Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Jag hade problem med kompet pga. ringarna så jag fick bara 42hk på hjulet på en Dynobänk. Ska bänka igen såfort Lilja har fått sitt körkort tillbaka (2 veckor ungefär). Hojjen gick jävligt mkt bättre med nya ringar :)
 
Här kommer en om det går bra att hoppa imellan.

När man ska köra med motard, är det bara köpa däck då eller måste man ha andra saker också? Och är det några justeringar och sånt man måste göra? Och hur mkt kan allt gå på ca?
 
Om du skall ha riktiga motardhjul så skall du ha 17 tums fälgar också, du får ge knappt 10 000:- för bromsok, skiva, fälgar o ibland däck. Har du tur hittar du billigare.

Annars kan du köra fattigmans varianten, köpa gatdäck till endurofälgarna o köra med det. Fast det är ju inte lika fräckt.
 
Ohhf*n, det blev dyrt :P, blir fattigmans varianten, gatdäck + enduro fälgar :P
Tack för svaret =)
 
Grymt filter......

Var köper man det och vad kan det kosta? Samma fråga som boost, vill gärna veta.

Har för mig att jag sett något på kn sida eller så, men det var närmare 1200 typ, kan det stämma?

//Lilja
 
Hoppas du får tillbaka ditt trötta körkort nu snart Lilja så vi kan åka o bänka båda! Så sätt så kan jag ju åka dit själv nu i helgen eller nåt... Ska ju besikta imorgon (skickar in bilder då på mitt meck.. fick låna Liljas fälg + däck, ljuddämparen eftersom min låter som faan, Hobbex-meckad backspegel som inte passar och hand-tuta :))
 
jo det kosta lite. ca 1200kr. men å andra sidan slipper man böket det innebär att köpa ett "vanligt" k&n-filter o knöla in i burkenm. för burken vill jag ha kvar. skyddar mot det värsta smutsen ju. jag köpte mitt hos micro. ta bara reda på art.nummer på k&n's hemsida så kan dom ta hem det sen.
slänger med en bild på hur hojen ser ut oxå. har sågat upp luftburken rätt mycket nu.
 

Bifogat

  • IMG_0358l.jpg
    IMG_0358l.jpg
    226.9 KB · Visningar: 244
Last edited:
jo det kosta lite. ca 1200kr. men å andra sidan slipper man böket det innebär att köpa ett "vanligt" k&n-filter o knöla in i burkenm. för burken vill jag ha kvar. skyddar mot det värsta smutsen ju. jag köpte mitt hos micro. ta bara reda på art.nummer på k&n's hemsida så kan dom ta hem det sen.
slänger med en bild på hur hojen ser ut oxå. har sågat upp luftburken rätt mycket nu.

Helvete vad du sågat mycket!!Den syns ju inte ens!!:D

Jo en fråga till dig du har väl kört hotcams på org kolv? hur pass klen vart den då i lågvarvet? eller bytte du till 540cc kittet? och vilket avgas har du? Går den bra? du måste köra den i bänk!!
 
Helvete vad du sågat mycket!!Den syns ju inte ens!!:D

Jo en fråga till dig du har väl kört hotcams på org kolv? hur pass klen vart den då i lågvarvet? eller bytte du till 540cc kittet? och vilket avgas har du? Går den bra? du måste köra den i bänk!!

nu då :4skrika

jo jag hkörde med hotcams och original kolv+cylinder. dock portad och akra helrör. den var lite som att köra 2-takt. varvar som fan o har MYCKET mer effekt på topp. botten blev klenare helt klart. 540 kittet räddade det lite. tycker den e helt okey nu faktiskt. ska bara bänkas oxå när jag får tummen ur :rolleyes:
 
nu då :4skrika

jo jag hkörde med hotcams och original kolv+cylinder. dock portad och akra helrör. den var lite som att köra 2-takt. varvar som fan o har MYCKET mer effekt på topp. botten blev klenare helt klart. 540 kittet räddade det lite. tycker den e helt okey nu faktiskt. ska bara bänkas oxå när jag får tummen ur :rolleyes:

Jag är nog blind:D

Jo Om du vill ha mer kräm i botten så höj kompet mer.. 540 kittet har väl inget speciellt högt kompförhållande? Är det över 12,5? Du kan lungt ta den till 13,5..Det går nämmligen att plana toppen 0,8mm rakt av och med lite försiktighet ca 1mm så då har du 1kg till. Men har man då hotcams så MÅSTE man flytta kammen i orgläget dvs slipa ur kammdrevets hål lite annars blir det ingen vinst i botten , + att man garanterat måste slipa ur kolvfickorna 1mm!!
 
Jag är nog blind:D

Jo Om du vill ha mer kräm i botten så höj kompet mer.. 540 kittet har väl inget speciellt högt kompförhållande? Är det över 12,5? Du kan lungt ta den till 13,5..Det går nämmligen att plana toppen 0,8mm rakt av och med lite försiktighet ca 1mm så då har du 1kg till. Men har man då hotcams så MÅSTE man flytta kammen i orgläget dvs slipa ur kammdrevets hål lite annars blir det ingen vinst i botten , + att man garanterat måste slipa ur kolvfickorna 1mm!!

läge o sluta kolla genom ölglaset kanske :) bilden

toppen blev planad lite för o kompensera när ventilsätena blev infrästa. tror det e 12:1 i komp på 540 kittet.
 
I helgen som var så försökte jag sätta på mitt 4-kolvs broms ok för motardfälgarna, men det gick inget bra, verkar som oket är trasigt. Köpte det i maj, men satte på det nu, har försökt få tag i han som sålde det till mig utan resultat. Idag hade jag tänkt skruva isär oket o kanske hitta nått som är trasigt, eller lämna bort det till en bromsoksrenoverare. Vad tror ni?
 
I helgen som var så försökte jag sätta på mitt 4-kolvs broms ok för motardfälgarna, men det gick inget bra, verkar som oket är trasigt. Köpte det i maj, men satte på det nu, har försökt få tag i han som sålde det till mig utan resultat. Idag hade jag tänkt skruva isär oket o kanske hitta nått som är trasigt, eller lämna bort det till en bromsoksrenoverare. Vad tror ni?

vad är problemet? Får du ingen bromverkan pga luft i oket.. Jag brukar köra i oljan bakvägen när jag byter ok eller bara olja, Går fint med en cyckelpump bara----fippla fast en slangstump på cyckelpumpen och i med den oljemängd du tror behövs i cyckelp plocka väck locket på handtaget på styret och gänga upp nippeln på oket och på med slangen där på nippeln (luftnippel) och tryck sedan i oljan till det är fullt uppe i behållaren på styret. Man behöver knappt lufta efteråt med den metoden:tummenupp Bästa cyckelpump är dom gammla från kriget med läderpackning dom håller hela livet,,,men funkar bra med vanlig plastpump också åtminstonde 1 gång sedan brukar gummipacningen svälla väck:gnissla
 
Last edited:
jag har tryckt olja från oket o upp, så det är inga problem, har också testat med mitt original ok och det fungerar

är endast 1 kolv som flyttar på sig av 4, och det är ytterst lite, mycket tråkigt
 
har nu fixat så att vi kan bänka en orginal 450 exc och en 380 sx när jag får tillbaks mitt kk
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top