Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Hittade denna bilden på nätet !

bild
 
Den växer för varje gång jag ser den... Snart är jag till och med vän med krabbögonen!
 
Nja, i USA är skillnaden mellan R1 och R1-M $5500, vilket innebär en skillnad på 33%, vilket skulle innebära att en R1-M skulle kosta ca 54.000 kr extra i Sverige (om 2015 års R1 får samma pris som 2014 års modell: 162.900 kr).

MSRP US 2014: $14,290.00
MSRP US 2015: $16,490.00

Men visst, om den får samma pris som -14 i Sverige blir man ju glad. Gissar på 179k dock. :(
 
gps styrningen på "M" va väl samma som wsbk har så du kan ställa in fjädringen för varje enskild kurva?

Smart-EC betyder i praktiken att man har försett en framgaffel och en stötdämpare med klickjusteringar som kontrolleras av elektriska stegmotorer. Dessa stegmotorer kontrolleras i sin tur av en ECU som får indata från den IMU som beskrivs i Yamahas reklam (= den gyroplattform som gör att motorcykeln hela tiden vet om den accelererar, bromsar, lutar, svänger, sladdar, wheelar, med mera).

Fjädringens klick justeras helt enkelt utifrån de situationer motorcykeln befinner sig i. Inbromsning har en egen klickinställning, för framgaffel såväl som stötdämpare, för kompressionsdämpning såväl som returdämpning. Lutning mitt i sväng har en helt annan klickinställning. Acceleration ut ur sväng har en tredje klickinställning. Färd rakt fram på raksträckan har en fjärde klickinställning. Och så vidare. Allt för att optimera fjädringens funktion för de olika situationerna. Sedan finns naturligtvis möjlighet att göra grövre såväl som finare justeringar utifrån personliga preferenser och dessa kan naturligtvis sparas.

Framgaffelns dämpsystem är det NIX30-system och stötdämparen är den TTX36 som säljs till många sporthojar. I detta fall med klickjusteringar som kontrolleras av IMU, ECU och stegmotorer.
 
Smart-EC betyder i praktiken att man har försett en framgaffel och en stötdämpare med klickjusteringar som kontrolleras av elektriska stegmotorer. Dessa stegmotorer kontrolleras i sin tur av en ECU som får indata från den IMU som beskrivs i Yamahas reklam (= den gyroplattform som gör att motorcykeln hela tiden vet om den accelererar, bromsar, lutar, svänger, sladdar, wheelar, med mera).

Fjädringens klick justeras helt enkelt utifrån de situationer motorcykeln befinner sig i. Inbromsning har en egen klickinställning, för framgaffel såväl som stötdämpare, för kompressionsdämpning såväl som returdämpning. Lutning mitt i sväng har en helt annan klickinställning. Acceleration ut ur sväng har en tredje klickinställning. Färd rakt fram på raksträckan har en fjärde klickinställning. Och så vidare. Allt för att optimera fjädringens funktion för de olika situationerna. Sedan finns naturligtvis möjlighet att göra grövre såväl som finare justeringar utifrån personliga preferenser och dessa kan naturligtvis sparas.

Framgaffelns dämpsystem är det NIX30-system och stötdämparen är den TTX36 som säljs till många sporthojar. I detta fall med klickjusteringar som kontrolleras av IMU, ECU och stegmotorer.

Då har jag bara en fråga kvar och det är vad dom har GPSen till?
 
Hittade denna bilden på nätet !

bild

Den där!!! den där är den råaste sporthojen jag sett sen rsv4:an!!

Ja ducatin är vackrast, det är nog inte många som inte håller med om...
Men nya r1:an är ju bara rakt av brutal!
Hondas rcv då? garanterat den bästa av alla hojar, fattas bara annat när det är en motogp replica.
Men design mässigt så är den tråååååkig.
påminner om nr750 från -92. vad långt dom har kommit i sitt designtänk. :rolleyes:
 
Skillnade är väl att vanliga dödliga kan köpa en R1a men jag skulle vilja se prislappen på hondan...! Troligen NR750 pengar vi pratar om i dagens kurs!
 
