Allvarligt trim av KTM 450 & 525

Det beror på vilka motorer du menar...

SX/EXC = precis samma borr/slag bara ventiler+kam som skiljer. Sen finns SMR/SXS med lite olika andra kombinationer av borr/slag, betänk dock att special strokervevarna i 560 kittet har slutat tillverkas och är nu meckiga att få tag på i takt med att racevevarna inte går att renovera fler gånger..

Konvertera ramlager från rullar till kulor och häng på en SXS540 cylinder i kombination med en bra portning+kam så har du så mycket effekt man kan få ut med tillförlitligheten någorlunda i behåll. Visst är det tufft med 613cc monster men att renovera vev efter 30h blir man snabbt trött på....

nått bra tips på ramlager då?
 
nått bra tips på ramlager då?

0625060206 är KTM original för kulvarianten, sitter på 560SMR. Med tanke på priset så rekommenderar jag dock besök hos närmsta lagerspecialist istället. Säger du NJ206 C3 fast med kulor så fattar de galoppen....
 
TMB206 C3 heter kullagret.Ett sånt och ett vanligt NJ206 rullager håller iallafall Husan ihop riktigt bra med.NTN är fabrikatet om du köper som originaldel.
 
Last edited:
man tackar. blir kasnke ett sånt nästa gång man öppnar o rotar. jag ahr iofs aldrig haft problem med original rullager :s
 
man tackar. blir kasnke ett sånt nästa gång man öppnar o rotar. jag ahr iofs aldrig haft problem med original rullager :s

Det är mest folk som åker strokervev eller varvar långt. Då börjar veven slå sig likt ett hopprep och detta dödar rullar medan kulor flexar och tuggar vidare tills något annat rasar...
 
kanske ska överväga det om man fipplar dit en sx-tändbox då. sägs flytta varvstoppet 1000rpm uppåt. o jagar man sporthojar så varvar man =)
 
0625060206 är KTM original för kulvarianten, sitter på 560SMR. Med tanke på priset så rekommenderar jag dock besök hos närmsta lagerspecialist istället. Säger du NJ206 C3 fast med kulor så fattar de galoppen....

Fast (tidigare?) 560 har rullager.. Åtminstonde på vänstra sidan. Höger minns jag ej

Har f.ö ett sånt liggandes utan innerbana om nån vill ha´t
 
hotcams kammen och högre komp e väll inte nått som e snällare för motorn heller.. ska som sagt öveväga det =)
 
Fast (tidigare?) 560 har rullager.. Åtminstonde på vänstra sidan. Höger minns jag ej

Har f.ö ett sånt liggandes utan innerbana om nån vill ha´t

Vet faktisk inte när 560 fick kulor på ena sidan men det var ett resultat av ramlagerras i mängder pga hopprepsvev...
 
Vet faktisk inte när 560 fick kulor på ena sidan men det var ett resultat av ramlagerras i mängder pga hopprepsvev...

Hopprep sviktande vevar väcka ramlager. Vanligaste medisinen mot detta i alla andra motorer är ju svetsade vevtappar. Jag skulle nog hellre köra org rullager runt om och svetsad vev för rullagret håller ju längre än kullager speciellt på drivsidan!!

Just i dag skickar jag iväg en trippel 2-taktvev för tappsvets pga hopprepsvev med ramlagerslitage som följd:fattartil
 
Hopprep sviktande vevar väcka ramlager. Vanligaste medisinen mot detta i alla andra motorer är ju svetsade vevtappar. Jag skulle nog hellre köra org rullager runt om och svetsad vev för rullagret håller ju längre än kullager speciellt på drivsidan!!

Just i dag skickar jag iväg en trippel 2-taktvev för tappsvets pga hopprepsvev med ramlagerslitage som följd:fattartil
Jag håller rent generellt med dig men i denna motor har raceåkarna under 10års tid noterat att:

Strokervevar svetsas men originalvevarna tycks inte vara förtjänta av det utan vet man med sig att man skall varva långt så är det i första hand kulkonvertering och räcker inte det så skickar man veven på bantning tillsammans med balansaxeln.

