Allvarligt trim av KTM 450 & 525

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Snyggt jobbat Benny! Jävligt allvarligt...
Tur att man har flatside då, annars hade det blivit jobbigt med plåten :)

Jo, det står TM42 på den men är det gör det tydligen på alla HSR. Vet inte vad HSR betyder dock... annat än att jag hade en TM40 på min 640. Såg dock inte alls likadan ut vad jag minns.

Frågan är om vi ska ta med johans 525 motor upp till dig, hela skiten, för att se om vi kan hitta nåt ?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Snyggt jobbat Benny! Jävligt allvarligt...
Tur att man har flatside då, annars hade det blivit jobbigt med plåten :)

Jo, det står TM42 på den men är det gör det tydligen på alla HSR. Vet inte vad HSR betyder dock... annat än att jag hade en TM40 på min 640. Såg dock inte alls likadan ut vad jag minns.

Frågan är om vi ska ta med johans 525 motor upp till dig, hela skiten, för att se om vi kan hitta nåt ?

Jag har pratat med en jävligt allvarlig ktm mekk ang rasslet från koppling på dessa mod,, och det var enkelt åtminstonde ,det ska visst bara vara shimmsningen mellan innerkorg och ytterkorg på lammellkorgen, vissa är det mindra glapp på, och andra större, man kan ju själv shimmsa in om man orkar men det är inte skadligt direkt. Jag har för ont i skallen för att riva en hel motor just nu, blir det fler prylar än 3 st framför får jag ont i skallen just nu:D :gnissla ...MEN Jag kan ju prata med min kompisare som är just den Allvarliga ktm mekk.. Elitåkare Enduro och lika bra mekk så med lite tur kan han ta sig en titt:tummenupp
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Aaa... Det hade varit guld! Ringer dig senare i eftermiddag, vi ska plocka av motorn på johans trötte 525a då.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
På lördag åker jag och Cool_Lilja upp till Boost3 för att hämta grejjerna :) Lätt värt dom 1900kr det kostar heheh..
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På lördag åker jag och Cool_Lilja upp till Boost3 för att hämta grejjerna :) Lätt värt dom 1900kr det kostar heheh..

Ni är Välkommna till farbror Boost.Jag har en kompis som studerar till psykolåg som kommer att vara här på lördag, han vart väldigt intreserad av er då han hörde att ni skulle åka 180mil för att hämta en liten järnklump:D :tummenupp
 

J-Rock

Hell Yeah !!!
Gick med
6 May 2003
Ort
GBG
Hoj
Honda CB1000RA
haha, så sett......klart vi åker upp, vill ju kolla lite på din monster turbo också :)

och jag skall ju lämna min topp o förgasare till dig också, jippi !!!
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Självklart! Att lägga 180mil för att träffa mästaren av 4-takts trim är ingenting :) Nöjjet är HELT på vår sida!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Man har ju hört talas om att göteborgare ska vara roliga..och det tycks stämma:D
Jo ..Ta med topplockspackningarna till både 450ien och 525an (Har som mall för max urslip runt ventilsäterna)
 
Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Min ligger i bilen, johans gick sönder när han tog av den och han har ingen ny... Hur gör vi då ?
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Sedär ja! Bra jobbat :)
Hoppas den är rak nu då hehe..

Då åker vi på lördag 05.00 från Göteborg. Det är 89mm på 450 och 94mm på 525 om jag inte minns fel. SX modellerna har samma borr TROR jag, men annat slag.
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
Sedär ja! Bra jobbat :)
Hoppas den är rak nu då hehe..

Då åker vi på lördag 05.00 från Göteborg. Det är 89mm på 450 och 94mm på 525 om jag inte minns fel. SX modellerna har samma borr TROR jag, men annat slag.

(KTM -06) men borde vara samma på andra års mod..
400 exc 89/64
450 exc 89/72(450 sx 0 xc 95/63,4)
525 exc 95/72 (gäller även sx o xc)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tog någon bild som vart värdelös som vanligt, och när jag skulle ta nya så tog naturligvis batterina slut:gnissla

En före bild på insug ,och en efter,,,,endast lite fingervallsslipning kvar på insuget för att få till plastbölden i mynningen,. har faktist höjt uopp insuget runt 1,5-2mm för att undvika vallgraven som är org,,, så insuget är något ovalt nu även utvändigt..........

Försökte även hålla ihop gasaren och toppen med en hand utan insugsgummi så stupkanten man ser långt därinne är pillsnerhållning:D
 

Bifogat

  • Bild 020.jpg
    Bild 020.jpg
    113 KB · Visningar: 200
  • Bild 099.jpg
    Bild 099.jpg
    79.4 KB · Visningar: 212
  • Bild 098.jpg
    Bild 098.jpg
    76.3 KB · Visningar: 188

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Ja det ska ql att ses bara du inte har den tröjjan på dig,,,,visade bilden för min 9åriga dotter och hon vart väldigt rädd då jag sa att den farbron skulle komma:D

Fuck att det var 89mm borr,,,,ventilerna hammnar för nära cylinderväggen för att få ut någon riktig snurr:gnissla Sx cyllen har ju tydligen 95mm borr och då blir det helt annat bättre flödet ut,runt,in i cyllen! Ktm har nog sattsat på längre slag isället ,för att få en lugnare motor o bättre segdrag på exc..Borde ju gå att fippla dit sx cylle eller 525 ,,,spacerplatter under cyllen, beroende på huuur många mm det nu var som skillde på höjden?

Men tack vare denna tumblingportning som bygger på att kasta in soppan tvärs igenom ventilen och få blandningen att rotera frammot så kan det nog bli riktigt bra ändå. Kolla in Topplocksverkstans (Erland) Han har ju mixtrat regält med denna typ av portning, till en början på en Fiddy och fått otroligt bra resultat!!

Så ska någon ha portat rekomenderar jag starkt Erlan coxs ,,Topplocksverkstan:tummenupp


måste ju visan skillnaden när Boost har boostat om ventilerna till raceventiler!!

Slipade med tanke på mjuka linjer så att säga ,,rundad utsläppskant och bortslipat slitage dike som var äckligt djupt på insugarna!!:gnissla bara slipa in tätytan kvar :tummenupp
 

Bifogat

  • Bild 093.jpg
    Bild 093.jpg
    108.9 KB · Visningar: 177
  • Bild 094.jpg
    Bild 094.jpg
    103.1 KB · Visningar: 153
Last edited:

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Aaa den gick ju lite för fett som sagt... så det har väl hamnat lite gammal soppa + olja där kan tänkas. Kommer börja på 150/30 och gå uppåt om det behövs nu när jag sitter på grejjerna.

Ska jag ta med min kolv så kanske vi kan mäta med lera direkt uppe hos dig ? Kolven står ju precis ovanför cylindern i TDC, har toppackningen med mig också.
 

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
525 EXC och 450 EXC har samma slag, men olika diameter på kolvarna. Då borde jag kunna sätta dit en 525 cylinder rakt av kanske ?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top