Allvarlig confirm med HD-förgasare på KTM 450 EXC

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Efter 15 timmar meck och massa problem så lyckades vi äntligen lösa gåtan!

Jag kör en fulmeckad KTM 450 EXC -04 med dremlat insug och borrad luftburk på sidan. Förgasaren Keihin FCR 39 dög inte tyckte jag så jag borrade sönder den och köpte en Mikuni HSR 42 istället (HD-trimförgasare).

Först måste man mecka egna wirar eftersom det är längre avstånd mellan trottel och fästet, löser man lätt i en cykelaffär. OBS! Använd inte ***temas skitgrejjer för det funkar inte!

Efter detta så skulle den ställas in... på tomgång gick hojjen bra, men från tomgång -> mellanvarv så gick hojjen skitdåligt... bytte ALLA munstycken utan resultat.


Såhär löser du den allvarliga confirmen:

- Tryck i 140-160 huvudmunstycke (jag kör 160)
- Tryck i 30 i lågfart
- Sänk accpumpen så den bara sprutar YTTERST lite
- Ställ in accpumpen så den går in MED EN GÅNG


DET VIKTIGA:
- Ta accpumpsmunstycket, troligtvis storlek 50-70, och kläm ihop det där hålet är längst upp (där soppan sprutas ut) så hålet blir hälften så stort typ. Original sprutas det VÄLDIGT mycket soppa och hård stråle - funkar inte på dessa hojjar.



Detta funkade UTMÄRKT på min 450 EXC och jag har bra tryck i spisen nu. Snabbt gassvar och bra effekt!



En Mikuni HSR 42 passar mer eller mindre bolt on i gummina på en 450/525 EXC.




Tack till Boost3, Cool_Lilja och www.braigasen.com för hjälpen kring detta!
 
Tips till dig, köp en större t-shirt och se lite gladare ut så får du nog mer respons. Av båda kön. :) Inget illa ment men helvete vilken bild.. :D
 
jävligt alvarligt :-)

fick ett helt annat ljud i motorn med !!!
 
Tips till dig, köp en större t-shirt och se lite gladare ut så får du nog mer respons. Av båda kön. :) Inget illa ment men helvete vilken bild.. :D

Jag har pratat med Mr Pingu på telefon och han låter trevligare än han ser ut på bild kan jag säga:D
 
Hahha ser jag arg ut på bilden så kika dom andra filmerna på youtube :)
Jo, du var trevligt också Boost!
 
Haha, va fan Danne!

Du får sluta använda dig av vårat ghettotugg :hihi.


Men kul att ni lyckades mecka en allvarlig..lol
 
Kan man få fråga varför du gjorde dig allt detta besvär istället för att bara hänga dit en FCR41? Upplysningsvis så flödar inte ens en välportad 450 topp tillräckligt med original ventilstorlek för att motivera en större förgasare.Snegla på vad fabrikspojkarna i SM och Mx åker med.......
 
Kan man få fråga varför du gjorde dig allt detta besvär istället för att bara hänga dit en FCR41?

Vad jag nu vet så gillar denna Mc Ping att fixa och ha sig på egen hand, blir roligare så. Inte alla som ivrig yngling väljer att plana toppen till moppen mot asfalten liksom. :D
 
För det första har jag fulmeckat toppen, för det andra kostar en FCR41 mycket mer än jag fick betala för HSR42.

Den går bättre än FCR39, jag lovar :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top