Visst är rullar rent teoretiskt bättre ur hållbarhetssynpunkt men å andra sidan så håller kulor längre än staklagret oavsett och har man ändå grejerna nere för stakbyte är det tjänstefel att inte byta ramlager.
 
Jag håller rent generellt med dig men i denna motor har raceåkarna under 10års tid noterat att:

Strokervevar svetsas men originalvevarna tycks inte vara förtjänta av det utan vet man med sig att man skall varva långt så är det i första hand kulkonvertering och räcker inte det så skickar man veven på bantning tillsammans med balansaxeln.

Visst är rullar rent teoretiskt bättre ur hållbarhetssynpunkt men å andra sidan så håller kulor längre än staklagret oavsett och har man ändå grejerna nere för stakbyte är det tjänstefel att inte byta ramlager.

Ja håller vevstakslagret så kort tid så är det ju billigt att byta ett kullager också.

Hur många tim kör man "halvsäkert" med vevstakslagret på en 560cc ktm?

Lätta veven är ju smart det borde man alltid göra igentligen och även kolven---

Jag brukar tordas karva ur 70-100gram ur en 100mm wiseco/ kolv till xr650 ivf
men då får jag även fila ur kolvbulten :D vet inte hur mycket man kan lätta veven utan att få vibbar på en ktm men det borde gå få ur flera 100a gram utan vibbar. Och kolven borde gå plåga lös 20-50gram på ktm gissar jag...
 
Ja håller vevstakslagret så kort tid så är det ju billigt att byta ett kullager också.

Hur många tim kör man "halvsäkert" med vevstakslagret på en 560cc ktm?

Lätta veven är ju smart det borde man alltid göra igentligen och även kolven---

Jag brukar tordas karva ur 70-100gram ur en 100mm wiseco/ kolv till xr650 ivf
men då får jag även fila ur kolvbulten :D vet inte hur mycket man kan lätta veven utan att få vibbar på en ktm men det borde gå få ur flera 100a gram utan vibbar. Och kolven borde gå plåga lös 20-50gram på ktm gissar jag...

Har aldrig själv tävlat i motard med en 560 så jag vet inte men grabbarna som gillar övervarv kör inte mer än 30h, de som bygger strokermonster för grusvägslek kör 200h so pick a number....

KTM originalvev är tuuung och de som bygger om dem vill jag minnas tar bort över kilot men jag får återkomma i frågan.

Nu är det fredag :fyllisar
 
Har aldrig själv tävlat i motard med en 560 så jag vet inte men grabbarna som gillar övervarv kör inte mer än 30h, de som bygger strokermonster för grusvägslek kör 200h so pick a number....

KTM originalvev är tuuung och de som bygger om dem vill jag minnas tar bort över kilot men jag får återkomma i frågan.

Nu är det fredag :fyllisar
1kg :va Tja det var det värsta jag hört men det kan?vara fullt möjligt utan att sabba balacefaktorn . Nu vart jag illhågad att toklätta veven på xrn


Men det lät ju bra hållbarhet med i bästa fall 200tim grusåka på stroker
Det blir ca 200tim * 50-65kmt genomsnitt som vi brukar se på diggimätarna efter en dags körning grusvägbus under en dag 1000-1500mil. Så långt kör man med Husaberg 650 från 04- också ungefär)) ( almän huligankörning väg )

Undra om ktm verkligen har det bästa rullagret i vevtappen ? Ja även Husaberg? eller något märke för den delen ? Inte ens Honda xr har någe bra vevtappslager standard!! Riktiga fortåkningsvetarfarbröder typ dragracing kör ju sillverpläterade nållager i stakarna. Jag fick det förslaget av Stigs motormekaniska som jag har som gud i motormekaniska bra åtgärder/bearbetning. Jag "gissar" att dessa lager sitter i typ bra staksattser som falcon för dom håller bet bättre än standard lager.

