Alperna 2012 avklarat

Vafan skulle jag in och läsa här för?

Nu satte abstinensen in igen :gråta

Sorry, det var inte meningen att göra dig ledsen.:D
Då ska jag undvika att tala om att jag just planerar nästa resa som jag kallar "Schweiz runt"
Ner via Lindau, Liechtenstein och in i Italien via Stelvio. Sedan småvägar mot Torino, för att fortsätta in i Frankrike och till Col de la Bonette. (Europas högst belägna asfaltsväg) Efter det så går färden norrut genom Frankrike för att komma upp till Ardennerna och snurra runt lite där, för att sedan åka hemåt.
Håller på att kolla upp lite fina småvägar längs denna sträckan, men jag ska som sagt undvika att berätta det. :hihi
 
Last edited:
Trevlig resa!
använde du nåt av möjligheten till internet? Finns det som i Sverige gratis Wifi vid hamburge ställen tex? Vore kul att ta med sig iPad.
 
Kollade igenom hela Alperna-turen nu. Hann inte tidigare. Kul. :D Gillade framförallt gränspassagen in till Schweiz. Surgubbe. :D Uppe på Grossgnockler, var det en BSA med Steib-holk som stod där? Hade en Steib-vagn på min HD-Knöl från -36. Vacker sidovagn. Om det nu var en sådan men jag tycker mig känna igen häcken på vagnen..... :)

//J
 
Hur lång var denna resa ca i både tid och mil?

Har för mig att jag körde drygt 400 mil under 9 dagar.
Första dagen drog jag direkt från färjan ner till Munchen i ett svep, så hade jag mer tid att snurra omkring i Alperna.
Vad gäller Wifi och internet, så vet jag faktiskt inte då jag inte hade med mig någon sådan utrustning. Hade tom med mig en gammal mobil som inte kopplar upp mot nätet, då jag har en otrolig förmåga att göra sönder mina mobiler.
 
Kollade igenom hela Alperna-turen nu. Hann inte tidigare. Kul. :D Gillade framförallt gränspassagen in till Schweiz. Surgubbe. :D Uppe på Grossgnockler, var det en BSA med Steib-holk som stod där? Hade en Steib-vagn på min HD-Knöl från -36. Vacker sidovagn. Om det nu var en sådan men jag tycker mig känna igen häcken på vagnen..... :)

//J

Det är därför jag planerar nästa resa som Schweiz runt, så jag kan åka runt landet och göra fula grimaser åt dom. :brynad
Att det var en BSA som stod där uppe på Grossglockner såg jag, men vad det var för sidovagn har jag inte en aning om, tyckte bara att hela ekipaget var häftigt samt var imponerad över att dom gamla hojarna fortfarande klarar av att åka upp för de här vägarna.
Vad jag reagerade på var det stora antalet gamla hojar som gör de här resorna.
 
Vad jag reagerade på var det stora antalet gamla hojar som gör de här resorna.

Om man lärt sig göra ren en förgasare så finns det stora fördelar med en äldre hoj på långresor. Mindre/ingen elektronik som kan strula. Lättare att reparera. I länder som Ryssland kan dom flesta mindre verkstäder tillverka en ny motordel från scratch om man har den trasiga delen som förlaga. Men är det en sensor eller en databox som lagt ner så är man totalt RÖKT. Game over. ;)

Det har ju vunnits världskrig med gamla hojar och folk körde jorden runt på hoj även på 30-talet. Funkar. En modern hoj är guld så länge allt snurrar på men det finns MYCKET som kan gå sönder på en modern hoj och det är prylar som man absolut inte kan få lagat så fort man lämnar Europa så vidare man inte beställer reservdelar och får dom skickat till sig. Vilket ofta tar några veckor då man får sitta och vänta. Men är det något mekaniskt så kan man vara iväg på någon dag eller två. Förutom i Sverige då. Det enda meckarna vanligtvis klarar här är att byta ut en trasig del mot en ny. I många andra delar av världen så kan dom ofta trolla med knäna så länge det handlar om något mekaniskt. Gamla hojar är inte fy skam alla gånger. Vilket många glömmer nu för tiden. Det nyaste behöver nödvändigtvis inte vara det bästa i alla situationer.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top