Alpinestars utrustning?

HenkeBoSS

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2010 Triumph Street triple R
hej! håller på att ta mc kort och har precis beställt mig en triumph street triple R.
och nu behöver jag skaffa mig lite utrustning.
Jag har totalt snöat in mig på alpinestars. då 2 delat skinnställ,handskar,stövlar,ryggplatta. jag letar runder lite överallt men dock så hittar jag inga butiker som säljer så mkt alpinestars.(bor i skåne och letar endast efter affärer där)men de finns väldigt mkt på internet. vad rekommenderar ni? ska man beställa på internet eller det är för riskabelt?
tack på förhand!
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Haha, varför snöat in på Alpinestars? Finns ju massa andra bra märke..
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
nu ioffs tänkker jag enbart på säkerhet,supertech är erkända som de säkraste stövlarna av de alla.eftersom vi är på sporthoj så anger jag engelska mc tidningarna som källa och de vet oftast vad som är bra till skillnad mot skittidningarna som produceras i sverige.
som skinnställ är alpinestars lite styvare men håller ruskigt bra att vurpa i.passar långa personer oftast bättre än sina konkurrenter.
deras handskar är grymma,men snordyra.tycker dainese har bättre västar och ligger lite högre i tester men alpinestarsen funkar säkert bra där oxå.
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
har för mig yamahacenter osså har alpinestars, men inte så stort utbud, bröderna nilsson har alpinestars.
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
De flesta här på sporthoj syslar med märkesbögeri så du är i gott sällskap :D. Jag använder själv ett Alpinestar Octane race ställ och jag tycker det är bra. Har aldrig klotat med det men ett helställ tycker jag är ett bättre alternativ än 2-delat då de kan gå upp och glappa mellan rygg och benen och det är ju inte så trevligt. :)
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Tydligen har Alpinestar bytt distributör i Sverige under vintern... så det sker lite byte på marknaden på var man kan hitta det nu för tiden.

/Lycklig ägare av ett Alpinestar Charger :)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
nu ioffs tänkker jag enbart på säkerhet,supertech är erkända som de säkraste stövlarna av de alla.

Är de?
Du vet att de är säkrare än Daytona Security Evo?
Många i racingforumet håller inte med dig.

eftersom vi är på sporthoj så anger jag engelska mc tidningarna som källa och de vet oftast vad som är bra till skillnad mot skittidningarna som produceras i sverige.

Det där är inga referenser och innehåller ingen fakta.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
hehe vet inte.. bara blivit de.
va finns det för andra bra märken som rekommenderas?

Finns hur många som helst.

Bland de vanligare bland ställ brukar man se Berik, Arlene Ness, Spyke och Rev'it men det finns MASSOR fler. Sneglar själv på ett Technik ställ.

Sedan finns det firmor som inriktar sig mer på en sak än allt typ Daytona och TCX på skor.

Edit: Och köp ingen ryggplatta att ha i jackan. Köp ett riktigt ryggskydd som du spänner fast på dig. Skyddar betydligt bättre.
 

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Uppsala
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag kör med alpinestars 2-delat ställ och stövlar..fungerar utmärkt..jag köpte mitt ställ på fc-moto.de efter att ha provat ut rätt storlek först..har du möjligheten så gör det så kan du få stället för halva priset ;)
 

RAxor86

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati streetfighter S 09
Tjena henke, är också inne på mc kortet :) kuggade i okt 09 så i vår gäller det! :) Får jag fråga, varför just street triple R? du verkar vara medveten om säkerheten liksom jag. Det är en lättkörd och manövrerad hojj etc vilket gör mc körningen enkel som den ska vara så har man full kontroll också. den har fått bra betyg på http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...riumph/Triumph-Street-Triple-R/?&R=EPI-102964

men skall det vara riktigt säkert så ska du se efter grymma bromsar, dvs ABS. motorcykelbranschen är lite efter med det.. det är bara 2-3 år tillbaka alla utom bmw började sätta abs på fler o fler modeller. jag e på jakt efter en sådan med ABS.. tyvärr filteras många bort idag pga det. men om några år kommer flesta hojjar ha abs tror jag. Ducati började t.ex. i år sätta abs på monster b.la

Vill du köpa billigt och bra så köp hos
topgearsuperstore.com

Jag köpte TCX competizone RS för £115 = ca 1500 kr som annars kostar mellan 2800-3500 =) nu fick jag detta grymma pris för att deras äldre modell av competizione S var slut på lager men det hade redan dragits pengar ifrån kontot så de skickade den mkt dyrare RS skon istället för samma pris :D.