Så jag skulle rek att prova byta till sillverpläterade nållager i vevtappen, Problemet är ju om dim inte finns!! Men stig hadde listor på alla lager och kunde dessutom mixra till veven/staken så sillverlagret gick i tummenupp
 
1kg :va Tja det var det värsta jag hört men det kan?vara fullt möjligt utan att sabba balacefaktorn . Nu vart jag illhågad att toklätta veven på xrn

Jag är tämligen säker på att de ändrar balansfaktorn rätt mycket men har räknat lite på det så att den nya faktorn lirar med applikationen. Får kolla i bokmärkena när jag kommer hem.

KTM stakar håller väldigt bra sålänge men ger fan i att dumma sig, den 525 motor jag sett gått längst är en adventure hyrcykel som rullat bortåt 800h light enduro/offroad på samma vev men så fort man börjar stroka och åka mot förhöjda varvstopp så börjar veven hitta på hyss.

Just därför är jag stort fan av att låta originalvev+varvstopp vara och istället gå vägen om jättebigbore då det går att bygga 570 med bara borrning. Kombineras det sedan med en spännande kam och uppgraderade ventiler+säten på insuget så har du en cykel med massor av kräm och bra hållbarhet.

620 strokermonster överlåter jag till rejsputtarna med riktigt djupa plånböcker. Var på ett utrikiskt quadrace i våras och där var en kille som generalskrotade två motorer under träning+race1 och han bara ryckte på axlarna och plockade fram tredje motorn som "It´s a bit less tuned so it should survive better"..:brinnerup :yoparty
 
Ok men du kan ju göra snikportning åtminstonde, ta en dremmel och slipa bort lite runt styrninarna .Onödigt störande matrial där kolla bilderna jag nyss la in på 640 modellspecifika resp sm trimtråden med före och efetr bilder 640 topp. Så våldsammt behöver du inte slipa men slipa så mycket du orkar bara det räcker med att lägga ner endast några tim för att få bort det värsta och det påverkar inte registret nämnvärt endast possitivt:tummenupp

Jo kolla noga att förgasare och insug topp passar utan lilla minsta stupkant!! sätt på gummit:D och dra åt klamret för att se om gummit gäser in i kanalen. just på ktm 400-525 brukar gummit gäsa in och störa flödet speciellt sedan man kört ett tag Bränsle och värme i komb med dåligt gummi gör detta:gnissla Slipa gärna ur gummit 0,5mm för mycket runt om insug topp + mot gasare!

Äntligen har jag grävt fram dyno tester på ktm:en med trimkam, högkomp kolv och arrow system. Max 53hk, 45.3Nm. Nu sitter det dock dubbla gpr pipor på och vanlig kam så det är väl kanske inte så representativt längre :gnissla Eller så går det kanske jämt upp :D
 

Bifogat

  • Motoreffekt_ktm.jpg
    Motoreffekt_ktm.jpg
    231.2 KB · Visningar: 101
Tror chuka bänka sin med hotcam, 540-kit, portad/planad topp och helsystem till 53hk
Va har dom orginal? Va har en 560? Dom verkar fan inte speciellt trimvänliga

Sen får man väl räkna ett par procent marginal på olika bänkar
 
Tror chuka bänka sin med hotcam, 540-kit, portad/planad topp och helsystem till 53hk
Va har dom orginal? Va har en 560? Dom verkar fan inte speciellt trimvänliga

Sen får man väl räkna ett par procent marginal på olika bänkar

Motorena i sig är det inge fel på.. Jag har därimot inte sett någon vass kam direkt.. Men med Hotcams och 13,5-1 i kompförhållande och en portning för just en Hotcams + 44mm förgasare . Och viktigast av allt ett avgas som är avstämmt till detta ska man se över 60 bromsade kusar och detta på org 525a.
Det blir sällan bra bara genom att montera köpta trimsaker från höger och vänster,,Det måste verkligen stämma med varandra in i minsta detalg annars försvinner direkt 10 hk . Avgasystem finns inte alls att köpa som lirar med den trimkamm man köper. Ex akras helsytem är gjorda att dra från 4000v - 8000v (ungefär) och sätter man då dit en Hotcams så är den gjord att dra från 6700v - 9500v minst så där blir tapp i toppeffekt åtminstonde. Samma gäller alla köpesystem jag känner till.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top