Allt om nya Yamaha R1 2015 och framåt

Speedster Cup? Det var ju i alla fall grundtanken från början innan de började prata om att hojarna skulle vara homologiserade trots allt. Men vissa förare, som Nordgren, har ju fått igenom sina hojar efter diskussion med Svemo.
Ja, fast helt fritt. Lite mer som ERF Sprint, typ. Den fick man köra med turbohoj om man ville.
En större serie (typ europeisk) där fritt trim, och fria byggen får köra mot varandra. Man får väl ha lite noggranna besiktningar så inget direkt farlgit släpps ut, och helt enkelt klippa vilka som får stå på gridden utifrån kvaltider så det inte blir för mycket varvningar, men det skulle vara en intressant serie.

Där är smaken som baken. Jag tycker den nuvarande är riktigt läcker. Speciellt -12:an i mattgrå... :kär

Jag tycker den ser ut som ett par ögon som någon tagit tag i och dragit ut åt sidorna. >.<
Klarar inte av ZZRens tryne heller pga lysena.

Men, det är ju som sagt i högsta grad en smaksak. :hihi
 
Last edited:
Låter detta motsägelsefullt ?

Självklart ska nya R1:an ska ha ABS (allt annat är helt omöjligt - Både av konkurrensskäl och pga lagkrav)

MEN...........Och det är här det blir lite dubbelt !!

Jag VILL också att det ska gå att stänga av.......

Vad säger ni andra ?





Jag talar om gatverisionen av R1 såklart
 
Låter detta motsägelsefullt ?

Självklart ska nya R1:an ska ha ABS (allt annat är helt omöjligt - Både av konkurrensskäl och pga lagkrav)

MEN...........Och det är här det blir lite dubbelt !!

Jag VILL också att det ska gå att stänga av.......

Vad säger ni andra ?




Jag talar om gatverisionen av R1 såklart

Personligen så hade jag velat kunna stänga av ABS:en vid körning på bana. Men något säger mig att det inte kommer att vara möjligt. Är det inte krav om några år att alla nya hojar måste ha ABS? Frågan är då om det verkligen är ok att kunna stänga av den..
 
ABS:en går ju att stänga av på flera av de modeller som just nu har ABS. En del genom att installera "rejskittet", en del genom att helt enkelt fimpa ABS-säkringen.

OM nästa R1 kommer med ABS och OM den är tänkt att rejsa med så kommer det att gå, på ett eller annat sätt.
 
Jag har ju skämtat om R1:orna och deras uppdateringar några år nu, men hoppas ändå att det kommer något vettigt ifrån Yamaha nu.


En sak som faktiskt ändå är rätt bra med att Crossplane Rettan inte fått i princip en enda uppdatering (TCS:en såklart, men sedan endast lite designskillnader) är att det på så sätt finns ett större urval av hojar att plocka reservdelar från av fem års produktion.

Om en hoj bara "lever" i ett par år innan en ny modell kommer ut på marknaden så brukar det betyda att (om den hojen har en begränsad försäljning) att det kan bli svårt att komma över beggade motorer och liknande. Så på ett sätt är det häftigt att vissa hojar ser i princip likadan ut från år till år. Kawas ER-5:a är väl också ett bra exempel på en lyckad grundkonstruktion. Tillverkades från 97-05 (9 år !!) utan annat än smådetaljer som skiljer.

Fem års produktion utan större omgörningar borde väl också betyda att det var en rätt lyckad produkt från början också :)


Visst - Jag ser fram emot nya R1:an för visst är det dags nu, men jag fullständigt älskar min crossplane 09:a som jag ägt sedan ny (i år har det blivit rekord med ca 700 mils körning - och av dessa har ca 65 mil avverkats på motorbana).
 
ABS:en går ju att stänga av på flera av de modeller som just nu har ABS. En del genom att installera "rejskittet", en del genom att helt enkelt fimpa ABS-säkringen.

OM nästa R1 kommer med ABS och OM den är tänkt att rejsa med så kommer det att gå, på ett eller annat sätt.

Aha, så vissa modeller har helt enkelt en knapp för att stänga av ABS:en? Eller via displayen..
Nu vet jag inte hur det är idag, men tex S1000RR fanns med två alternativ i början, med respektive utan ABS. Om jag inte missminner mig.

Sen vet jag ju att det går att demontera hela ABS enheten, så även om R1:an kommer med icke avstängningsbar ABS så kommer det säkert gå att demontera allt.

Nu får Yamaha komma med en ny teaser... Det var ju evigheter sedan den förra:mad:;)
 
Det lät inte som crossplane det där....:va
 
Det lät inte som crossplane det där....:va
Tror lugnt vi kan utgå från att det är en CP-rova, att döma av tidigare uppgifter från Yamaha... :) Intressant display med lite nya godbitar att tolka när det gäller förkortningar - Att den kommer med TC är bra, effektlägen, TC är ok samt att den varvar upp till 13.5k RPM - men vad LIF och SCS (i läge 3 på klippet) är för något blir spännande att se. Dessutom verkar fronten lovande, snyggt belysningsarrangemang.

Är Yamman bara i närheten av den effekt man spekulerar i (för SP:n) kan nog detta bli en gamechanger även för banrejsingen :)
 
Last edited:
Ljudet i klippet är ju definitivt inte från en crossplane. Mera screamer ljud över den...
Undrar också vad allt lull lull är displayen.
Ser ut som en bild på en mc uppifrån längst till höger, vad handlar det om?
 
ljudet som är i slutet av filmen precis vid slutet är en crossplane i alla fall =)
 
LCS
QS
LIF
A-2
PWR1
MODE A
TCS-3
SCS-3
Vad betyder allt gott det står på displayen? vissa är självklara men vad betyder dom andra!?

A-2 elektronisk stötdämpning?
scs-3 race abs?
 
Last edited:
ljudet som är i slutet av filmen precis vid slutet är en crossplane i alla fall =)

Ja det stämmer nog, men inte ljudet mitt i videon.
Vad är det för mindfuck Yamaha håller på med!!!? Vill veta nu! Jävla japaner och deras teaser videos till höger och vänster. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top