AlpineStars SuperTech R (stövlar)?

Jocce81

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Hoj
Hornet 900 -03
Nån som har dessa?

Verkar GRYMT sköna, dock säger "alla" att de inte tål nått vatten?
De spoertmodeller med Goretex jag provat (dvs vattentäta) är inte riktigt bekväma tycker jag :(

Men hur mycket släpper de igenom vid en tillfällig regnskur, alltså inte åka i en timme i spöregn, utan en passerande skur + lite blött på vägen (typ efter regn) som man kan råka ut för?

Läcker de som ett såll, eller håller de ute lite?

(Om vi bortser från att det rinner ner vatten från stället, t.ex. om man har ett textilställ utanför dojorna istället)...

/Jocce

Köper du vita är du rökt på vattentätheten! De är perforerade, liksom.

Jag hade ett par "gamla" Supertech, och det är inte så att det rinner in vatten över hela foten. Det kan bli blött fläckvis efter en lågn regnrepa, men det gäller ju alla stövlar som inte är av goretex-modell. Även några som är av goretex-modell, faktiskt.

de flesta stövlar uten perforering håller vatten ute en liten stund iaf! Man sitter rätt skyddat från regn ovan med stövlarna. Men är det tokblött på vägen så stänker det ju även upp från marken.

Kör du ofta i regn, köp goretex.
Kör du men undviker regn, köp sportstövlar :tummenupp

Vet att de vita är mer perforerade...så blir inte dem...

Vill ha Goretex, då jag kör ofta till o från jobbet = blir regn ibland (fast försöker undvika regn)...
Men hittar inga sportstövlar med Goretex som passar mina fötter :(

/Jocce

Inga problem alls. Jag köpte mig ett par Supertech (vet inte om hette R när jag köpte), och de har hållit bra, även i regn. Inte blivit blöt om fötterna än, och jag har kört i rejält regn ett par gånger. Sen har desingen vad jag kan se inte ändrats sådär mycket på Supertech. Det finns ett perforerat parti framtill, långt ner på smalbenet, det läcker inte direkt in vid måttligt regn. Regnar det ASMYCKET antar jag att du kör med någon form av regnställ ovanpå skinnet, eller goretexbrallor som du inte drar i bootsen, utan går ner så pass långt som anklarna, och då är det inte heller någon bara.

En varning dock. Fetta in skinndelarna ordentligt, för att vara rädd om lädret.
Bara att köra och tuta :D Fantastiskt bekväma boots för den delen.

Funkar ok, vet du att det är regn är det bara dra på ett överdrag, annars en riktigt skön sko.

Kör med OXTAR (heter väl TCX nu) sportstövel med Goretex. Höll helt tätt efter 28 mil i HÄLLREGN. Jagar mycket och använder kängor med Goretex och de funkar också finfint. Så min erfarenhet är att Goretex i skor funkar grymt bra.

Jag har ett par Supertech och jag säger emot dom tidigare i tråden. Sämre skit har jag aldrig provat i regn.

I värme däremot är dom jättebra och dom är assköna att ha på foten! Men i regn agerar dom som en tepåse!

/ Jens

2 par?
Ett par pendla och ett par köra,så kör jag.

Henrik

Kör juh i samband med pendlingen, tar liten extra sväng osv...

Grejen är att jag vill ha fullgott skydd, även vid pendling, och de sportstövlar med skydd jag hittat som har goretex tycker jag sitter dåligt på mina fötter...

/Jocce

De sitter tyvärr inte bra på mina fötter... :(

/Jocce

Last edited:
Jag har ett par Supertech och jag säger emot dom tidigare i tråden. Sämre skit har jag aldrig provat i regn.

I värme däremot är dom jättebra och dom är assköna att ha på foten! Men i regn agerar dom som en tepåse!

/ Jens

Instämmer.. :D

Tepåsar....

Men perfekta torrvädersstövlar..
( Jag har dom vita )

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...