr sej va den drar:va

Kör man bara hemma omkring och max lägger 500 mil på ett år så spelar det kanske inte så stor roll. Om man kör, eller har planer på att köra på kontinenten eller andra längre trippar så spelar det stoooor roll.
Mao det går inte att kategoriskt säga att förbrukningen inte spelar någon roll.

Måste vara därför som folk förbannar bensinpriset och skriker så fort en prishöjning uppmärksammas i media. :tummenupp Nu är TS faktiskt ute efter att spara pengar, så då kan även den kostnaden vara värd att beakta.

Inte för att vara den som är den, men enl rykten (ta det mao med en nypa salt) drar VTR runt litern/mil i normala tempon ... Känns väl kanske inte optimalt om man säljer av ekonomiska anledningar i första taget? Min VFR drar förövrigt runt 0.6 landsväg, någon/några cl mer stad.

Min har iaf aldrig dragit litern milen. Sen har jag iofs aldrig brytt mig om bensinförbrukningen, det är så mkt annat med hojåka som kostar ändå...:)

Nog lättare att optimera bränslförbrukningen med insprut än med två 48mm förgasare gissar jag...:)

Last edited:
Vad pröjsar du i försäkring i dagsläget, samt omfattning och övriga villkor?
Vilken årsmodell har du på Sukkan?

Försäkringen ligger runt 7700 och hojen är en 08:a

Jag kollade lite VTR 800 men det var inte riktigt vad jag ville ha, skaffade en Honda Blackbird istället - ta en titt på den om du inte gjort det. Försäkringen för mig ligger precis över 5000 kr hel/hel per år. Helt klart överkomligt.

Hara kikat lite på den men tror den blir för dyr.

Suzuki SV650 alt SV1000? Den förstnämnda är garanterat billigare än VFR:en på alla sätt och vis.

Tror att sv 1000 blir för dyr med tanke på att jag redan har den billigaste märkesförsäkringen på min nuvarande hoj.

Håller med om Triumph Sprint ST

Annars med billig försäkring: BMW r1100rs

Aprilia Futura kan vara ett riktigt bra VFR alternativ också

Ska genast titta mer på den. Hur är den med service och reservdelar.

Aprilia SL1000 Falco är kanske lite mer sport än touring men finns med väskor och bagster/väska, har bra kvalitet och låter kanon. Jag köper en sådan på söndag och jag kommer att pröjsa 2600/år halv i Salus Ansvar. Gubbe :D48 år Ingar 4 mil öster om Stockholm.

PS! Jag hade en VTR 1000 F ifjol, och jag tyckte inte den drog mer soppa än någon annan sporthoj jag haft.

I mitt fall bryr jag mig inte säskilt mycket. Det är premien samt lånet jag vill kapa kostnader på.

En Aprilia Falco får du för runt 40 lök. Jag bytte själv från en VFR 800 till en Falco. Falcon är sportigare än VFR:en, går hårdare mm. VFR:en är dock betydligt skönare att köra på, mer komfortabel så att säga.

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_SL_1000_Falco_27834646.htm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/angelholm/Aprilia_SL1000_Falco_27755490.htm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_SL_1000_Falco_27650382.htm?ca=2&w=3&last=1

Ska titta mer på dessa som sagt.

Det ligger en likadan på nätet för begärda 55 tusen. Har du gjort efterkalkylen? Om du har restskuld på 55 tusen så är det 15 tusen du sparar, utan hänsyn till värdeminskningen, den har du ialla fall, för att köpa en äldre hoj och spara cirka 200 spänn i månaden i försäkring.
Det räcker att din nya hoj drar 25 cl mer per mil för att du inte ska spara en spänn. Räknat på ett soppapris om 13 kr/L om du kör 100 mil i månaden i snitt över ett år.

Det ligger en likadan på nätet för begärda 55 tusen. Har du gjort efterkalkylen? Om du har restskuld på 55 tusen så är det 15 tusen du sparar, utan hänsyn till värdeminskningen, den har du ialla fall, för att köpa en äldre hoj och spara cirka 200 spänn i månaden i försäkring.
Det räcker att din nya hoj drar 25 cl mer per mil för att du inte ska spara en spänn. Räknat på ett soppapris om 13 kr/L om du kör 100 mil i månaden i snitt över ett år.

Jag har inte 55k i lån. Så jag tror jag kan kapa kostnaden lite i alla fall. Jag har inte sett de två gsx-erna som ligger på blocket i verkligheten. Men den ena har gått betydligt längre än min och den andra var den en kille i yttre bekantskapskretsen som var och tittade på och han säger att den ser ut som fan.

Nu ska jag inte rekommendera en hoj bara för att jag har en sån, men BMW F800S/ST är ett resonabelt alternativ till VFR, ungefär lika stor, ungeför samma effekt, liknande körställning, men billigare i drift och försäkring.

Fast du lär inte hitta en för 40k, kanske kan få en S 06a för 50k om du har lite tur.

ca 4200:- i hel/hel storstad, drar 0,4l/mil i normalt tempo, högst resonabla service kostnader.

En Aprilia Falco får du för runt 40 lök. Jag bytte själv från en VFR 800 till en Falco. Falcon är sportigare än VFR:en, går hårdare mm. VFR:en är dock betydligt skönare att köra på, mer komfortabel så att säga.

http://www.blocket.se/stockholm/Aprilia_SL_1000_Falco_27834646.htm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/angelholm/Aprilia_SL1000_Falco_27755490.htm?ca=2&w=3

http://www.blocket.se/skaraborg/Aprilia_SL_1000_Falco_27650382.htm?ca=2&w=3&last=1

Finns det någon märkesförsäkring på dessa hojar? Vad håller aprilia för kvalitet? Vem servar aprilia i skåne/blekinge/småland?

Nu ska jag inte rekommendera en hoj bara för att jag har en sån, men BMW F800S/ST är ett resonabelt alternativ till VFR, ungefär lika stor, ungeför samma effekt, liknande körställning, men billigare i drift och försäkring.

Fast du lär inte hitta en för 40k, kanske kan få en S 06a för 50k om du har lite tur.

ca 4200:- i hel/hel storstad, drar 0,4l/mil i normalt tempo, högst resonabla service kostnader.

85 hk i BMW:n och 110 i VFR:en. Det tycker jag är en hel del.

Finns det någon märkesförsäkring på dessa hojar? Vad håller aprilia för kvalitet? Vem servar aprilia i skåne/blekinge/småland?

Bilsport & mc försäkrar dessa hojar hyggligt. 6400 kr hel/hel på 30+ försäkring för min del.

Last edited:
85 hk i BMW:n och 110 i VFR:en. Det tycker jag är en hel del.

Bilsport & mc försäkrar dessa hojar hyggligt. 6400 kr hel/hel på 30+ försäkring för min del.

Visst att de var lite billigare försäkring men jag är inte 30+ vilket verkar vara en stor nackdel för mig.

Men tack för infon.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...