Alternativ billig hoj under vintern sökes.....

Budget? Hmm ja man lär väl få gå ner i pris om man tänkt räkna in försäkring osv men jag hade väl tänkt mig nåt mellan 8-15k. Eller rättare sagt vi kan säga så här. Vill ha nåt som e skitkul, pajjar inte och är billigt. Att det blir nåt gammalt "scheisse" för de pengarna är medräknat :) vill bara slippa ta skiten på släp dit jag ska köra, så en LV reggad sak är att föredra. Inte helt säkert att det blir nåt den här vintern men jag tänkte iaf vara ute i god tid och spana.

Hittat nåt än?

Jag skulle absolut satsa på en 250 tvåtakt. En KX eller YZ enduro 90-tal är reggbara och billiga. Att behöva byta kolv var 15:onde timme är overkill enligt mig, men om du blir orolig och vill byta så kostar inte en kolv till en tvåtakt i närheten så mycket som till en fyrtakt. Byt kolvringar för nån hunka nån gång ibland och byt endast kolv när du ser slitaget i kolvringsspåren på två meters avstånd utan glasögon. Vissa modeller har inte ens nån toppackning (som kostar skjortan till en fyrtakt) annat än en o-ring som är nästan gratis.

Tänk också på allt skit som kamkedjor, kamlager, ventilpackningar, ventiler m.m. som kommer pajja på en fyrtakt, och att det rinner olja överallt i motorn som kommer läcka ut var som helst och överallt. Ett jävla meck jämfört med att skruva på en tvåtakt där oljan endast finns i växellådan och i tanken.

Och angående alla andra uppglappade lager så lär det inte vara bättre på en gammal trött tung fyrtaktare. Tryck dit oljebronslager om du lider, nästan gratis och självsmörjande. Fördelen med gammalt skrot är att allt inte behöver vara varken perfekt eller original.

Köp tvåtakt för bövelen, jag saknar varenda en jag haft, och jag är bara glad att jag lyckades sälja de fyrtaktstånkor jag fick för mig att äga i mina dumma år. Fattar mig inte på folk som försöker köra enduro eller cross med ett lok som XR, XT eller DR. :gnissla Jag skulle fan hellre köpa en BMX å trampa runt endurospåret med. Nu blir jag också sugen på nåt gammalt tvåtaktsskrot, med dubb så man överlever vintern. :tummenupp

P.S. Ni som tog illa upp ska inte ta det personligt, jag föraktar bara era åsikter kring hojval. :arsele

P.P.S. Och ni som vill anmärka på att jag nu kör fyrtakt så heter skillnaden KTM...

Last edited:
Cbr

CBR 600 helt klart:yoparty

Bifogat

• 20110106005ny.JPG
    20110106005ny.JPG
    52.7 KB · Visningar: 58
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...