Jag håller bara tummarna för att Yamaha Skandinavien fortsätter med sin aggressiva prissättning som dom har kört med vid sina senaste lanseringar, på MT modellerna osv..
 
Då har jag bara en fråga kvar och det är vad dom har GPSen till?

Min gissning är att GPS:en aktiveras när Race Mode väljs. Då utgår den från att du kör på bana och hojen räknar säkert ut hur du kör och vilken dämpning som behövs utifrån positionen på banan. På så sätt kan dämparna ställas in inför varje situation istället för under varje situation. Precis som på M1:orna.

Men rätta mig om jag har fel.
 
Min gissning är att GPS:en aktiveras när Race Mode väljs. Då utgår den från att du kör på bana och hojen räknar säkert ut hur du kör och vilken dämpning som behövs utifrån positionen på banan. På så sätt kan dämparna ställas in inför varje situation istället för under varje situation. Precis som på M1:orna.

Men rätta mig om jag har fel.
Njae, läser Du McQueens citat nedan skulle jag tro att GPS:en används för att logga var Du är på banan, hastigheter, bromskrafter etc.

Jag skulle tro att det aktiva systemet med den beräkningskraft som ECU verkar ha ger en mer exakt justering än ett GPS-baserat system. Skulle tro att den metodiken vore rådande även i MotoGP och WSB, om det bara var tillåtet enligt tävlingsreglementet...
 
I
Njae, läser Du McQueens citat nedan skulle jag tro att GPS:en används för att logga var Du är på banan, hastigheter, bromskrafter etc.

Jag skulle tro att det aktiva systemet med den beräkningskraft som ECU verkar ha ger en mer exakt justering än ett GPS-baserat system. Skulle tro att den metodiken vore rådande även i MotoGP och WSB, om det bara var tillåtet enligt tävlingsreglementet...

Förvisso, men det citatet är klippt och vi vet inte vad som sades på ... . Om det är som du är inne på så är det ju som att ha en inbyggd Aim Solo DL. Det är ju förvisso fränt att få GPS-baserad info presenterad på instrumentdisplayen (-panelen?), men...

Jag antar att vi ganska snart kommer att veta väldigt mycket mer.
 
I

Förvisso, men det citatet är klippt och vi vet inte vad som sades på ... . Om det är som du är inne på så är det ju som att ha en inbyggd Aim Solo DL. Det är ju förvisso fränt att få GPS-baserad info presenterad på instrumentdisplayen (-panelen?), men...

Jag antar att vi ganska snart kommer att veta väldigt mycket mer.
Jo :) Mitt antagande baseras på att funktionen presenteras i samband med loggningen, och visst vore det spännande om Du dessutom kan lyckas läsa alla möjliga och omöjliga sensorvärden från hojen direkt i en GPS-logg - upplever Du ett problem på ett visst ställe kan Du gå tillbaka och kolla upp vad som hände just där och då. Då behöver man egentligen bara möjligheten att ansluta en bredbandslambda till loggern så har man allt man behöver utan krångliga övergångar i flera led och felkällor i form av kalibreringar av mätvärden.

Men visst har Du rätt - snart slipper vi spekulera utan vet så mycket mer...:tummenupp
 
Vad tycker ni, årsmodell 2013, 2015 och 1998. Kan man ana mot vilken årsmodell som Yamaha har sökt stöd för den nya modellen? Nog tycker jag man kan se vad snett man hade hamnat längst till vänster jämfört med ursprunget, och att man nu har strävat mot mer harmoni i proportionerna och att betona tyngd på rätt ställen?
 

Bifogat

  • R1R1R1.jpg
    R1R1R1.jpg
    319.1 KB · Visningar: 332
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top