Alternativ sökes till VFR800

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Hej. Jag har idag en Gsx650f som börjar bli för dyr för min ekonomi. Så jag går att tankarna att byta till något billigare typ vfr800 men vill ha alternativ att titta på. Jag är skitkass på modell från andra tillverkare än Honda så därför behöver jag Sporthoj.com´s kompetens.

Önskemålen jag har är följande.

Pris: runt 40k
Vettig försäkring: Vfr800 kostar mig 5600 hel/hel
Gärna helkåpa: Dock inte ett ABSOLUT måste.
Mil, ja vad säger man. Har hittat vfr-er för runt 40k med allt från 3000 mil till 8000 mil. Så jag säger så lite som möjligt.
Årsmodell: Ja, jag är inte så jättekåt på att de måste vara en nyare hoj. Jag körde ju runt på en blå/lila cbr 900rr för så sent som för ett år sedan.

Jag är 28 år och bor i trafikzon 3 och har haft kortet i snart 2 år.
SÅ kom igen och hjälp mig med hojar att titta närmare på.

Last edited:
Är en VFR verkligen billigare än en gsxf? Finns ju annars gsx750f, jag tycker den ser lite mindre tilltalande ut än VFR och allmänt tråkig men smaken är ju som baken...

Är en VFR verkligen billigare än en gsxf? Finns ju annars gsx750f, jag tycker den ser lite mindre tilltalande ut än VFR och allmänt tråkig men smaken är ju som baken...

Japp den är ca 2000kr billigare per år om man jämför märkesförsäkring på mig. Håller med dig om att VFR-en ser bättre ut till och med om man jämför 98-99 vfr med betydligt nyare gsx-er. Om som sagt så har jag en 650 idag så jag tror inte att 750 är billigare tyvärr. Jag är nöjd med min 650 så det är inte kubiken jag är ute efter i första hand även om det inte skadar.

VTR 1000F kanske?
Inte för att vara den som är den, men enl rykten (ta det mao med en nypa salt) drar VTR runt litern/mil i normala tempon ... Känns väl kanske inte optimalt om man säljer av ekonomiska anledningar i första taget? Min VFR drar förövrigt runt 0.6 landsväg, någon/några cl mer stad.

Inte för att vara den som är den, men enl rykten (ta det mao med en nypa salt) drar VTR runt litern/mil i normala tempon ... Känns väl kanske inte optimalt om man säljer av ekonomiska anledningar i första taget? Min VFR drar förövrigt runt 0.6 landsväg, någon/några cl mer stad.

Tänkte precis påpeka att VTR:en drar ruskigt mycket soppa. Har själv inte ens provkört en, men sök lite här på SH så hittar du nog snart att den drar alldeles för mycket. Det hindrade mig från att köpa en i fjol..

Vad pröjsar du i försäkring i dagsläget, samt omfattning och övriga villkor?
Vilken årsmodell har du på Sukkan?

Jag kollade lite VTR 800 men det var inte riktigt vad jag ville ha, skaffade en Honda Blackbird istället - ta en titt på den om du inte gjort det. Försäkringen för mig ligger precis över 5000 kr hel/hel per år. Helt klart överkomligt.

Rf 900:tummenuppBillig försäkra, liknar vfr med betydligt mer kräm i en skottsäker motor:)

Suzuki SV650 alt SV1000? Den förstnämnda är garanterat billigare än VFR:en på alla sätt och vis.

Håller med om Triumph Sprint ST

Annars med billig försäkring: BMW r1100rs

Aprilia Futura kan vara ett riktigt bra VFR alternativ också

Aprilia SL1000 Falco är kanske lite mer sport än touring men finns med väskor och bagster/väska, har bra kvalitet och låter kanon. Jag köper en sådan på söndag och jag kommer att pröjsa 2600/år halv i Salus Ansvar. Gubbe :D48 år Ingar 4 mil öster om Stockholm.

Last edited:
Suzuki SV650 alt SV1000? Den förstnämnda är garanterat billigare än VFR:en på alla sätt och vis.

Min SV1000S var väl inte så ekonomisk vad gäller bränsle, ca litern milen. Man får tanka ofta när det börjar lysa efter 12 mil. :näsblod
Förutom det, en j-kla fin hoj!
Kostar ca 12 kkr hel/hel per år. (Solna, 33 år, A-körkort sen -06, 2003:a - bilsport & mc)

Last edited:
Varför säger alla att VTRn drar mycket soppa? Den drar inte mer än en RR hoj faktiskt! Visst bombar du järnet eller kör bara drar den litern men minibombar du bara ligger du runt 0.8 och tourar du i 120-130 ligger den runt 0.65.
Visst en Twin snaskar mer men vi snackar inte litrar! Men innan tankuppdateringen 2001 upplevde folk att dom fick tanka ofta... men men

Oj då, likvärdigt med VTR alltså. Det låter som att litertwinnar tillhör den törstiga motorkategorin. Jävligt synd, för jag gillar twinnar. 650 är betydligt snålare iaf, men inte riktigt lika snål som bmw F800.

Bryr man sig verkligen om soppaförbrukning när man köper en hoj?

Okej om man ALLTID pendlar till jobbet med hoj, men annars neeeej....

PS! Jag hade en VTR 1000 F ifjol, och jag tyckte inte den drog mer soppa än någon annan sporthoj jag haft.

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...