De är riktigt schyssta där och kommer fortsätta handla där.
Skall också köpa en komplett skyddsväst för hela kroppen tänkte jag. alpinestars har en sådan bra och även dainese.
 

MrMalm1

yeea
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
Aprilia rs 125 *inlöst/SÅLD*
ja kör med alpinestar 2 delat, stovlar och handskar:)

funkar riktigt bra! Köpte mitt på oves motor i olofström :)
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Skall också köpa en komplett skyddsväst för hela kroppen tänkte jag.

Den vill jag se! :D

Jag kör A-stars 2delat med retrolook
Berikhandskar
Halvarssons L2-skydd
Daytona Evo Sports GTX stövlar
Arai Viper hjälm

Har ine förstått poängen med att hålla sig till ett märke.
Min kropp är inte exakt lagom stor på alla ställen för ett enda märke.
 
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Well, bra märke att snöa in på.. Jag kör bara Alpinestars och har aldrig ångrat det. Det enda undantaget är väl ryggskyddet där jag kör ett Dainese.

Hursomhaver.. FC-moto.de och Mlol.de har en jävla massa Alpinestars. Betydligt billigare än här hemma, oavsett vad du ska köpa. Innan du handlar, om du nu handlar online, se dock till att prova utrustningen någonstans hos en svensk handlare först. Det skiljer en del mellan Alpinestars skinnställ, varför det egentligen inte går att generellt säga att det är ett märke för den eller den typen av person/utseende/sexuell preferens.

Vad gäller Supertech R har de väldigt speciell passform, passar t.ex. inte mig alls. Jag kör därför SMX-plus (vilket enligt uppgift de flesta GP-förarna gör, om man nu tycker sån't är kul att känna till), så att det är Supertech eller inget stämmer inte riktigt.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
Är de?
Du vet att de är säkrare än Daytona Security Evo?
Många i racingforumet håller inte med dig..[/Q

tycker hela depån dräller av supertech ioffs,daytona är en grymt bra stövel oxå men föll på att den inte var begränsad i rörligheten(fotbrott) och sedan var mjukskadedämpningen sämre på den.den var bekvämare,bättre penetrationstålig och skyddade en större yta av foten med hårda skydd.vet att motorrad satte den som nr 1 men måste ju bara säga att det är den fulaste stövlen på länge bara.
de gjorde om supertechen förra året för att den var klumpig mot smx,därefter började våra fina gp hjältar använda den.
tror det är hugget som stucket och tycker känslan ska styra valet emellan dessa.


finns en tråd om stövlar sedan tidigare på raceforumet för ts om han vill söka information.
 

HenkeBoSS

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2010 Triumph Street triple R
hej allihopa. fick idag skaffat mig all utrustning jag förhoppningsvis kommer behöva. det blev ett 2delat alpinestars MX-1 skinnställ.a-stars sp-1 handskar,a-stars S-MX 5 stövlar och a-stars bionic ryggplatta. jag var och provade allt i en mc butik och där var priset på allt runt 16k. Så jag tog risken och beställde allt på Fc moto där priset var runt 11k. så nu är det bara att hoppas allt passar när de kommer hem :p tackar för alla svar på mina frågor som hjälpte en hel del :D
 

ethic

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2010
Ort
Stockholm
Hoj
-03, Suzuki Sv1000
Tänkte snylta lite på tråden och fråga hur tajt en jacka ska sitta egentligen? Provade en Alpinestars drystar ns-5 storlek M(tror jag modellen hette) och tyckte att den satt ganska tajt vid axlar och lite för kort. Ärmarna var normallånga. Hade iofs tshirt och en tröja på mej vid tillfället.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top