Alltid föregående ägare!

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Sitter och kollar på enduros. Sugen på att återvända till träsket. Bokstavligen talat.

Men, varför är det alltid "föregående ägare" som bytt kolven?

Gäller ju annat med men ofta på enduros.

"Kolven bytt av föregående ägare".

Var hittar jag föregående ägare innan han blir föregående ägare?

Fundering söndag morgon framför brasan...

Jag tror tyvärr att många enduro (och crossar) byter ägare oftare än de byter kolv. Och då blir det lätt så.

Föregående ägare som är så noga med att renovera och byta kolvar är förvånansvärt slarvig med mycket annat, alla kvitton är borttappade och föregående ägare har givetvis orsakat alla problem som inte går att dölja, som klippta elsystem och felvända däck...

Sitter och kollar på enduros. Sugen på att återvända till träsket. Bokstavligen talat.

Men, varför är det alltid "föregående ägare" som bytt kolven?

Gäller ju annat med men ofta på enduros.

"Kolven bytt av föregående ägare".

Var hittar jag föregående ägare innan han blir föregående ägare?

Fundering söndag morgon framför brasan...
Nu köper jag inte begagnat, men om jag skulle det så skulle jag bara köpa om det finns en servicebok där ägaren skrivit ner vad som gjorts, vid vilket timtal samt att kvitto finns på alla delar. Skulle annars inte köpa den. Skulle också bara köpa om det var den första och enda ägaren.

Att någon annan gjort jobbet (säger vem, vilka bevis finns mer än "jag lovar att jag bytt"?) betyder oftast att nuvarande ägare inte kan, är lat eller inte bryr sig (kör tills det rasar eller man tappar intresset) eller en kombination. Det är i varje fall så jag ser på saken.

Jag är väldigt noga när jag servar min 500 EXC-F (ombyggd till supermotard). För en servicebok där jag skriver in allt jag gör med hojen, vid vilket timtal och så sparas alla kvitton. Detta gör jag för att jag är lite anal när det gäller service (lärd sedan barnsben att om man tar hand om sakerna håller dessa längre) samt att det är kul att meka. Att den framtida köparen sedan får en väl omhändertagen och servad hoj känns också bara bra för jag är en ärlig person som inte vill lura någon. Finns tyvärr så många som ljuger om gjord servicar. Nä, begagnatmarknaden håller jag mig borta ifrån mer än att jag säljer.

Nu köper jag inte begagnat, men om jag skulle det så skulle jag bara köpa om det finns en servicebok där ägaren skrivit ner vad som gjorts, vid vilket timtal samt att kvitto finns på alla delar. Skulle annars inte köpa den. Skulle också bara köpa om det var den första och enda ägaren.

Att någon annan gjort jobbet (säger vem, vilka bevis finns mer än "jag lovar att jag bytt"?) betyder oftast att nuvarande ägare inte kan, är lat eller inte bryr sig (kör tills det rasar eller man tappar intresset) eller en kombination. Det är i varje fall så jag ser på saken.

Jag är väldigt noga när jag servar min 500 EXC-F (ombyggd till supermotard). För en servicebok där jag skriver in allt jag gör med hojen, vid vilket timtal och så sparas alla kvitton. Detta gör jag för att jag är lite anal när det gäller service (lärd sedan barnsben att om man tar hand om sakerna håller dessa längre) samt att det är kul att meka. Att den framtida köparen sedan får en väl omhändertagen och servad hoj känns också bara bra för jag är en ärlig person som inte vill lura någon. Finns tyvärr så många som ljuger om gjord servicar. Nä, begagnatmarknaden håller jag mig borta ifrån mer än att jag säljer.
Har man obegränsat med resurser, så visst, kör hårt. :tummenupp

Själv brukar jag bara anta att inget är gjort, och att jag får gå igenom allt.

Köpa ny enduro måste vara bland de sämsta affärerna man kan göra. Priset rasar ju vansinnigt snabbt. Men ska man tävla så är det kanske det som är tvunget. Man ser ju tjugofemmor med nästan hundra timmar så då vet man att dom gått...

Köper man en beg enduro eller cross så bör man skita i vad säljaren säger om kolvar och helt enkelt ta isär och titta innan man stå där med ett haveri.

På tvåtaktare behöver man ju bara ta lös pipan och titta in i avgasporten så ser man kolven och hur skicket.

Köpa ny enduro måste vara bland de sämsta affärerna man kan göra. Priset rasar ju vansinnigt snabbt. Men ska man tävla så är det kanske det som är tvunget. Man ser ju tjugofemmor med nästan hundra timmar så då vet man att dom gått...
En enduro håller värdet betydligt bättre än en cross

Nyheter
Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Indian Motorcycles bryter sig loss

Screenshot Polaris Inc h...

YAMAHA TRACER 7 OCH TRACER 7 GT Y-AMT

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Back