Alperna 2019 -roadtrip, fågel, fisk eller mitt emellan?

Original_Iron_Mike

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2017
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R/RR
Hej hej, :hej hur göra..

Finns någon tråd från förr - rent a wreck, köra ner med hoj på tåg, alt alternativa ideer.. :va Så hur ser det ut med :arseleinför våren/sommarens planer? Eller hur skulle ni göra ifall ni ville dra något varv runt Lago di Garda, Stelvio-passet och Nürburgring påväg hem?

1) brassa ner hela vägen på r-cykel, liten ryggsäck med kallingar, tischa :musik
2) rent a wreck - skåpbil, köra ner och stanna på campings och göra utflykter från fasta utgångs-nördiga ställen :va
3) bila ner med hojen på släp, no action 95% av tiden, lida :glömdet

Hur skulle ni göra? (åka via Köln/pascha vet jag m.m..) men rent praktiskt :mattias
 
Alternativ 1). Lugnt ner utan ryggsäck men med tält. Tankväskan gör det jobbigt över 220 men det går att lägga gott med mil i 130! :)
 
#2, ger möjlighet till att frakta hem godsaker från Tyskland så att det lindrar tristessen i detta NIQ ledda land. :fyllisar
(NIQ= No IQ)
 
Skicka ner cykeln på lastbil och flyg ner.
Vet åkeri som fixar det o har ett lager i norra Italien där man kan hämta upp sin mc
 
1 tveklöst.

Klämma 100+mil genom Tyskland på R hoj är väl förvisso inte alltid det roligaste som finns, men alternativen är mycket tråkigare.

Väljer man veckodag och tid, med fördel ner genom dom östra delarna, så tycker i vart fall inte jag att det är en plåga. Mata mil på autobahn är inte den roligaste hojkörningen av dem alla, men jag tycker även den har sin tjusning.

Brukar lägga upp det med tidig start, köra ca 50min, 10min paus, unna sig en bra lunchpaus och sen vipps så är man nere i Österike eller Frankrike och nära det riktigt roliga. Musik i bra lurar i öronen och hyfsat täta korta pauser gör en sån dag väldigt överskådlig även på mindre bekväma hojar än min GS.
 
Jag har också alltid kört ner. Brukar ta nattbåten så kommer iväg tidigt på morgonen. Kommer långt på en dag
 
1, Tankväska och ev, liten ryggsäck.
130-140km/h kör du fortare blir du fortare trött samt måste tanka oftare.
Skippa lunchen, du blir trött av mat, ät lite frukt och dricka. Kaffe finns på macken:)
 
Körde Stelvio och ett antal pass 2016 med min KTM 1190 och det är det roligaste/ bästa jag någonsin gjort med mc. Spelar ingen roll hur du tar dig ner ÅK.
 
Trelleborg - Ystad med sovhytt. Framme i Rostock vid 7-tiden, med frukost avklarad. Rakt ner till Innsbruck med lagom pausar som frugan fick bestämma över och framme vid 16-tiden. Drog över S:t Bernhardpasset längs gamla postvägen och övernattade i Bolsano på billigt hotell. Alltså perfekt nerfart med perfekt avslutning på dagen med alp-körning. Sedan är det ju bara att tillbringa återstående tid med hur mycket alpväger som heltst. Fattar inte riktigt det där med att frakta cykeln ner om det inte är en ren off-road förståss. Skramla ner på enstånkor kräver nog mycket planering för att komma ner till alperna.
 
Trelleborg - Ystad med sovhytt. Framme i Rostock vid 7-tiden, med frukost avklarad. Rakt ner till Innsbruck med lagom pausar som frugan fick bestämma över och framme vid 16-tiden. Drog över S:t Bernhardpasset längs gamla postvägen och övernattade i Bolsano på billigt hotell. Alltså perfekt nerfart med perfekt avslutning på dagen med alp-körning. Sedan är det ju bara att tillbringa återstående tid med hur mycket alpväger som heltst. Fattar inte riktigt det där med att frakta cykeln ner om det inte är en ren off-road förståss. Skramla ner på enstånkor kräver nog mycket planering för att komma ner till alperna.

Gjorde liknande i somras med en kompis. 9 dagar sammanlagt tur och retur. Massa olika pass genom Österrike och Italien. Stelvio passet kommer nog att ligga i minnet livet ut. Jag på en Versys 650, han på en Yamaha FZ-8S.

3 tips: 1. Ha inte för bråttom genom passen, njut av allt ni ser. Många hetsar och rejsar igenom och missar naturen som är magnifik.

2. Boka B&B längs planerade rutter om ni vill komma undan lite billigare än riktiga hotell. Vi var nöjda med alla övernattningsställen i Tyskland, Österrike och Italien.

3. Ha med någon påse med nötter eller proteinbar extra i fickan, i fall man får oplanerade stop. Vi råkade ut för en avstäng väg igenom berget efter att vi avklarat Stelvio. Blev ett antal extra mil omväg igenom områden utan möjlighet att köpa något på vägen till vår destination, och mörkret kom innan dess.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top